Geplaatst op: 04-03-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Koper tweede huis zoekt in toenemende mate rendement op vermogen

Koper tweede huis zoekt in toenemende mate rendement op vermogen

Steeds meer mensen zien een tweede huis als een rendementsvolle investering. Dat nieuws komt uit niet geheel onverdachte hoek, de organisatie van de beurs Second Home International die van 28 tot en met 30 maart in de Jaarbeurs Utrecht wordt georganiseerd.


"Beleggen op de beurs is te riskant en sparen levert door de lage rentes weinig op. Een tweede huis is een waardevaste bestemming en door de crisis zijn veel prijzen binnen handbereik gekomen,” licht Henkjan Prins, exhibition manager van Second Home International, toe.


Passie voor locatie blijft belangrijke driver

De zoektocht naar een tweede huis begint wel altijd met passie voor een land of regio. Vervolgens zijn veelgebruikte argumenten voor het selecteren van een locatie zon, rust en natuurschoon. Toplanden voor een tweede huis zijn Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië, Turkije en Oostenrijk.


Verhuurrendement steeds belangrijker

Potentiële kopers gebruiken hun tweede huis vooral voor de eigen vakanties, maar steeds vaker verhuren zij hun huis, met name in het hoogseizoen. "Dat levert ze een aardig extra inkomen op, door verhuurrendementen van 4 tot 8%. Een deel van deze groep koopt zelfs specifiek voor dat rendement. Ook belastingtechnisch gezien is verhuren een interessante bron van inkomsten. In het laag- en middenseizoen verblijft de koper er zelf of verhuurt zijn huis aan derden.” Ongeveer een kwart van de kopers van een tweede huis wil een langere periode in het buitenland verblijven, maar wel het eigen huis in Nederland aanhouden. "Denk bijvoorbeeld aan mensen die op weg zijn naar hun pensioen en een tweede woning willen kopen voor eigen gebruik. Zij willen de woning niet verhuren, maar wel familieleden en vrienden ruimschoots laten meegenieten.”


Andere beursfeiten

  • Het gemiddelde aankoopbedrag van een tweede huis is € 253.000.
  • 38% van de bezoekers wil binnen een jaar een tweede huis kopen.
  • 75% van de bezoekers verdient twee keer modaal of meer.
  • Vrijwel iedereen die in Nederland een tweede huis wil kopen komt naar de Second Home International beurs.
  • Gebruik tweede huis: 63% wil de tweede woning gebruiken voor vakantiedoeleinden, 40% voor verhuur, 30% zoekt een tweede woning voor permanente bewoning, 23% voor beleggingskansen.
  • Top 5 interesse landen: 34% Frankrijk, 30% Spanje, 22% Italië, 17% Duitsland, 15% Nederland
Link: http://www.secondhome.nl/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, tweede woningen

CELTH





||| Nieuws |||

14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...