Minder omzet voor winkeliers in 2014
Een verdere terugval in koopkracht van consumenten lijkt zich niet meer voor te doen, maar groei van uitgaven is ook niet aan de orde. Economen van ING rekenen op een omzetkrimp voor de retail van 0,2 procent, nadat de sector in 2012 en 2013 al een terugval in de verkopen van respectievelijk 1,9 en 1,7 procent registreerde. Dat blijkt uit een sectorrapport van ING.
Bezuinigen
Bij onder meer kleding- en schoenenwinkels, elektronicazaken en verkopers van wooninrichting zal de omzet in 2014 minder dalen dan in 2013, maar van herstel is nog geen sprake. Meer dan de helft van de Nederlanders bezuinigt inmiddels op de dagelijkse boodschappen. Desondanks behalen volgens ING supermarkten nog wel een kleine omzetgroei (2 procent), maar deze is alleen gebaseerd op prijsstijgingen. De verkoopvolumes lopen terug. Winkels in consumentenelektronica hebben naast met consumentenbezuinigingen ook te maken met een gebrek aan innovatieve producten, constateert ING. ''Smartphones en tablets zijn inmiddels ingeburgerd en 3D-televisie heeft niet gebracht wat de branche ervan verwachtte.''
Lichtpuntjes
Voor 2014 zijn er ook enkele lichtpuntjes te benoemen. Zo zullen de consumentenbestedingen iets worden gestimuleerd door de Olympische Winterspelen en het WK voetbal. Ook zijn de vooruitzichten van de horeca weer wat beter (volumeherstel 0,5 procent), mede door een toename van het aantal toeristen. Vooral hotels profiteren daarvan. Ook bij restaurants voorziet ING een lichte groei, maar de bestedingen per klant staan nog steeds onder druk. Café's worden in 2014 wel geraakt door een daling in de verkopen. De accijnsverhoging en leeftijdsgrensverhoging voor alcoholverkoop helpen niet mee. Op de woningmarkt beginnen consumenten geleidelijk aan iets minder somber te worden.
Topics:Retail
Trefwoorden: retail ING omzet sectorrapport prognose winkels