Geplaatst op: 11-11-2014
Publicatie: Recreatie & Toerisme oktober 2014 nummer 5

5 trends attracties

Compact breekt door

5 trends attracties

De European Attractions Show leek een onoverzichtelijk aanbod van aanbieders. De bezoeker zag wel dat attracties veranderen. Vijf trends uit de attractiewereld van vandaag.


1 Mix de beelden

De veranderende cultuur dat iedereen verbonden is met internet laat zijn sporen achter in attracties. De fase is voorbij waarbij attracties deze nieuwe waarden naast zich neer kunnen leggen. Steeds vaker vormen fotografie en film een extra aanvulling op attracties. Met die beelden kan de bezoeker online zijn ervaring delen. Blndr is zo’n bedrijf dat hiervoor oplossingen biedt. Iedereen kent wel de fotoservice uit attractieparken. Door gebruik te maken van de groene achtergrond aanpak kan de bezoeker virtueel met diverse dieren op de foto in Diergaarde Blijdorp. Het bedrijf zet nu ook een product op dat geschikt is voor film. Lianne van der Lith: "Het is een mooie manier om herinneringen te bewaren en je kunt het versterkend implementeren bij bestaande attracties. De waarde van de attractie wordt groter. Met deze beelden gaan parken nog meer emoties meegeven.”


2 Compacte attracties

Wie denkt aan het investeren in attracties, ziet gedachten voorbij komen over lange achtbanen reikend tot in de hemel. Een van de trends: compact. Kleinere attracties, meestal gedreven door technologie en ondersteunende schermen. Op een klein oppervlak in combinatie met de simulatie via schermen of brillen ontvouwt zich een complete attractie voor de gast. KCC, bouwer van gethematiseerde attracties beaamt de ontwikkeling. Reinhart Viane: "Het aantal achtbanen zal door deze ontwikkeling niet minder worden. Compacte attracties zullen vaker gebouwd worden omdat je diverse manieren van experience kunt aanbieden.”


3 Water

Glijparken, golfslagbaden, gethematiseerde baden; de ontwikkeling van wat je kunt doen met water als attractie is snel gegaan. De aanbieders in attracties met water schakelen in snel tempo om naar ‘shared family experiences’. Ze bedoelen hier eigenlijk mee dat ze de aller jongste bezoekers te weinig aandacht gaven. Joseph Joy, vice president en ontwikkelaar bij Vortex: "Het draait echt om de jongere kinderen. Daarmee kun je alle generaties in de familie bereiken. We merken dat daarmee het aantal herhaalbezoeken bij attracties omhoog kan. Daar komt bij dat kinderen vaak bepalen waar de familie naartoe gaat. Het heeft bij ons veranderd dat we anders naar ontwerpen kijken. Zeker binnen Europa zie ik deze ontwikkeling plaatsvinden.”


4 Retail, horeca en attractie is 1 wereld

Op de beursvloer van de EAS waren bijna uitsluitend aanbieders van attracties te zien. Wie kijkt naar de ontwikkeling van concepten die gepresenteerd werden, grepen de disciplines attractie, retail en horeca in elkaar. Deze drie worden overal omgetoverd tot één wereld voor vermaak.


5 Old skool blijft

Wie de beurs bezocht, kreeg de indruk dat alle attracties in de toekomst slechts bestaan uit simulatoren en schermen. Nee, de stalen of zelfs de houten achtbanen blijven. Stefan Versleeuwen van P&P Projects, het bedrijf dat onder meer meebouwde aan de keukenscene in attractie Ratatouille bij Disneyland Parijs, weet het zeker. "Een fysieke attractie wordt het meest gewaardeerd want het heeft meer ziel dan een verzameling schermen. Ik, en waarschijnlijk veel bezoekers van attracties, willen fysieke scènes ervaren. In een computerscherm is de magie weg.”


Daarbij komt wel dat schermen een aanvulling zijn op de fysieke attractie. Het is dé manier om 3 en 4D-effecten te verzorgen in en rondom attracties. Dit past bij de groeiende vraag naar de integratie van filmbeelden in de decors. Maar: "Old skool zal niet verdwijnen”, meent Versleeuwen.

Dit artikel verscheen in Recreatie & Toerisme oktober 2014, nummer 5.

Trefwoorden: attractie, trend, leisure, toerisme, EAS

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
DNB gaat in maart weer open voor bezoekers
Na een bijna vijf jaar durende renovatie is het gebouw ook weer open voor bezoekers en toeristen. Een bijzondere attractie in het hart van de hoofdstad Amsterdam.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
06/01/25
Exclusief voor leden
Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
31/12/24
Exclusief voor leden
Vakanties van Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode: de feiten
Hoe gaan Nederlanders in de kerst- en nieuwjaarsperiode op vakantie? Waar gaan ze naar toe en met wie? Hamvraag is of we in meerderheid gaan skiën. Het CBS zocht dat uit.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...