Geplaatst op: 10-12-2013
Auteur: Marc Gerlings

Lost & Found NS in pop-up store

Lost & Found NS in pop-up store


Een bijzondere expositie en pop-up store van gevonden voorwerpen uit de trein vestigt zich van 12 tot en met 14 december op spoor 2 van Amsterdam Centraal Station.

Gevonden en verhaal
Daar organiseert NS het Lost & Found Project; een uitstalling van de meest opmerkelijke gevonden voorwerpen met hun verhaal. En daarnaast ook een pop-up store waar gevonden voorwerpen die een tweede leven kregen te koop zijn.

In de expositie: onder andere een kunstbeen, een eerste-communiejurkje uit de jaren ’50, een koffer vol nepgeld, een doos met 100 gouden ringen en de sleutel van een Porsche. In de pop-up store zijn gevonden voorwerpen te koop die bewerkt zijn door ontwerpers en stylisten van o.a. de Academie Artemis; de opbrengst gaat naar Natuur & Milieu.


Gadgets voor Feestdagen

Voordat Lost & Found Project zijn deuren kan openen, bewerkt een aantal ontwerpers en ruim 100 studenten van de Academie Artemis uit Amsterdam en Rotterdam gevonden voorwerpen tot leuke gadgets om bijvoorbeeld cadeau te doen tijdens de feestdagen. Uit jassen en tassen worden onder andere handschoenen gemaakt, van een skateboard een boekenplank, en koffers worden vormgegeven tot een designtijdschriftenrek. Er is zelfs een enorm blauw knuffelkonijn gemaakt uit 25 kilo stof van gevonden jassen, tassen, broeken, sportkleding en handdoeken.

Van 12 tot en met 14 december zijn in de pop-up store dagelijks creatieven ter plekke aan het werk en zij maken op verzoek zelfs tailormade voorwerpen. Alle voorwerpen en gadgets zijn te koop.


80.000 voorwerpen
Per jaar komen zo’n 80.000 gevonden voorwerpen uit de treinen en stations bij Bureau Gevonden Voorwerpen van NS terecht. Daar wijdt een aantal medewerkers hun dagen aan het herenigen van gevonden voorwerp en eigenaar. Dat lukt in 45% van de gevallen. De overige goederen blijven nog maximaal drie maanden in depot. 
Trefwoorden: NS, lost en found, pop-up

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...