Geplaatst op: 24-11-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vlaamse Kust wil haar internationale positie versterken

Vlaamse Kust wil haar internationale positie versterken

Met het nieuwe strategisch beleidsplan voor toerisme en recreatie aan de Vlaamse Kust wil gedeputeerde voor toerisme Franky De Block voorsprong nemen tegenover andere kustbestemmingen. De Vlaamse Kust moet een modelbestemming worden in West-Europa. Dat staat in het strategisch beleidsplan voor de Kust van Westtoer, het provinciale bedrijf voor toerisme en recreatie in West-Vlaanderen.


De Block stelt het als volgt: "In de voorbije vijf jaar hebben we een inhaalbeweging gedaan inzake basisinfrastructuur. Nu moeten we voorsprong nemen en vooral de internationale positie van de Kust versterken. Dit kan door het ontwikkelen van hefboomprojecten met een grote aantrekkingskracht op binnen- en buitenlandse toeristen." Volgens De Block moet de Vlaamse Kust nog hipper en trendier worden: nieuwe beachbars zullen hierin een belangrijke rol spelen. Via vakanties op maat moeten we nog meer inspelen op de verwachtingen van de hedendaagse toerist. De Block pleit voor een open dialoog met het Vlaamse niveau over de inzet van impuls- en promotiemiddelen.


Belangrijkste bestemming in Vlaanderen

Het toerisme aan de Vlaamse Kust is een belangrijke economische sector en genereert een jaaromzet van 2,7 miljard euro. Het kusttoerisme zorgt voor 40.000 fte’s. Het gebied realiseert jaarlijks ruim 28 miljoen overnachtingen in zowel verhuuraccommodaties als tweede woningen. Vlaanderen blijft de belangrijkste markt met 62% van de overnachtingen in commercieel logies en wordt gevolgd door de Waalse en Brusselse markt met 22% van de overnachtingen. Per jaar overnachten circa twee miljoen buitenlandse vakantiegangers aan de Kust in commercieel logies. Het aantal dagtoeristen schommelt jaarlijks tussen 16 en 19 miljoen. De Kust is en blijft hiermee de belangrijkste toeristische bestemming in Vlaanderen.


Internationale hefboomprojecten

Om het internationaal potentieel van de Kust te versterken zijn investeringen nodig in strategische hefboomprojecten die ook als landmark kunnen fungeren. Deze projecten werken imagoversterkend en bieden een grote beeldkwaliteit. Ze hebben per definitie een grote aantrekkingskracht op binnen- en buitenlandse toeristen. Concreet denkt Franky De Block aan een maritieme attractie in Oostende met kustbrede impact, een nieuwe invulling voor de casino's van Middelkerke en Knokke-Heist en een hedendaags design voor de King Beach in Blankenberge. De ingrepen in de kustverdediging, de vernieuwde kusttram en het Natuurcentrum bij het Zwin kunnen uitgroeien tot hefbomen met een grote economische return on investment voor het kusttoerisme. Ook de strategische projectgebieden zoals de Jachthaven in Nieuwpoort, de Oosteroever in Oostende en de Sol in Blankenberge bieden kansen. Op de militaire luchthaven van Koksijde kunnen extra faciliteiten gecreëerd worden voor het aantrekken van kleine vliegtuigen naar het model van Le Touquet.


Beachbars

De Kust moet volgens De Block ook hipper en trendier worden. Het werk in de toeristische kerngebieden van de badplaatsen is nog niet af. Er is zeker ruimte voor extra strandbars. Dit is belangrijk voor het aantrekken van een jonger publiek. Beach bars moeten ook meer mogelijkheden krijgen op het vlak van openingsuren en service. Er zijn nu reeds intenties tot nieuwe beachbars in Oostende en De Haan. Dit veronderstelt een aanpassing van het bestaande provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan strand en dijk. "De Kust is meer dan ooit een bestemming voor de vier seizoenen: dus moeten we nieuwe mogelijkheden bieden voor weeronafhankelijke infrastructuur en voor het upgraden van het shoppingapparaat in het centrum van de badplaatsen", aldus Franky De Block.


