Geplaatst op: 29-01-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Zeeland krijgt Toolkit voor evenementenorganisatoren

Gebruik verplicht voor evenementen die subsidie krijgen

Zeeland krijgt Toolkit voor evenementenorganisatoren

Het Kenniscentrum Kusttoerisme en het Zeeuws Instituut voor Sociale en Culturele Ontwikkeling (SCOOP) gaan een Toolkit voor evenementenorganisatoren ontwikkelen. De Toolkit moet in juni beschikbaar zijn. De provincie Zeeland gaat het gebruik van de Toolkit bij subsidieverlening verplicht stellen. De Toolkit werd dinsdag 28 januari 2014 gepresenteerd op het congres ‘Evenementen: samen voor de regio!’ dat in Middelburg werd georganiseerd.


De Toolkit is een meetinstrument waarmee de impact van Zeeuwse evenementen kan worden vergeleken. De impact wordt op vier hoofdgebieden gemeten: merk, economisch, maatschappelijk en milieu. Volgens gedeputeerde Ben de Reu is de Toolkit voor de provincie Zeeland van groot belang om de subsidies aan evenementen te rechtvaardigen.


De provincie Zeeland wil bijvoorbeeld graag weten wat de mediawaarde van een evenement is, of ze waarde toevoegen aan het merk ‘Land in Zee’, wat de directe bestedingen zijn van de bezoekers , de toegevoegde economische waarde voor de regio en de impact op toeristische accommodaties. Daarnaast is ook de maatschappelijke impact van groot belang. In de Toolkit wordt dan ook het effect op de sociale cohesie, trots, inzet van vrijwilligers en overlast meegenomen. De milieu-impact wordt middels CO2 uitstoot en afval in kaart gebracht.


Het basisonderzoek is voor alle evenementen hetzelfde zodat ze goed onderling vergelijkbaar zijn. Evenementenorganisatoren kunnen modules met bepaalde thema’s naar keuze toevoegen. Via een online tool hebben evenementenorganisatoren toegang tot de resultaten.

Trefwoorden: evenementen, bezoekersonderzoek

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
12/11/24
Exclusief voor leden
Prima derde kwartaal voor Nederlandse logiesaccommodaties
In het derde kwartaal van 2024 hebben Nederlandse logiesaccommodaties zowel meer gasten als overnachtingen gerealiseerd, vergeleken met dezelfde periode in 2023 en 2019. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...