KLM Europavluchten naar dochter KLM Cityhopper
De KLM wil binnen vijf jaar alle Europese vluchten overhevelen naar dochterbedrijf KLM Cityhopper (KLC). De KLM wil hiermee geld besparen. Dat kan omdat personeel van KLM Cityhopper
met een soberder cao goedkoper kan werken. Air France-KLM verwacht hier 20 miljoen euro mee te kunnen besparen.
De luchtvaartmaatschappij heeft het personeel vanmiddag over het besluit ingelicht nadat overleg over een nieuwe bezuinigingsoperatie met de cabinebonden VNC, FNV Cabine en De Unie was mislukt. KLM zegt nu geen andere uitweg meer te zien dan het doorzetten van deze maatregel. De overheveling naar KLM Cityhopper zou tussen 2014 en 2019 gefaseerd ingevoerd moeten worden en betreft alle vluchten die met een Boeing 737 worden uitgevoerd. FNV Cabine is verbijsterd over deze houding van KLM: "Dit zijn maatregelen van ongekende omvang waarvan de impact voor het korps enorm zal zijn", stelt de vakbond op haar website. "Het zal niet gebeuren dat KLM met dit besluit een aanzienlijk deel van de productie op basis van slechtere arbeidsvoorwaarden bij KLM Cityhopper gaat uitvoeren."
Ook de vakbond voor het Nederland Cabinepersoneel VNC is niet erg gelukkig met de opstelling van KLM: "De VNC heeft KLM voorgesteld de zogenaamde KLC schalen die per 1 januari 2013 tijdelijk aan het loongebouw van KLM zijn toegevoegd, structureel te maken. Dit levert KLM op termijn een structurele besparing op van zo'n 20 miljoen euro per jaar. Het cabinepersoneel levert daarmee een grote bijdrage aan het verbeteren van de financiële positie van KLM. Ook de sobere CAO die we met KLM hebben afgesproken levert KLM heel veel geld op. Maar blijkbaar is genoeg niet genoeg bij KLM!"
Topics:Reis & vervoer
Trefwoorden: luchtvaartmaatschappijen, arbeidsvoorwaarden