Geplaatst op: 05-03-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

IPK ziet Europees toerisme zonnig tegemoet

IPK ziet Europees toerisme zonnig tegemoet

Ondanks de matige economische vooruitzichten groeit het wereldwijde toerisme in 2014 met 5%. De grootste groei komt uit Azië (+8%) en Zuid-Amerika (+4%). Maar ook Europa doet het met een verwachte groei van 4% uitstekend. Noord-Amerika blijft met +3% wat achter. Dat heeft IPK International vandaag bekend gemaakt op de ITB in Berlijn. Deze voorspellingen zijn gebaseerd op IPK’s International Travel Monitor. Daarvoor zijn in 60 landen ruim 500.000 enquêtes afgenomen.


Social media steeds relevanter

IPK verwacht dat de sociale media steeds relevanter voor de toeristische sector worden. Op dit moment is bijna de helft van de Europese toeristen lid van een social media community en 16% gebruikt social media als bron van informatie bij het boeken van een vakantie.


Groei in zowel reizen, overnachtingen als bestedingen

In 2013 groeide het aantal internationale reizen met 5% naar 952 miljoen. Het aantal daarmee gepaard gaande overnachtingen steeg met 4% naar 7,6 miljard overnachtingen. De bestedingen stegen met 4% naar 989 miljard euro.


Toerisme als motor voor wereldeconomie

"Ondanks de soms moeilijke omstandigheden in zowel landen van herkomst als bestemming bereikte het wereldwijd toerisme op alle aspecten (aantal reizen, overnachtingen en bestedingen) nieuwe records in 2013”, zei Rolf Freitag, CEO van IPK International op de ITB. "Wederom heeft toerisme zich als motor van de wereldeconomie bewezen.” IPK verwacht dat in 2014 het toerisme in de ontwikkelde economieën wat gematigder zal groeien dan in opkomende economieën.


Europeanen meer op reis

Europeanen gingen in 2013 meer op reis dan in 2012. Het aantal reizen groeide met 3% naar 432 miljoen na een groei van 2% in 2012. Het aantal overnachtingen van Europeanen bleef stabiel op 3,5 miljard. Europeanen besteden in 2013 2% meer aan buitenlandse reizen. In totaal werd daar 368 miljard euro aan uitgegeven. Kijken we naar type vakantie dan zat er vooral groei in citytrips (+5%) en sneeuwvakanties (+5%). Zon- en strandvakanties groeiden met 4% en rondreizen met slechts 1%.



Groei komt uit Rusland en Turkije

Vooral het aantal toeristen uit Rusland (+13%) en Turkije (+10%) steeg sterk. Ook in de grote markten als Frankrijk (+4%), Groot-Brittannië (+3%) en Duitsland (+2%) zat nog groei. Het uitgaand toerisme in de zogenaamde euro-crisislanden zat in de min. Spanje (-5%) en Italië (-3%) illustreren dat. Maar ook Nederlanders (-1%) gingen minder naar het buitenland op reis.


Uitgaven van Duitsers stijgen sterk

Duitsers ondernamen vorig jaar 335 miljoen binnen- en buitenlandse reizen. Dat waren er 2% meer dan in 2012. Ook het aantal overnachtingen steeg met 2% naar 1,7 miljard. De uitgaven aan reizen stegen met 6% (153 miljard euro) een stuk sterker. Voor het eerst in jaren steeg in Duitsland het uitgaand toerisme (+2%, 75,3 miljoen reizen) sterker dan het binnenlands toerisme (+1%, 260 miljoen reizen). Op de vakantiemarkt zien we een soortgelijke ontwikkeling. Het aantal vakanties van Duitsers steeg in 2013 met 3% en maakte 46% van alle reizen uit. Het aantal binnenlandse vakanties steeg met 3% naar 98,6 miljoen bij een sterkere groei van het aantal buitenlandse vakanties (+4%, 54,8 miljoen).


Italië verliest aandeel

De meeste vakanties van Duitsers gaan naar Oostenrijk (marktaandeel 17%), gevolgd door Spanje (16%) en Italië (12%). Oostenrijk en Spanje wisten in 2013 hun marktaandeel vast te houden maar Italië verloor 1 procentpunt marktaandeel. Andere belangrijke bestemmingen voor Duitsers zijn Turkije (8%), Nederland (6%) en Frankrijk (6%). Het aantal vakanties van Duitsers naar Nederland groeide met 9%. Met 20 miljoen vakanties in Beieren de belangrijkste binnenlandse vakantiebestemming.


Link: http://www.ipkinternational.com/uploads/media/IPK_Pressrelease_2014_en.pdf
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme,

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
16/01/25
Winnaars Parkvakanties Awards 2025 bekendgemaakt
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.
16/01/25
Apollo Reizen verlengt sponsoring van de NN Marathon Rotterdam
De touroperator Apollo Reizen blijft officieel sponsor van de NN Marathon Rotterdam en gaat op de Marathon Sport Expo in gesprek met de deelnemers.
16/01/25
Meer dan de helft van Nederlandse wintersporters vindt wintersportervaring onvervangbaar, zelfs met minder sneeuw
Meer dan zeven op de tien Nederlandse wintersporters zeggen dat wintersport voor hen niet alleen om sneeuw draait maar vooral om de fijne sfeer en het gevoel van vrijheid.
15/01/25
Ruby Hotels zet Heeres in voor pr Nederlandse markt
Ruby Hotels, de Duitse hotelgroep die bekendstaat om haar Lean Luxury-concept, heeft Eline Heeres (S...
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.

||| Agenda |||

18/01/25 t/m 19-01-25
18/01/25 t/m 19-01-25: Camperbeurs
Op donderdag 18 en vrijdag 19 januari 2025 vindt in het Autotron Rosmalen de Camperbeurs plaats.&nbs...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...