Geplaatst op: 12-12-2013
Auteur: Marc Gerlings

Gedeputeerde Bert Pauli: Groeisector vrijetijdseconomie ruimte geven

'Brabant Leading in Leisure' in Bosch Provinciehuis trekt 300 leisure specialisten

Gedeputeerde Bert Pauli: Groeisector vrijetijdseconomie ruimte geven
Bert Pauli (links) ontvangt van organisator Femke Arts (Kamer van Koophandel) het groeiboek de vrijetijdseconomie: 1+ 1 = 3 (Foto Studio Piet Pulles).

Meer dan 300 bezoekers trok het symposium Brabant Leading in Leisure. Onderwijs, ondernemers en overheid pakken gezamenlijk de vrijetijdseconomie aan in Brabant.

Dertig procent van de middenstand gaat de komende jaren verdwijnen. Deels komt daarvoor in de plaats nieuwe activiteit in de vrijetijdseconomie, ofwel maakt retail plaats voor recreatie. Verder loopt het platteland leeg door de trek naar de steden. Versteviging van de vrijetijdseconomie op het platteland kan een dam tegen die leegloop opwerpen. Culturele en creatieve specialisten (lees ook: kunstenaars) worden steeds meer zelfstandig ondernemer. Zij kunnen emplooi vinden in de vrijetijdseconomie. En tenslotte: Brabant is al heel goed in die tak van sport, alle reden om de verdere versterking een economische topprioriteit voor de gehele provincie te maken.


"Internationaal werven"
Aldus gedeputeerde Bert Pauli tijdens het symposium 'Brabant Leading in Leisure' in het provinciehuis Den Bosch op de bijzondere datum 11-12-13 rond de klok van 14:15 uur. 'Deze ontwikkelingen krijgen grote invloed', zegt Pauli. 'Wij moeten potentiële groeisectoren als de vrijetijdseconomie dus alle ruimte geven. De bureaucratie moet eraf, zodat regelgeving ondernemers niet meer weerhoudt. We moeten de krachten bundelen, gezamenlijk en internationaal werven voor nieuwe vrijetijdsconsumenten in Brabant.'


Pareltjes verknopen tot één grote topsector

'Daartoe moeten we onze talloze economische, culturele, creatieve en commerciële pareltjes, groot en klein, verknopen, verbinden tot de topsector vol innovatie die onze vrijetijdseconomie kan zijn. Met volstrekt eigenwijze producten en in volstrekt eigenwijze samenwerkingsprocessen.' Pauli verzekerde zijn gehoor van zo'n 300 ondernemers, onderwijsspecialisten en overheidsdienaren ervan dat deze maatschappelijke vernieuwing via de vrijetijdseconomie onomkeerbaar is.

'U zult de vrijetijdseconomie als diep gewortelde sector met groot groeipotentieel het komende jaar overal in Brabant tegenkomen. Ik zeg u: doe mee, doe mee, en nog een keer: doe mee! Dit is een enorme kans.' Het symposium was georganiseerd door de Provincie Noord-Brabant, de Kamer van Koophandel, de Midpoint Leisure Boulevard, TOP-Brabant, de Leisure Academy Brabant en het Vrijetijdshuis.


Spervuur activiteiten

De bezoekers namen deel aan een spervuur van activiteiten: kennis-discussies onder leiding van prof. Hans Mommaas (Tilburg University) en Simon de Wijs van de Leisure Academy Brabant; een reeks van 14 thematische workshops; een netwerk-bedrijfsmarkt met 37 deelnemers en de uitreiking van de drie 'Van A naar Brabant' awards voor een alternatief vervoerssysteem in Midden-Brabant. De dag zat daarmee tjokvol elementen voor nieuwe formules en verbindingen onder het motto 'Leisure-Laboratorium'.

1+1=3 Vrijetijdseconomie
Tijdens de middagpauze vond de overhandiging plaats aan Pauli van het boekje '1+1=3, samenwerken in de vrijetijdseconomie'.


Visit Brabant start gesprektafels

Bart de Boer, oud-directeur van de Efteling en nu kwartiermaker voor de economische innovatieprogramma's 'Visit Brabant | Connect Brabant' nam de gelegenheid te baat om de aanwezige partijen op te roepen tot deelname aan het permanente overleg dat hij wil opzetten. 'Gesprekstafels in de cultuur, het bestuur, van ondernemers, van creatieven, van VMBO tot en met universitaire opleidingen - we moeten nu alle krachten mobiliseren om te oogsten van wat er in potentie al is: de sterkste vrijetijdsprovincie van het land die nog veel sterker worden kan.' De input wordt gebruikt voor een plan van aanpak voor Visit Brabant | Connect Brabant.
Trefwoorden: Brabant, leading in leisure, Connect Brabant, onderwijs, vrijetijdseconomie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...