Geplaatst op: 07-02-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Zeeuwse streekproducten populair onder de Belgen

Zeeuwse streekproducten populair onder de Belgen
Zeeland staat bij de Belgen goed bekend om haar streekproducten en scoort hoog op het gebied van recreëren, fietsen en wandelen. In Duitsland scoort Zeeland hoog op het gebied van gastvrijheid en vriendelijkheid van haar inwoners. Dit blijkt uit een rapport van het onlangs verschenen onderzoek ‘De kracht van regiomerken’ van NBTC Holland Marketing.

Zeeland op derde positie
Voor het onderzoek ‘De kracht van regiomerken’ zijn inwoners van Nederland, België (Vlaanderen) en Duitsland (de grensregio’s Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen) ondervraagd naar de bekendheid, imago en klantbinding met de Nederlandse provincies en regio’s. Hieruit blijkt dat zowel Duitsers als Belgen goed bekend zijn met Zeeland. In Duitsland is Zeeland op Utrecht en Friesland na de bekendste provincie, ruim driekwart kent Zeeland. In België heeft Zeeland eveneens een derde positie, 90% van de Belgen kent Zeeland. Hier wordt Zeeland voorafgegaan door Friesland en Limburg.

Zeeuwen erg vriendelijk
Het imago van de Nederlandse provincies en regio’s is gemeten op een viertal aspecten; cultuur, inwoners, wonen & werken en recreatie & toerisme in zowel Nederland, België als Duitsland. Zeeland scoort met name hoog op "recreatie & toerisme” en op "inwoners”. De Duitsers vinden de Zeeuwse inwoners erg vriendelijk en gastvrij. Op "recreactie & toerisme” geven zowel de Belgen als de Duitsers aan, Zeeland graag te bezoeken voor een korte vakantie, dat er veel te ondernemen is in de provincie en dat er goed gerecreëerd kan worden (zoals fietsen en wandelen). Op deze aspecten scoort Zeeland dan ook hoog in vergelijking tot de meeste andere provincies.

Streekproducten populair
Binnen cultuur scoort Zeeland hoog op de streekproducten. Vooral bij de Belgen staat Zeeland hier bekend om. De mosselen van Zeeland worden door de Belgen daarnaast ook spontaan geassocieerd met Zeeland.  "Dat streekproducten populair zijn bij de toeristen weten we, maar dat het in één adem genoemd wordt bij het horen van Zeeland is verrassend binnen het onderzoek”. De andere associaties met Zeeland zijn: strand, zee en water. Zeeland heeft met financiële ondersteuning van de Provincie Zeeland deelgenomen aan dit onderzoek.
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: imago, zeeland

CELTH





||| Nieuws |||

11/02/25
Exclusief voor leden
Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland
Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
10/02/25
Winnaars Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel
Op 6 februari vond de jaarlijkse uitreiking van de Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel plaats in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden de meest inspirerende reportages over toeristisch en cultureel Vlaanderen in Nederlandse media gevierd.
10/02/25
Exclusief voor leden
Bezoekersrecord voor Toverland
Attractiepark Toverland heeft in 2024 voor het derde jaar op rij een bezoekersrecord behaald. Het park in het Limburgse Sevenum werd bezocht door 1,2 miljoen gasten. Deze groei is te danken aan investeringen in kwaliteit, seizoensevenementen en gasttevredenheid.
10/02/25
Meer aandacht voor voetgangersveiligheid
Voor het eerst sinds jaren is er tijdens het Commissiedebat Verkeersveiligheid op 11 februari prominent aandacht voor het verbeteren van voetgangersveiligheid. Directeur VeiligheidNL Martijntje Bakker pleit voor meer aandacht voor de vele enkelvoudige ongevallen.
10/02/25
Amsterdam heeft weer terminal voor Eurostar
Vanaf vandaag hoeven internationale treinreizigers van de Eurostart op de verbinding van Amsterdam n...

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...