Geplaatst op: 28-08-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Jachthavens aan de vooravond van roerige tijden

Jachthavens aan de vooravond van roerige tijden
De Nederlandse jachthavens staan roerige tijden te wachten. De grote boosdoeners zijn fundamentele veranderingen in de watersportsector. Het botenbezit neemt af, de doelgroep vergrijst, veel boten zijn verouderd, er is stevige concurrentie van goedkopere alternatieven (zoals verenigingshavens) en ondertussen stijgt het havenaanbod. Dat schrijft Rabobank in haar nieuwste Thema-update: Jachthavens


Bij een groot deel van de Nederlandse jachthavens staat het verdienmodel onder druk. Ondanks het mooiste en grootste vaarnetwerk ter wereld verdampen de wachtlijsten en staan de bezettingsgraden onder druk. Enerzijds komt dit doordat het aantal ligplaatsen harder is gegroeid dan de vraag, anderzijds neemt het botenbezit af, veroudert de vloot en vergrijst de doelgroep. Jachthavens moeten dingen anders doen en andere dingen doen. Nieuwe doelgroepen aanboren is daarbij van groot belang. Van aanbodgedreven naar vraaggedreven werken vraagt een cultuuromslag en stelt andere eisen aan de ondernemers, die een professionaliseringsslag zullen moeten doormaken.


Fundamentele veranderingen in de sector

De watersportsector wordt op dit moment geconfronteerd met diverse fundamentele veranderingen die een grote impact op jachthavens hebben. Zo zal op middellange termijn het botenbezit structureel afnemen. Deze afname betreft met name de belangrijkste huidige doelgroep, de senioren met grote kajuitboten. Op de grootste verkoopsite voor gebruikte boten (www.botentekoop.nl) en diverse andere verkoopplatforms staan nu al naar schatting dertigduizend tot tweeëndertigduizendboten te koop. Ruim zes procent van de bestaande vloot. Volgens de verkoopmakelaars van brancheorganisatie HISWA is de markt van kopers echter sterk opgedroogd, vinden er beperkt transacties plaats, staan de prijzen onder druk en is de verkooptijd van jachten zeker verdubbeld. Gevolg is dat boten momenteel blijven liggen waar ze liggen en zo het probleem verhullen. Rabobank ziet zes dominante ontwikkelingen:

  • De trend van 'hebben maar niet houden'
  • Toenemende vergrijzing
  • Ook de vloot vergrijst
  • Hoge drempel voor nieuwkomers
  • Pricing staat niet in verhouding tot de kosten
  • Toename aanbod

Andere aanpak

Ondanks de moeilijke marktomstandigheden zijn er jachthavens die goede prestaties neerzetten. Een commerciële en professionele aanpak maakt daarbij het verschil. Naast het strak sturen op kosten en productiviteit speelt beleving een grote rol. Beleving hoeft niet direct gepaard te gaan met hoge extra investeringen. Door verstandig in te spelen op belangrijke trends kan een jachthaven zich beter onderscheiden. Jachthavens moeten volgens Rabobank duidelijke keuzes maken waardoor een onderscheidend profiel ontstaat. Niet meer van hetzelfde, maar focus op waardecreatie in een bepaald segment. In tijden waarin de bootbezitter bovendien kritisch is ten aanzien van prijs en tijdbesteding, gaat het erom de watersportliefhebber een unieke belevenis te geven. De watersportliefhebber van nu wil vooral flexibel zijn. Dit is terug te zien in de toename van boten die gedeeld of verhuurd worden. Speel hier op in door te differentiëren in prijs, aanbod en product.  Duurzaam waarde toevoegen staat daarbij centraal. Jachthavens moeten gebruik maken van elkaars competenties door het bundelen van krachten. Samenwerken binnen de keten, maar ook met concurrenten of andere branches is daarbij het devies. 


Volop kansen

De Nederlandse jachthavens staan voor grote uitdagingen, waarbij er echter voldoende kansen liggen om ook op langere termijn van toegevoegde waarde te blijven. Om de consument aan boord te houden en te krijgen moeten ze samen met andere stakeholders duidelijke keuzes maken, watersporters unieke belevenissen bieden, duurzaam opereren en inspelen op de flexibele wensen van de watersporters. Uiteindelijk moet de jachthaven de ‘toegangspoort’ tot het water worden; voor watersporters, waterrecreanten, dagjesmensen en buitenlandse toeristen. 


Lees hier de complete thema-update inclusief relevante ontwikkelingen en trends waarop kan worden ingespeeld.


Link: https://www.rabobank.nl/images/n568_rabobank_tu_jachthavens_beveiligd_29670690.pdf?ra_resize=yes&ra_width=800&ra_height=600&ra_toolbar=yes&ra_locationbar=yes
Topics:Watersport
Trefwoorden: watersport, jachthavens

CELTH





||| Nieuws |||

16/02/25
Exclusief voor leden
Europese luchthavens verwelkomen meer passagiers dan voor de pandemie
In 2024 hebben Europese luchthavens voor het eerst sinds de pandemie meer passagiers verwelkomd dan in 2019. Voor 2025 verwacht ACI EUROPE een verdere groei van 4% in passagiersverkeer, ondanks economische onzekerheden en geopolitieke spanningen.
16/02/25
Exclusief voor leden
Veel Nederlanders naar Denemarken op vakantie
Denemarken heeft weer een topjaar achter de rug. Nederlandse toeristen hadden daar een belangrijk aandeel in.
16/02/25
Exclusief voor leden
ING verwacht een beter jaar voor de horeca
De vooruitzichten voor de horeca voor 2025 zijn, met een verwachte volumegroei van 3%, gematigd positief. Dat verwacht ING maar er zijn ook uitdagingen.
16/02/25
Intensievere samenwerking Bureau Toerisme Laag Holland en VVV's
Het Bureau Toerisme Laag Holland en de VVV’s van Edam-Volendam, Waterland en Purmerend gaan intensiever samenwerken.
16/02/25
Exclusief voor leden
DERTOUR Group neemt Hotelplan Group over, HomeToGo verwerft Interhome
Op 12 februari 2025 kondigde DERTOUR Group de overname aan van Hotelplan Group van Migros, met uitzondering van Interhome. Dat onderdeel wordt overgenomen door HomeToGo Group.
16/02/25
Veelbelovende start voor TUI Group in het nieuwe boekjaar 2025
I Group heeft een sterke start gemaakt in het eerste kwartaal van het boekjaar 2025. et onderliggende EBIT groeide voor het tiende kwartaal op rij. TUI CEO Sebastian Ebel benadrukte dat de resultaten laten zien dat TUI op koers ligt voor verdere groei in het volledige jaar.
14/02/25
Inspirerende Valentijnsactivatie Reflections in Common in Den Haag
Vandaag op Valentijnsdag, vrijdag 14 februari, kunnen mensen die elkaar liefhebben van 14 tot 17 uur hun liefde laten weerspiegelen in Den Haag bij een het verrassende Reflections in Common-paviljoen. Dit is een onderdeel van het Spiegelfestival.
13/02/25
Verkiezing Leukste Uitje weer terug in 2026
Na een tussenjaar zonder verkiezing Leukste Uitje van Nederland, wordt de draad in 2026 weer opgepakt door een samenwerking van partijen in de dagrecreatie branche: Go-Kids, Pretwerk, de Great Stay App en de organisatie van Recreatie Vakbeurs / Recreatie Next Level).

||| Agenda |||

11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...