Geplaatst op: 03-10-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nieuwe marketingorganisatie voor Friesland van start

Nieuwe marketingorganisatie voor Friesland van start
Het rommelt enorm in de regionale promotie-organisaties van Nederland. Organisaties verdwijnen maar ook nieuwe clubs ontstaan. Zo ook in Friesland. Daar is de nieuwe organisatie Merk Fryslân van start gegaan.

De nieuwe organisatie is vanaf nu verantwoordelijk voor de brede regiomarketing van de provincie en bouwt de activiteiten van Beleef Fryslân, Fan Fryslân en voormalig Tourist Info Fryslân verder uit. Merk Fryslân werkt aan de toeristische marketing, productontwikkeling en het gastheerschap van de provincie.

Focus
De organisatie werkt aan de toeristische marketing, productontwikkeling en het gastheerschap van de provincie. De Waddeneilanden worden hierbij als apart merk vermarkt. Daarnaast pakt Merk Fryslân de marketing voor Leeuwarden Culturele Hoofdstad op. Verder worden marketingactiviteiten voor de onderwerpen wonen, werken en studeren uitgewerkt.

Budget
Merk Fryslân gaat met een budget van 1,3 miljoen euro per jaar werken. Daarvan draagt de provincie Friesland het merendeel (1,2 miljoen euro) bij. Gemeenten leveren op basis van inwonersaantallen en overnachtingen een bijdrage van 120.000 euro.

Lovebrand
Direcetur Loek Hogenhout wilFriesland profileren als een Lovebrand: "Onze provincie heeft alle ingrediënten in zich om als Lovebrand gepositioneerd te worden. Een Lovebrand is een merk waar mensen bijzondere en vaak emotionele waarden aan toekennen. Feitelijk zijn we al een Lovebrand, maar claimen en operationaliseren we dat nog onvoldoende."


Koers

De koers van Merk Fryslân is beschreven in het strategisch marketingplan 2015 – 2018. De komende maanden wordt deze strategie verder uitgewerkt in een jaarplan met activiteiten voor 2015. De gedetailleerde uitwerking vindt plaats in overleg en samenwerking met de regio’s, ondernemers en andere relevante gesprekspartners. Dit is een belangrijk kenmerk van de werkwijze van Merk Fryslân. Merk Fryslân staat klaar om samen met alle relevante partijen de marketing en promotie van Friesland vorm te geven.

De hoofdpunten uit het Strategisch Marketingplan

:

  • Drie hoofdtaken: marketing van Friesland en de Wadden in en buiten de provincie; bouwen aan het product Friesland in samenwerking met ondernemers, gemeenten, provincie en andere stakeholders; ontwikkelen en faciliteren gastvrijheid als onderscheidend kenmerk voor onze provincie.
  • Centrale rol: verbindende schakel tussen ondernemers(organisaties) en andere relevante partners, gemeenten en provincie.
  • Kernwaarden Friesland: ‘rust’, ‘authentiek’, ‘vrijheid’ en ‘open’. Extra aandacht voor 'verrassend'.
  • Ontwikkeling Lovebrand Friesland.
  • Verbreding imago van 'watersportgebonden' naar 'watersport, wandelen, fietsen, cultuur, culinair', met water als rode draad.
  • Thema's varen, wandelen, fietsen, cultuur, culinair als startpunt voor communicatie met (potentiële) bezoekers. Combinatie met brede regio-informatie.
  • Friesland en Wadden worden gepositioneerd als twee afzonderlijke sterke merken.
  • Marketing Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018 als onderscheidend podium voor stad Leeuwarden, Friesland en de Wadden.
  • Intensivering inzet direct en online marketing (ontwikkeling databases; samenhang met CH2018).
  • Doorontwikkeling strategie persreizen.
  • Primaire doelgroepen toerisme: Friesland, Nederland, België, westelijke strook Duitsland. Pilots met betrekking tot internationalisering; samenhang met Culturele Hoofdstad 2018.
  • Zakelijk toerisme: acquisitie (inter)nationale congressen en evenementen.
  • Studeren: faciliteren en ondersteunen ambities ten aanzien van groei aantal studenten.
  • Werken: positionering Friesland als vestigingsplaats voor nieuwe bedrijven.
  • Wonen: positionering Friesland als woongebied voor huidige en toekomstige bewoners.

Link: http://www.beleeffriesland.nl/merkfryslan
Topics:Marketing
Trefwoorden: promotie, gastheerschap, productontwikkeling, friesland, rbt, regionaal bureau voor toerisme

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

02/12/24
Weer vluchten van Brussels Airport naar Bangkok.
Op zondag 1 december is de eerste passagiersvlucht van Thai Airways International vertrokken vanop Brussels Airport naar Bangkok. Na een onderbreking door de Covid-pandemie biedt de luchtvaartmaatschappij opnieuw dagelijkse rechtstreekse vluchten aan richting de Thaise hoofdstad.
02/12/24
Exclusief voor leden
Eerste foodlabel nationaal park in Van Gogh NP
Met recreatie kun je genieten van al het moois in het landschap.In het Van Gogh Nationaal Park gaat het een stap verder, eet je omgeving mooi.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
02/12/24
Amsterdamse hotels mogen niet meer uitbreiden
De gemeente Amsterdam heeft aangekondigd dat er per direct geen extra bedden meer mogen worden toegevoegd aan bestaande hotels. Dit besluit is onderdeel van een reeks nieuwe maatregelen om de groei van het aantal bezoekers te beperken en de overlast van massatoerisme tegen te gaan.
29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.

||| Agenda |||

03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...