Geplaatst op: 14-05-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Meer Europeanen niet op zomervakantie

Meer Europeanen niet op zomervakantie

Dit jaar gaat een groter deel van de Europeanen niet op zomervakantie. Dat blijkt uit onderzoek dat de Europ Assistance Group voor de 14e keer heeft laten uitvoeren onder 3.505 Europeanen in Frankrijk, Duitsland, Engeland, Italië, Spanje, België en Oostenrijk. Uit het onderzoek blijkt dat 29% niet van plan is om op vakantie te gaan. Dat is een toename van drie procentpunt ten opzichte van 2013. Vooral mensen die normaal gesproken maar één maal per jaar op vakantie gaan laten die ene vakantie nu ook vallen. De verschillen in Europa zijn erg groot. Zo gaat maar 20% van de Duitsers niet op vakantie tegenover 40% van de Spanjaarden.


Net als vorig jaar is 54% van de Europeanen dit jaar van plan op vakantie te gaan. De verschillen tussen de diverse landen zijn evenwel groot. Zo is in Duitsland de vakantie-intentie met vier procentpunt gestegen naar 56% en in Oostenrijk met zelfs elf procentpunt naar 68%. Van alle Fransen is 58% deze zomer van plan om op vakantie te gaan maar dat is wel vier procentpunt lager dan in 2013. Daarmee doet dit land het overigens van alle Zuid-Europese landen nog heel aardig. Slechts 42% van de Spanjaarden en 52% van de Italianen gaat dit jaar op vakantie. Opvallend is de lage vakantie-intentie van Belgen. Slechts 47% is van plan om op zomervakantie te gaan, twee procentpunt lager dan vorig jaar.


Budget

Ook in het te besteden vakantiebudget wordt het verschil tussen Noord- en Zuid-Europa steeds groter. Was voor de crisis het verschil tussen Noord en Zuid nog € 370 dat is nu gegroeid naar € 700. Britten hebben met € 2.932 het grootste vakantiebudget, gevolgd door de Belgen met € 2.577, Oostenrijkers (€ 2.542) en Duitsers(€ 2.397). Dat in tegenstelling tot Italianen en Spanjaarden die gemiddeld slechts € 1.798 en € 1.723 willen uitgeven. Van de Zuid-Europese landen hebben de Fransen met € 2.227 het grootste vakantiebudget.


Bestemmingen

Europeanen zijn dit jaar iets onzekerder over de vakantiebestemming. Ten tijde van het veldwerk (februari-maart) had 15% nog geen bestemming gekozen. Dat was in 2013 maar 10%. Van alle Europeanen gaat 76% op vakantie binnen Europa. Populaire bestemmingen zijn Frankrijk (17%), Italië (17%), Spanje (13%) en 11% wil naar andere Zuid-Europese landen.Op vakantie zoeken de meeste Europeanen (62%) rust. Vooral werkenden, ouders en vrouwen hebben op vakantie behoefte aan rust. Jongeren en alleenstaanden zijn met name op zoek naar een verandering van omgeving en willen wat ontdekken.


Boekingen

Dit jaar gaan Europeanen hun vakantie meer last minute boeken (28%, +3%pt) alhoewel de meerderheid (71%) de vakantie ruim van te voren regelt. Een ruime meerderheid (59%) van de Europeanen gaat de vakantie via internet boeken. 


Figuur 1: Vakantie-intentie



Figuur 2: Vakantie-intentie naar land van herkomst


Figuur 3: Vakantiebudget naar land van herkomst


Figuur 4: Vakantietype


Figuur 5: Boekingskanaal

Link: http://media.europ-assistance.com/en/barometers
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, europa

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...