Nieuwe verdienmodellen jachthavens noodzakelijk
Jachthavens en watersportcentra moeten investeren in nieuwe innovatieve concepten. De groei van pleziervaartuigen stagneert en de vraag naar ligplaatsen dus ook. Nieuwe verdienmodellen zijn noodzakelijk. Bootbezit stabiliseert zich, maar waterrecreatie blijft kansrijk. Dit waren in een notendop de belangrijkste bevindingen van het jaarlijkse HISWA Jachthavensymposium in Amsterdam.
Watersport-vitaliteitsindex
Ruim 100 ondernemers en experts uit de jachthavensector discussieerden tijdens
het symposium over de toekomst van de sector. Kees van der Most, directeur
NBTC-NIPO, gaf alvast een korte inzage in Het Nationale Waterrecreatieonderzoek
dat binnenkort wordt afgerond. Ruim 2.500 respondenten geven daarin inzicht in
hun persoonlijke situatie, watersportactiviteiten, bezit en aankoopplannen. Van
der Most ontwikkelde ook een watersport-vitaliteitsindex. Kitesurfplanken,
sloepen en open zeilboten zijn volgens de respondenten de komende jaren de
meest vitale groeiers. Van de bootbezitters geeft 30 procent aan het verhuren
van de eigen boot aantrekkelijk te vinden.
Mening peilen innovatieve concepten
In hun zoektocht naar nieuwe verdienmodellen
peilden een aantal ondernemers tijdens het symposium de mening over hun
innovatieve concepten. Het verlengen van het verblijf op een boot door het
concept 'houseboats' vindt ruim 35 procent van de bedrijven een interessante
vorm voor nieuwe doelgroepen. Het aanbieden door de haven van
verhuurbemiddeling van boten van ligplaatshouders wordt door iets meer dan 20
procent interessant gevonden. De havens zijn ervan overtuigd dat consumenten
meer flexibiliteit van de ligplaatshuur wensen. Ook meer service bieden op de
steigers, zoals kluisverhuur, een rek voor berging van kano’s onder de steiger
en een steigerterras, biedt kansen.
Gemiddeld 5 sloopboten per jachthaven
Ongeveer de helft van de havens gaf aan dat zij
beschikken over enkele sloopboten die niet meer worden gebruikt en waarvan de
eigenaar lastig te traceren is. Gemiddeld wordt 2,6 procent van de vloot gezien
als een sloopboot. Landelijk komt dat neer op ongeveer 5.500 verwaarloosde
boten in jachthavens, in het water en op de wal. Gemiddeld zijn dat er 5 per
jachthaven in Nederland.
Meer focus op actieve watersporters
De jachthavenondernemers waren in het algemeen positief gestemd over de
toekomst en zien veel kansen om waterrecreatie te stimuleren. Zoals meer
samenwerken met de jachtbouw en watersportdetailhandel en meer focus op de
groeiende groep actieve watersporters (zoals windsurfers, kitesurfers en
roeiers).