Dagje uit flink duurder
Een dagje uit is de afgelopen vijf jaar flink in prijs
gestegen. De entree voor bioscoop en theater, maar ook van dierentuinen en
attractieparken, en het vervoer er naartoe zijn flink duurder geworden. De
prijs van een hapje eten buiten de deur steeg minder hard. Dat schrijft het CBS
in haar laatste webmagazine. De prijsstijgingen hebben over het algemeen niet geleid tot vraaguitval. Lees hier ook de reactie van Ton Derks.
Bioscoop en theaterbezoek fors duurder
Kaartjes voor bioscopen, theaters en festivals zijn tussen juli 2009 en juli 2014 een kwart duurder geworden. Een van de redenen is de verhoging, halverwege 2011, van de btw op podiumkunsten van 6 naar 19 procent. Een jaar later werd deze btw-verhoging teruggedraaid en vielen podiumkunsten weer onder het lage btw-tarief. Vanwege de bezuinigingen op subsidies daalden de prijzen echter niet terug naar het niveau van vóór de btw-verhoging. Bezoekers van podiumkunsten betalen daarom meer voor de voorstellingen. Het algemene prijspeil voor alle consumptieve uitgaven ging in dezelfde periode met ruim 11 procent omhoog.
Attractieparken, dierentuinen en musea ook flink in prijs gestegen
De toegangsprijzen van attractieparken, dierentuinen en musea stegen de afgelopen vijf jaar gemiddeld 19 procent, wat bijna twee keer zo veel is als de inflatie in diezelfde periode. Entreeprijzen stegen onder meer doordat exploitanten hun product aantrekkelijk wilden houden of nog aantrekkelijker wilden maken door uitbreiding, modernisering en een verbetering van de dienstverlening.
Ook de reis naar de attractie duurder
Ook de vervoerskosten van een dagtrip zijn hoger geworden. In vijf jaar tijd steeg de prijs van het openbaar vervoer en de taxi met gemiddeld 17 procent. Wie met de eigen auto ging was nog duurder uit, omdat benzine, mede door belastingverhoging, in diezelfde periode 27 procent duurder werd. Voor parkeren moest gemiddeld 20 procent meer betaald worden.
Buiten de deur eten minder in prijs gestegen
Tijdens of na het dagje uit wordt ook wel buiten de deur gegeten. Eten in een fastfoodrestaurant of iets halen bij een afhaalservice werd de afgelopen vijf jaar ook duurder, maar de prijsstijging met 12 procent ging vrijwel gelijk op met de inflatie. De prijsstijging in restaurants was met 9 procent zelfs iets lager dan de inflatie.
Geen vraaguitval
De gestegen prijzen leiden overall genomen niet tot vraaguitval. Tussen 2008-2009 en 2012-2013 is het totaal aan uithuizige vrijetijdsactiviteiten met 5% gestegen. Dat blijkt uit het ContinuVrijeTijdsOnderzoek. Het aantal 'cultuuruitjes' is zelfs met 18% toegenomen. Hier lijkt het cultureel ondernemerschap dat is ingegeven door gewijzigd overheidsbeleid haar vruchten af te werpen. Het bezoek aan attracties daalde met 1%. Er is overigens vanwege een andere clustering van activiteiten een exacte vergelijking met de CBS-cijfers over de prijzen niet mogelijk.