Geplaatst op: 05-02-2014
Auteur: Marc Gerlings

Beperkt onderscheid in Nederlandse provincies

Beperkt onderscheid in Nederlandse provincies

NBTC onderzocht het imago en bekendheid van de Nederlandse provincies in het buitenland. De verschillen tussen de provincies zijn klein.

Van alle Nederlandse provincies hebben Limburg, Noord-Holland en Zeeland het sterkste imago in België (Vlaanderen). In Duitsland (Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen) zijn dit de provincies Noord-Brabant, Drenthe en Overijssel. Dit blijkt uit het Regiomerkenonderzoek dat NBTC Holland Marketing in 2013 heeft uitgevoerd naar de bekendheid en het imago van de Nederlandse provincies en regio’s. Het onderzoek is uitgevoerd in Nederland, België en Duitsland.


Onderscheidend vermogen beperkt

Conrad van Tiggelen, directeur Marketing NBTC: "Het regiomerkenonderzoek heeft voor het eerst het imago van onze Nederlandse regio’s en provincies internationaal in kaart gebracht. Een van de opvallendste uitkomsten is dat het onderscheidend vermogen van onze provincies beperkt is; Belgen en Duitsers zijn minder uitgesproken over de Nederlandse provincies vergeleken met Nederlanders. Ook blijkt dat bezoekers van een provincie over het algemeen een positiever beeld hebben dan niet-bezoekers. Het onderzoek laat ook zien waar de hiaten liggen.”


"Om internationaal bezoek aan te trekken dienen de verschillende Nederlandse regio’s en provincies zich sterk onderscheidend te presenteren. Kijk naar je DNA en vertel verhalen die daarbij aansluiten en die passen bij de unieke identiteit van de regio of provincie. Dat draagt bij aan een sterk Holland-merk en uiteindelijk aan meer bezoekers aan en bestedingen in ons land. En dat is ons gezamenlijke doel.”


Online onderzoek

Om de kracht van de Nederlandse regio’s en provincies in kaart te brengen, heeft NBTC Holland Marketing grootschalig kwantitatief en representatief onderzoek uitgevoerd onder Nederlanders, Belgen (Vlaanderen) en Duitsers (Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen). Het online onderzoek heeft plaatsgevonden onder zowel bezoekers als niet- bezoekers van de Nederlandse provincies. Het onderzoek is in 2013 voor het eerst uitgevoerd en zal tweejaarlijks worden herhaald.


Hoge scores op recreatie & toerisme

Het imago van de Nederlandse provincies en regio’s is gemeten op een viertal aspecten; cultuur, inwoners, wonen & werken en recreatie & toerisme in zowel Nederland, België als Duitsland. De verschillen tussen de provincies zijn vrij klein. Bovendien is de gemiddelde naamsbekendheid van de provincies in België en Duitsland lager dan in Nederland.


Op de aspecten ‘inwoners’ en ‘recreatie & toerisme’ scoren de meeste provincies het hoogst. Bij ‘inwoners’ is onder andere gekeken naar de gastvrijheid en vriendelijkheid van de inwoners, de kenmerkende "eigen cultuur” van de provincie en naar het verenigingsleven binnen de provincie. Bij ‘recreatie en toerisme’ is onder andere gevraagd naar de aantrekkelijkheid van het landschap, de mogelijkheden tot recreëren (zoals fietsen en wandelen) en de bereidheid tot het bezoeken van de provincie voor een korte vakantie.


Tabel 1. Overall imago van de Nederlandse provincies in België

Positie

Provincies

1

Limburg

2

Noord-Holland

3

Zeeland

4

Zuid-Holland

5

Friesland

6

Noord-Brabant

7

Groningen

8

Gelderland

9

Overijssel

10

Drenthe

11

Utrecht

12

Flevoland


Tabel 2. Overall imago van de Nederlandse provincies in Duitsland

Positie

Provincie

1

Noord-Brabant

2

Drenthe

3

Overijssel

4

Zeeland

5

Noord-Holland

6

Groningen

7

Zuid-Holland

8

Flevoland

9

Friesland

10

Gelderland

11

Limburg

12

Utrecht

CELTH





||| Nieuws |||

23/02/25
Plan voor groene verbinding Van Abbemuseum met de stad
Met de snelle groei van toerisme en nieuwe inwoners staat Eindhoven voor de uitdaging om aantrekkelijk, duurzaam en groen te blijven. Het Van Abbemuseum wil hieraan bijdragen door de buitenruimte rondom het museum om te vormen tot een groene plek waar bewoners en cultuur samenkomen, en zo de verbinding met de stad te versterken.
23/02/25
Toeristenbelasting in Nederland stijgt met 8%
Toeristen die overnachten in Nederland betalen dit jaar gemiddeld € 2,53 toeristenbelasting per persoon per nacht. Dat is bijna 8% meer dan vorig jaar, zo blijkt uit jaarlijks onderzoek van Bungalowparkoverzicht.nl.
23/02/25
Data en analysemogelijkheden van de Landelijke Database Logiesaccommodaties
In 2024 is een eerste inventarisatie gemaakt van het aanbod aan logiesaccommodaties in Nederland, zoals vakantiewoningen, kampeerplekken, hotelkamers en B&B’s. In de ‘publicatie Landelijke Database Logiesaccommodaties’ wordt een analyse gepresenteerd van de verzamelde data.
23/02/25
Exclusief voor leden
Haya Hotels automatiseert incheckproces met GuestWave
Haya Hotels in Den Haag heeft in samenwerking met GuestWave het incheckproces volledig gedigitaliseerd. Dit heeft geleid tot een sneller en efficiënter registratieproces voor gasten.
23/02/25
Inspiratiemagazine voor natuurinclusieve recreatieterreinen
Het domein Vrijetijdseconomie van het Collectief Natuurinclusief heeft een tweede online magazine gepresenteerd. In de eerste editie stond 'meer ruimte voor recreatie' centraal, nu is het de beurt aan 'natuurinclusieve recreatieterreinen'.
23/02/25
Exclusief voor leden
Vakantiegangers geven miljarden uit via vakantieplatformen
In de afgelopen drie jaar hebben vakantiegangers maar liefst 32,3 miljard euro uitgegeven aan boekingen via vakantieplatformen. Vakantiegangers geven het meeste uit op platforms die zich richten op reispakketten, zoals D-reizen en Dé VakantieDiscounter.
21/02/25
Exclusief voor leden
Plaatsing duiker herstelt wandelroute Groene Hart
De wandelroute langs de Dubbele Wiericke bij de plaats Nieuwerbrug is hersteld. ProRail heeft een oude duiker voor de sloot onder het spoor van Leiden naar Utrecht vervangen. Met extra geld van Provincie Zuid-Holland, ProRail en gemeente Bodegraven-Reeuwijk is een wandelduiker gemaakt waardoor wandelaars weer de route kunnen gebruiken.
21/02/25
 Overijssel helpt recreatieondernemers met meer groen en toegankelijkheid
De provincie Overijssel helpt ondernemers met een subsidie van ruim twee miljoen euro voor het verbeteren van het groen op hun locatie én de toegankelijkheid.

||| Agenda |||

11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...