Vakanties op maat

Meer dan ooit moet de Kust inspelen op de vragen en behoeften van de moderne toerist. Via de methodologie van service design gaat Westtoer diverse doelgroepen actief bevragen. Bedoeling is vakanties op maat te ontwikkelen voor specifieke doelgroepen zoals de medioren, gezinnen met kinderen, jongeren en senioren. Een zich aanpassende logiessector is hierbij cruciaal: innovatie en differentiatie zijn aandachtspunten voor de hotelsector. Kampeerbedrijven kunnen zich meer profileren als multifunctionele recreatiebedrijven terwijl de verhuur van vakantiewoningen sterker moet gestimuleerd worden. Restaurants en cafés moeten een eigentijds profiel krijgen en meer inzetten op kwaliteit en het gebruik van streekproducten zoals Noordzeevis.


Kustpolders

De kunststad Brugge, het Brugse Ommeland en het herdenkingstoerisme in de Westhoek vormen extra troeven voor de Kust. Via het nieuwe fietsnetwerk in 2016 wil Westtoer de kustfietsroute nieuw leven inblazen en extra mogelijkheden creëren voor de verkenning van het hinterland. Vooral in de kustpolders kan de toerist op een unieke manier natuur en landschap beleven. Dit moet gebeuren met een groot respect voor de aanwezige natuurwaarden.


Kustbrede identiteit met authentieke badplaatsen

Het blijft volgens Westtoer nodig om de kustbrede identiteit in de promotie te voorzien. De volledige Kust biedt een authentieke mix van activiteiten, cultuur, zee, strand, dijkbeleving, natuur, gastronomie, recreatie, evenementen, shopping, sport en andere. Deze unieke mix willen ze sterker in de verf zetten. Ook de complementariteit tussen de badplaatsen blijft een troef. Het

authentieke DNA van de badplaatsen zorgt voor een unieke toeristische meerwaarde.


Open dialoog met Vlaanderen

Het strategisch beleidsplan voor de Kust kwam tot stand in nauwe dialoog met de kustgemeenten en diverse private actoren. Maar ook Toerisme Vlaanderen werkte mee aan de nieuwe beleidsopties. De voorzitter van Westtoer rekent dan ook op een forse steun in de vorm van impulsmiddelen en specifieke promotieacties in het buitenland in lijn met het Vlaamse Regeerakkoord. Franky De Block: "De inhaalbeweging die we de voorbije vijf jaar maakten kon rekenen op € 11 miljoen vanuit het eerste impulsprogramma voor de Kust. In 2013 besteedde Toerisme Vlaanderen € 1,2 miljoen aan buitenlandmarketing. Er is nu nood aan een open dialoog met het Vlaamse niveau over de inzet van investeringsmiddelen en over de buitenlandmarketing. Vlaanderen moet op een transparante manier duidelijk maken hoe en met welke middelen de Kust in het buitenland gepromoot wordt."

Topics:Toerisme
Trefwoorden: kusttoerisme, stranden, boulevards, noordzee, belgie, vlaanderen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Succesvol alumni-event MT Tourism
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.
08/01/25
Vakantiebeurs mikt op zowel b-to-c als b-to-b
De Vakantiebeurs 2025 is vandaag van start gegaan met de Travel Trade Days. De 54ste editie van deze beurs werd geopend door de minister van buitenlandse zaken, Caspar Veldkamp, samen met de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma.
08/01/25
Horeca van herstel naar crisis: aantal faillissementen piekt in 2025
De Nederlandse restaurantbranche dreigt in 2025 een recordaantal van 450 failissementen te bereiken, blijkt uit een analyse van ABN AMRO en Hotelschool The Hague.
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
08/01/25
Zomervakantie 2025: Dit zijn de trends
Onderzoeken van TUI resulteren in een vijftal trends en een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment.
08/01/25
Exclusief voor leden
8% meer reizigers voor Schiphol in 2024
In 2024 reisden 66,8 miljoen reizigers met het vliegtuig van, via of naar luchthaven Schiphol. Dat is een toename van 8% ten opzichte van 2023.
08/01/25
Exclusief voor leden
Koerswijziging Trade Mart leidt tot nieuwe beurzen
Trade Mart Utrecht, onderdeel van Koninklijke Jaarbeurs, kiest een nieuwe koers. Dat zorgt voor in ieder geval twee nieuwe beurzen voor de segmenten Jewels & Luxury en Kitchen & Design.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...