Geplaatst op: 27-11-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Nieuwe verdienmodellen jachthavens noodzakelijk

Nieuwe verdienmodellen jachthavens noodzakelijk

Jachthavens en watersportcentra moeten investeren in nieuwe innovatieve concepten. De groei van pleziervaartuigen stagneert en de vraag naar ligplaatsen dus ook. Nieuwe verdienmodellen zijn noodzakelijk. Bootbezit stabiliseert zich, maar waterrecreatie blijft kansrijk. Dit waren in een notendop de belangrijkste bevindingen van het jaarlijkse HISWA Jachthavensymposium in Amsterdam.


Watersport-vitaliteitsindex
Ruim 100 ondernemers en experts uit de jachthavensector discussieerden tijdens het symposium over de toekomst van de sector. Kees van der Most, directeur NBTC-NIPO, gaf alvast een korte inzage in Het Nationale Waterrecreatieonderzoek dat binnenkort wordt afgerond. Ruim 2.500 respondenten geven daarin inzicht in hun persoonlijke situatie, watersportactiviteiten, bezit en aankoopplannen. Van der Most ontwikkelde ook een watersport-vitaliteitsindex. Kitesurfplanken, sloepen en open zeilboten zijn volgens de respondenten de komende jaren de meest vitale groeiers. Van de bootbezitters geeft 30 procent aan het verhuren van de eigen boot aantrekkelijk te vinden.


Mening peilen innovatieve concepten
In hun zoektocht naar nieuwe verdienmodellen peilden een aantal ondernemers tijdens het symposium de mening over hun innovatieve concepten. Het verlengen van het verblijf op een boot door het concept 'houseboats' vindt ruim 35 procent van de bedrijven een interessante vorm voor nieuwe doelgroepen. Het aanbieden door de haven van verhuurbemiddeling van boten van ligplaatshouders wordt door iets meer dan 20 procent interessant gevonden. De havens zijn ervan overtuigd dat consumenten meer flexibiliteit van de ligplaatshuur wensen. Ook meer service bieden op de steigers, zoals kluisverhuur, een rek voor berging van kano’s onder de steiger en een steigerterras, biedt kansen.


Gemiddeld 5 sloopboten per jachthaven
Ongeveer de helft van de havens gaf aan dat zij beschikken over enkele sloopboten die niet meer worden gebruikt en waarvan de eigenaar lastig te traceren is. Gemiddeld wordt 2,6 procent van de vloot gezien als een sloopboot. Landelijk komt dat neer op ongeveer 5.500 verwaarloosde boten in jachthavens, in het water en op de wal. Gemiddeld zijn dat er 5 per jachthaven in Nederland.


Meer focus op actieve watersporters
De jachthavenondernemers waren in het algemeen positief gestemd over de toekomst en zien veel kansen om waterrecreatie te stimuleren. Zoals meer samenwerken met de jachtbouw en watersportdetailhandel en meer focus op de groeiende groep actieve watersporters (zoals windsurfers, kitesurfers en roeiers).

Trefwoorden: jachthavens, watersport, HISWA, onderzoek, verdienmodellen, innovatie

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...