Geplaatst op: 02-10-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederland populair bij buitenlandse toeristen

Nederland populair bij buitenlandse toeristen

NBTC Holland Marketing verwacht dat er dit jaar ruim 13,8 miljoen buitenlandse bezoekers naar ons land komen voor een zakelijk of toeristisch verblijf. Dat is een groei van zo’n acht procent vergeleken met vorig jaar. Hiermee stevent het inkomend toerisme af op een recordjaar.


Nederland profiteert van positieve publiciteit
Nederland is populair bij buitenlandse toeristen. Het eerste half jaar van 2014 groeide het aantal buitenlandse bezoekers al fors. Nederland heeft geprofiteerd van een mooi voorjaar, waarin de feestdagen gunstig vielen. Bovendien zijn de geluiden uit de sector over de (na)zomer erg goed. Daarnaast profiteert Nederland van de (promotie van) evenementen die vorig jaar en dit jaar plaatsvinden. Dit heeft geleid tot veel positieve publiciteit en verhoogde internationale zichtbaarheid van de bestemming Nederland. Mede op basis hiervan stelt NBTC de jaarverwachting voor 2014 voor wat betreft het inkomend toerisme naar boven toe bij.


Sterke groei uit Europa
Met name de groei uit Europa is sterker dan eerder werd verwacht. Europa is een belangrijke herkomstmarkt voor het inkomend toerisme; zo’n tachtig procent van het internationaal bezoek aan ons land komt uit Europa. De economieën in Europa herstellen iets sneller dan verwacht en dat draagt bij aan de groei van bezoekers. België is al jaren een groeimarkt en ook de groei van onze grootste herkomstmarkt Duitsland zet fors door. In 2014 zullen naar verwachting ruim 3,8 miljoen Duitsers ons land bezoeken en België komt -voor het eerst- op nummer twee te staan met ruim 1,8 miljoen bezoekers. Door de politieke en economische situatie in Rusland verwacht NBTC dat het aantal bezoekers uit Rusland in 2014 daalt met zo’n zeven procent. De groei uit Azië zet onverminderd door en het aantal bezoekers uit de Verenigde Staten groeit dit jaar met zo’n vier procent.


Groeiende concurrentie
De bestemming Nederland ondervindt grote en groeiende concurrentie. Groei en zelfs marktbehoud zijn geen vanzelfsprekendheid. Het blijft van groot belang om samen met de sector en de Rijksoverheid te investeren in de positionering en promotie van de bestemming ‘Holland’ om het aantal bezoekers en daarmee de bestedingen en banen in ons land te waarborgen. NBTC werkt aan een marketingstrategie om de komende jaren de kansen die toerisme ons land biedt, duurzaam te verzilveren.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, nederland, buitenlandse gasten

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...