Geplaatst op: 24-04-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media
Publicatie: NRIT Magazine 2014-2

Nederlands toerisme moet het vooral van het buitenland hebben

Nieuwste CBS cijfers over toerisme in Nederland

Nederlands toerisme moet het vooral van het buitenland hebben

In 2013 hebben Nederlandse logiesaccommodaties 34,1 miljoen gasten geregistreerd, een toename van 2,2% ten opzichte van 2012. Het aantal overnachtingen steeg met 3,6% naar 96,2 miljoen. Dat blijkt uit voorlopige cijfers* van het Centraal Bureau voor de Statistiek.


Toeristisch Nederland moet het vooral hebben van het inkomend toerisme. Het aantal gasten uit het buitenland steeg met 4,8%, die uit Nederland met 0,7%. Het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten nam met maar liefst 7,6% toe tot 31,8 miljoen. Ook het aantal overnachtingen van Nederlanders nam toe (+1,7%).


Tabel 1: Kerncijfers Nederlands toerisme, x mln


2012

2013

Mutatie

Gasten

33,4

34,1

2,2%

w.v. uit Nederland

21,2

21,3

0,7%

w.v. uit Buitenland

12,2

12,8

4,8%

Overnachtingen

93,0

96,2

3,6%

w.v. uit Nederland

63,3

64,4

1,7%

w.v. uit Buitenland

29,6

31,8

7,6%


Herkomst

Het aantal gasten uit de voor Nederland belangrijke herkomstlanden Duitsland en België groeide met respectievelijk 9,2% en 9,0% sterk. Daarbij viel de toename van het aantal gasten uit Groot-Brittannië (+1,1%) wat tegen. Opvallend is de sterke toename van het aantal gasten uit Overig Europa (+9,4%). Het aantal gasten uit Azië steeg met 9,8% sterk. Uit Amerika kwamen minder gasten (-3,2%).


Tabel 2: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar land van herkomst, x mln


2012

2013

Mutatie





Duitsland

3.209

3.504

9,2%

België

1.537

1.676

9,0%

Groot-Brittannië

1.662

1.680

1,1%

Frankrijk

666

680

2,1%

Zwitserland

228

233

2,2%

Italië

456

461

1,1%

Spanje

427

395

-7,5%

Denemarken

141

144

2,1%

Zweden

143

142

-0,7%

Overige landen Eurozone

459

492

7,2%

Overige Europa

815

892

9,4%

Amerika

1.381

1.337

-3,2%

Azië

797

875

9,8%

Australië en Oceanië

170

165

-2,9%

Afrika

114

121

6,1%


Bungalowparken

Van alle logiesaccommodaties konden vooral de bungalowparken terugkijken op een prima 2013. Het aantal gasten steeg met 5,2% naar 7,2 miljoen, de overnachtingen nog sterker (+7,4%). Bungalowparken kregen vooral meer gasten uit het buitenland (+15,3%).


Hotels

Hotels zagen het aantal gasten in 2013 met 2,6% toenemen naar 21,5 miljoen. Ook hier steeg het aantal gasten uit het buitenland (+3,0%) sterker dan die uit Nederland (+1,9%). Het aantal overnachtingen in hotels steeg eveneens met 2,3% naar 37,4 miljoen.


Kampeerterreinen

Nederlandse kampeerterreinen hebben een matig 2013 achter de rug. Het aantal gasten daalde met 0,8% naar 4,0 miljoen bij een kleine toename (1,1%) van het aantal overnachtingen (21,2 miljoen). Het is opvallend dat vooral Nederlanders de kampeerterreinen in de steek laten. Het aantal Nederlandse gasten daalde met 2,9% bij een toename van het aantal buitenlandse gasten van 8,0%. Toch blijft de binnenlandse markt voor de kampeersector van groot belang. Bijna 80% van de gasten komt uit Nederland.


Groepsaccommodaties

Het slechtst ging het met de groepsaccommodaties. Zij zagen het aantal gasten met 6,8% dalen naar 1,4 miljoen. Het aantal overnachtingen daalde met 2,9% iets minder scherp.


Tabel 3: Gasten en overnachtingen naar logiesaccommodaties, x mln


2012

2013

Mutatie

Gasten




Hotels

21,0

21,5

+2,4%

Kampeerterreinen

4,0

4,0

-0,8%

Bungalowparken

6,9

7,2

+5,2%

Groepsaccommodaties

1,5

1,4

-6,8%

Overnachtingen




Hotels

36,5

37,4

+2,3%

Kampeerterreinen

20,9

21,2

+1,1%

Bungalowparken

31,5

33,9

+7,4%

Groepsaccommodaties

3,9

3,8

-2,9%


Provincies

Van alle Nederlandse provincies kan vooral Zeeland terugkijken op een goed 2013. Het aantal gasten steeg met 7,4% naar 2,0 miljoen. Met een plus van 11,1% steeg het aantal overnachtingen in deze provincie nog sterker. Bungalowparken kregen een kwart meer gasten. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de uitbreiding van het aanbod in de provincie. Andere sterke groeiers in aantallen gasten waren Noord-Holland (+6,2%), Zuid-Holland (+5,4%) en Flevoland (+14,9%). Noord- en Zuid-Holland moeten het traditioneel vooral hebben van de groei van het aantal gasten in hotels (+6,6% en +7,3%). Minder ging het met Groningen (-8,2%), Drenthe (-4,8%), Gelderland (-5,1%) Overijssel (-3,0%) en Noord-Brabant (-1,4%). In Gelderland hebben vooral hotels een slecht jaar (-10,3%) achter de rug. Het aantal gasten in de verblijfsrecreatie stabiliseerde in deze provincie (+0,6%). Middenmoters waren Friesland (+1,7%), Utrecht (+3,9%) en Limburg (+0,8%). In Utrecht was de toename van het aantal gasten in de verblijfsrecreatie (+21,9%) opvallend.


Tabel 4: Gasten naar provincie, x 1.000


2012

2013

Mutatie

Groningen

600

551

-8,2%

Friesland

1.531

1.557

1,7%

Drenthe

1.716

1.634

-4,8%

Overijssel

1.719

1.667

-3,0%

Flevoland

562

646

14,9%

Gelderland

3.424

3.249

-5,1%

Utrecht

1.246

1.295

3,9%

Noord-Holland

9.800

10.405

6,2%

Zuid-Holland

3.862

4.071

5,4%

Zeeland

1.885

2.024

7,4%

Noord-Brabant

3.503

3.455

-1,4%

Limburg

3.506

3.535

0,8%



* Dit artikel is eerder als nieuwsbericht op de Kennisbank gepubliceerd. Inmiddels heeft het CBS de cijfers geactualiseerd. In dit artikel zijn de nieuwste cijfers verwerkt.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, binnenlands toerisme, hotels, campings, bungalowparken, groepsaccommodaties

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...