Geplaatst op: 16-01-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media
Publicatie: NRIT Magazien 2014-1

Ketens worden dominant op Nederlandse hotelmarkt

Ketens worden dominant op Nederlandse hotelmarkt

Nationale en vooral internationale ketens nemen een steeds dominantere positie in op de Nederlandse hotelmarkt. Eind 2013 is 65% van alle Nederlandse hotelkamers onderdeel van een keten. Eind 2011 was dat nog maar bij 61% het geval. Hiermee staat momenteel van alle Nederlandse hotelkamers nog maar 35% los van een keten.


Dit is gebleken uit nieuw onderzoek van Horwath HTL. Bij 56% van het Nederlandse ketenhotelaanbod is het vastgoed in eigendom, ondanks een ‘asset light’ strategie die de afgelopen jaren in toenemende mate werd toegepast. Van de verschillende contractvormen is het franchisecontract het meest populair. Opvallend is de toetreding van steeds meer hotelmerken op een economy en budget niveau in een markt die nog steeds wordt gedomineerd door viersterren hotels.


Ketengraad is hoog
In Nederland zijn 62 hotelketens met 72 hotelmerken actief, zo blijkt uit nieuw onderzoek van Horwath HTL. De ketens hebben in Nederland 620 hotels en meer dan 65.000 hotelkamers. Het totale Nederlandse aanbod omvat circa 100.000 hotelkamers. Deze ketengraad van 65% is hoger dan de 61% aan het einde van 2011. Destijds was de ketengraad in de Nederlandse hotelmarkt al opmerkelijk veel hoger dan de eerder dat jaar vastgestelde 35% voor de Europese hotelmarkt. In de afgelopen twee jaar zijn er vijf nieuwe ketens en dertien nieuwe merken tot de markt toegetreden, terwijl twee ketens en drie merken van de markt zijn verdwenen. Vooral het nationale Fitland Hotels heeft de afgelopen twee jaar flink aan de weg getimmerd, met als resultaat zes reeds gerealiseerde hotels en twee nieuwe hotels in de pipeline. Nu al is bekend dat er in ieder geval nog drie internationale merken zullen toetreden


Nationale ketens ondervinden steeds sterkere concurrentie van internationale ketens
De Nederlandse ketenhotelmarkt heeft nog steeds een redelijk nationaal karakter; 58% van de ketens, 59% van de ketenhotels en 46% van de ketenhotelkamers heeft een nationale herkomst. Wel ondervinden nationale hotelketens tegenwoordig meer concurrentie van internationale ketens. Het marktaandeel van nationale ketens is gedaald van 47% naar 46%. De 23 ketens met een internationale herkomst hebben wereldwijd 114 merken. Hiervan dragen ze er ‘maar’ 49 uit in Nederland, waardoor ons land lijkt open te staan voor gemakkelijke invoering van minstens 65 nieuwe merken.


Ketenbinding is vooral op basis van eigendom en franchise
Ondanks dat veel hotelketens de afgelopen paar jaar een ‘asset light’ strategie hanteerden, waarbij het vastgoed werd verkocht om de beoogde groei in exploitaties te kunnen financieren, is nog steeds bij 56% van het Nederlandse ketenhotelaanbod het vastgoed in eigendom. Contracten bestaan er in de vorm van management, huur en/of franchise. Hiervan blijkt franchise het meest populair te zijn, waarbij de hotelketen zich afzijdig houdt van het management van het hotel en alleen ondersteuning biedt bij het in de markt zetten ervan.


Opkomst economy en budget merken in hoofdzakelijk viersterren ketenhotelmarkt
Met een marktaandeel van 62% domineert het viersterren segment nog meer in de ketenhotelmarkt dan in de hotelmarkt in het algemeen (52%). Vooral de budgetsegmenten hebben lagere aandelen. Vanuit dit perspectief vormt de toetreding van steeds meer merken op een economy en budget niveau, zoals easyHotel, Hampton Inn, Holiday Inn Express, Hyatt Place, Meininger en Park Inn by Radisson, een interessante ontwikkeling.


Van der Valk Hotels en Restaurants heeft verreweg het grootste marktaandeel

Van alle hotelketens heeft Van der Valk Hotels en Restaurants, Nederlands oudste eigen hotelketen, verreweg het grootste marktaandeel. Opvallend is dat deze keten met maar liefst 61 hotels en meer dan 8.350 hotelkamers, verspreid over heel Nederland, al die jaren bij het ene hotelmerk is gebleven. Zowel in de top 10 van grootste hotelketens als in de top 10 van grootste hotelmerken wordt Van der Valk Hotels en Restaurants gevolgd door het internationale NH Hoteles. In de top 10 van grootste hotelketens in Nederland doet het internationale Accor in aantal kamers niet heel veel onder voor de nummers 1 en 2. De nummer 3 in de top 10 van grootste hotelmerken in Nederland, het nationale Hampshire, heeft wel beduidend minder hotelkamers dan nummer 1 en nummer 2.


Tabel 1: Top 10 hotelketens in Nederland

Keten

Hotels

Kamers

1

Van der Valk (NL)

61

8.357

2

NH

36

6.826

3

Accor

43

6.717

4

Louvre

61

4.955

5

Hampshire (NL)

71

4.867

6

Best Western

43

3.156

7

IHG

18

3.018

8

Bastion (NL)

31

2.992

9

Fletcher (NL)

61

2.818

10

Hilton

9

2.274

Bron: De opmars van hotelketens - Nederlands ketenhotelaanbod in kaart gebracht, Horwath HTL

IHG = Intercontinental Hotels Group


Tabel 2: Top 10 hotelmerken in Nederland

Merk

Hotels

Kamers

1

Van der Valk (NL)

61

8.357

2

NH

35

6.548

3

Hampshire (NL)

47

3.241

4

Fletcher (NL)

61

2.818

5

Bastion (NL)

30

2.799

6

Golden Tulip

30

2.744

7

Best Western

39

2.604

8

Ibis

12

2.207

9

Westcord (NL)

16

1.789

10

Novotel

9

1.782

Bron: De opmars van hotelketens - Nederlands ketenhotelaanbod in kaart gebracht, Horwath HTL


Over de publicatie

Over de Nederlandse logiesmarkt en daarmee de Nederlandse hotelmarkt waren eind 2011 veel statistieken beschikbaar, maar er bestond nog geen enkel overzicht tot op kamerniveau van de Nederlandse ketenhotelmarkt, terwijl de praktijk laat zien dat ketenbinding ook in Nederland steeds belangrijker wordt. Daarom is voor het eerst eind 2011 en vervolgens eind 213 de publicatie ‘De opmars van hotelketens – Nederlands ketenhotelaanbod in kaart gebracht’ uitgebracht door Horwath HTL, een adviesbureau met meer dan 30 jaar ervaring in onderzoek en advies in de sectoren Hotels, Toerisme en Leisure.


Link: http://www.horwathhtl.nl/nederlands/nederlandsHTL/
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, ketens

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...