Geplaatst op: 07-08-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Dagje uit flink duurder

Dagje uit flink duurder

Een dagje uit is de afgelopen vijf jaar flink in prijs gestegen. De entree voor bioscoop en theater, maar ook van dierentuinen en attractieparken, en het vervoer er naartoe zijn flink duurder geworden. De prijs van een hapje eten buiten de deur steeg minder hard. Dat schrijft het CBS in haar laatste webmagazine. De prijsstijgingen hebben over het algemeen niet geleid tot vraaguitval. Lees hier ook de reactie van Ton Derks.


Bioscoop en theaterbezoek fors duurder

Kaartjes voor bioscopen, theaters en festivals zijn tussen juli 2009 en juli 2014 een kwart duurder geworden. Een van de redenen is de verhoging, halverwege 2011, van de btw op podiumkunsten van 6 naar 19 procent. Een jaar later werd deze btw-verhoging teruggedraaid en vielen podiumkunsten weer onder het lage btw-tarief. Vanwege de bezuinigingen op subsidies daalden de prijzen echter niet terug naar het niveau van vóór de btw-verhoging. Bezoekers van podiumkunsten betalen daarom meer voor de voorstellingen. Het algemene prijspeil voor alle consumptieve uitgaven ging in dezelfde periode met ruim 11 procent omhoog.


Attractieparken, dierentuinen en musea ook flink in prijs gestegen

De toegangsprijzen van attractieparken, dierentuinen en musea stegen de afgelopen vijf jaar gemiddeld 19 procent, wat bijna twee keer zo veel is als de inflatie in diezelfde periode. Entreeprijzen stegen onder meer doordat exploitanten hun product aantrekkelijk wilden houden of nog aantrekkelijker wilden maken door uitbreiding, modernisering en een verbetering van de dienstverlening.



Ook de reis naar de attractie duurder

Ook de vervoerskosten van een dagtrip zijn hoger geworden. In vijf jaar tijd steeg de prijs van het openbaar vervoer en de taxi met gemiddeld 17 procent. Wie met de eigen auto ging was nog duurder uit, omdat benzine, mede door belastingverhoging, in diezelfde periode 27 procent duurder werd. Voor parkeren moest gemiddeld 20 procent meer betaald worden.



Buiten de deur eten minder in prijs gestegen

Tijdens of na het dagje uit wordt ook wel buiten de deur gegeten. Eten in een fastfoodrestaurant of iets halen bij een afhaalservice werd de afgelopen vijf jaar ook duurder, maar de prijsstijging met 12 procent ging vrijwel gelijk op met de inflatie. De prijsstijging in restaurants was met 9 procent zelfs iets lager dan de inflatie.



Geen vraaguitval

De gestegen prijzen leiden overall genomen niet tot vraaguitval. Tussen 2008-2009 en 2012-2013 is het totaal aan uithuizige vrijetijdsactiviteiten met 5% gestegen. Dat blijkt uit het ContinuVrijeTijdsOnderzoek.  Het aantal 'cultuuruitjes' is zelfs met 18% toegenomen. Hier lijkt het cultureel ondernemerschap dat is ingegeven door gewijzigd overheidsbeleid haar vruchten af te werpen. Het bezoek aan attracties daalde met 1%. Er is overigens vanwege een andere clustering van activiteiten een exacte vergelijking met de CBS-cijfers over de prijzen niet mogelijk.

Trefwoorden: prijzen, attracties, theater, bioscoop

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/01/25
2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...