Geplaatst op: 27-05-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vraag en aanbod uit de pas in Nederlandse golfsector

Vraag en aanbod uit de pas in Nederlandse golfsector

Voor het eerst in jaren is het aantal golfers niet spectaculair gegroeid. De groei loopt steeds verder uit de pas met de forse toename van het aantal golfbanen en –holes in Nederland. Hierdoor komt de golfmarkt steeds meer onder druk te staan. De bonden zitten niet stil en hebben de handen ineengeslagen om meer mensen aan het golfen te krijgen en de golfer te verleiden vaker te spelen. Ten opzichte van het buitenland is de stijging van het aantal golfers tien keer hoger dan de gemiddelde stijging in West-Europa. De hoge grondprijzen zorgen er echter voor dat er in Nederland fors meer golfers nodig zijn per golfbaan om te renderen. Dit en nog meer blijkt uit het onderzoek naar de Nederlandse golfmarkt door Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Warmond.


Groei stabiliseert

Golf kent na voetbal en tennis het grootste aantal leden van de bij NOC*NSF aangesloten sportbonden. Jarenlang lag de jaarlijkse groei van het aantal golfers rond de 5%, in 2012 bedroeg deze 2% en in 2013 nog maar 0,3% tot een totaal van circa 390.000 golfers. Hiermee ligt de golfparticipatie (het aantal golfers ten opzichte van de Nederlandse bevolking) op 2,3%. In Utrecht is de participatie het hoogst met 3,4%, in Friesland het laagst met 0,9%.


Baanbezetting daalt

In de periode 2009-2013 nam het aantal golfers toe met 12%. Zet hier tegenover dat het aantal golfbanen in dezelfde periode toenam met 30% tot circa 209 golfbanen en het toont dat het ergens moet gaan wringen. Dit blijkt dan ook wel uit het feit dat het aantal gespeelde rondes per 18-holes baan in deze periode afnam met 15% tot circa 34.500 in 2013.



Vergrijzing belangrijk

In tegenstelling tot vele andere sporten, begint een gemiddelde golfer niet als kind, maar pas rond zijn 45ste jaar. 50% van de golfers is zelfs ouder dan 50 jaar en de participatie in de groep 50-70 ligt op 3,8%. Het is dus een uitdaging om meer jongeren te verleiden om te gaan golfen. Succes in de topsport, bijvoorbeeld door Joost Luiten, kan bijdragen aan groei in de breedtesport. Ook de ‘Committed to Jeugd’ en ‘Committed to Familie’ programma’s van de Nederlandse Golf Federatie (NGF) zetten in op groei binnen deze doelgroepen.


Maatwerk

Nieuwe golfers zijn niet meer bereid een torenhoge participatie-fee te betalen en door het overaanbod ontstaat prijsconcurrentie. De inkomsten van golfclubs staan dus onder druk. Golfclubs zullen maatwerk moeten bieden om nieuwe leden aan te trekken. Guido Verschoor, samensteller van het onderzoek: "De golfclub Dorhout Mees is hierin een voorloper en biedt een uitgebreid keuzemenu waarmee de golfer op basis van onder andere de verwachte bezoekfrequentie een abonnement op maat samenstelt.”


Buitenland

Opvallend is dat sinds 1985 nergens in West-Europa het aantal golfers zo hard is gestegen als in Nederland (+2300%). De stijging ligt hiermee tien keer hoger dan de gemiddelde stijging in West-Europa. De golfparticipatie ligt binnen Europa alleen hoger in Zweden, Ierland en Denemarken. Nederland is van dit viertal echter het enige land waar de participatie de afgelopen jaren niet gedaald is. Tenslotte is opvallend te zien dat er in West-Europa per golfbaan gemiddeld 600 golfers zijn, waar dit er in Nederland maar liefst circa 1.700 zijn. Dit lijkt op zich positief, ware het niet dat dit aantal in Nederland absoluut noodzakelijk is om te renderen als golfbaan. De aanvangsinvesteringen voor een golfbaan zijn in Nederland, mede door hoge grondprijzen, namelijk relatief hoog.


Toekomst

Op basis van de historische ontwikkelingen voorzien we voor de stijging van het aantal golfers twee scenario’s; indien de participatie binnen de verschillende leeftijdsgroepen gelijk blijft, zal het aantal golfers de komende 15-20 jaar nog marginaal stijgen tot circa 400.000. Indien de totale participatie afnemend blijft stijgen, zoals de afgelopen jaren het geval was, dan ligt de piek rond 2020 op ongeveer 413.000 golfers. Daarna vlakt het aantal golfers af. Voor de golfmarkt is het te hopen dat de nieuwe acties en programma’s aanslaan, want als deze cijfers uitkomen is het niet te hopen dat de circa 50 plannen voor nieuwe golfbanen in Nederland allemaal gerealiseerd gaan worden. Het gemiddeld aantal golfers per golfbaan zal dan dalen naar circa 1.500.

Topics:Sport
Trefwoorden: sport, golfen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...