Geplaatst op: 07-01-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

CELTH verzorgt zes presentaties op de Vakantiebeurs

CELTH verzorgt zes presentaties op de Vakantiebeurs

Tijdens de Vakantiebeurs organiseert reisbrancheorganisatie ANVR op woensdag 14 januari 2015 een inspirerende dag rond het thema ‘Changes in Tourism’ om zo uiteindelijk een (nog) betere plek te realiseren voor de lokale bevolking en een aantrekkelijkere vakantiebestemming voor de reizigers. Deelname aan het congres is gratis maar inschrijven is wel verplicht. Aangezien het een populaire bijeenkomst is, adviseren wij u snel in te schrijven. Lees hier alles over Changes in Tourism.




Het middagprogramma is mede door CELTH vormgegeven. Zo geven in twee workshoprondes maar liefst zes CELTH-onderzoekers een presentatie:
  • The effect of ‘staying connected’ on tourists’ enjoyment - Ondrej Mitas & Rebecca Rosskothen (English)Communications such as Internet messaging and social media are increasingly prominent in tourists’ experiences. This session provides travel organizations better insights in when and how to encourage tourists to communicate with friends and family at home, and when to invite them to unplug and be present in the moment.
  • Social Media: een "Stage to Engage" voor toeristische bedrijven - Corné Dijkmans
    Veel toeristische bedrijven gebruiken social media om verschillende redenen, maar vaak met het oog op reputatiemanagement. In deze sessie leert u als toeristische organisatie hoe u door online engagement met huidige en potentiële klanten de grootste reputatiewinst kunt behalen.
  • Digital natives op vakantie: zin en onzin over jeugdvakanties – Elena Cavagnaro en Albert Postma
    Op basis van een representatief onderzoek onder 400 jongeren in Nederland zal een aantal mythes rond de vakanties van Nederlandse jongeren worden doorgeprikt. Gaan jongeren vooral op vakantie om plezier te maken? Willen ze tijdens hun vakantie inderdaad voortdurend online zijn om ervaringen en foto’s te delen? En hoe staat het met hun interesse voor duurzaamheid?
  • Project CARMATOP: succesvolle samenwerking met Nederlandse reisbranche - Paul Peeters en Eke Eijgelaar
    Deze presentatie vat de ontwikkelingen en successen van het project ‘carbon management voor touroperators ’ samen. De beoogde carbon calculator voor pakketreizen is inmiddels door een flink aantal touroperators gebruikt. Onderzoek naar een carbon label voor pakketreizen is gestart en kennis over de emissies van toerisme is verdiept.
  • ‘Wildernis toerisme voor ontwikkeling’ - Arjaan Pellis en René van der Duim
    Wilde dieren trekken zich niets aan van de grenzen van wereldberoemde natuurparken. Hierdoor ontstaan conflicten tussen lokale bevolking en wilde dieren. Tijdens deze presentatie belichten de sprekers een aantal innovatieve projecten in Kenia en hoe die hebben bijgedragen aan zowel natuurbehoud als verbeterde leefomstandigheden van lokale bevolkingsgroepen. Er wordt ingegaan op de werkgelegenheid en andere economische baten die door deze projecten worden gegenereerd.
  • 'Op weg naar een duurzame ontwikkeling van stedelijk toerisme’ - Ko Koens
    Aan de hand van een interessante casestudy krijgt u beter inzicht in de duurzame ontwikkeling van toerisme in steden. Specifiek voor steden gaat het er enerzijds om dat toerisme bijdraagt aan de werkgelegenheid en lokale economische ontwikkelingen en anderzijds rekening houdt met lokale gemeenschappen en bescherming van cultuur en erfgoed.

In het ochtendprogramma drie keynotes. Ruud Welten, docent filosofie en lector ‘Ethics and Global Citizenship’, wil met zijn aansprekende en soms confronterende presentatie ‘Toerisme in een vloeibare samenleving’ de belangstellenden aanzetten na te denken over vervaagde grenzen tussen landen, culturen, beroepen en branches en hun rol daarin.


Een heel andere tak van sport bij het creëren van ‘betere vakantieplekken’ is: hoe ga je om met grote evenementen als het WK-voetbal 2014 in Brazilië en de Olympische Spelen 2016 in Rio de Janeiro? De Braziliaanse Helena Rey van United Nations Environmental Program neemt u mee naar het speelveld van duurzaam management bij dergelijke sportevenementen.


Tenslotte wilt u natuurlijk ook weten wat u er als reisprofessional zelf aan kunt bijdragen en welke stappen u kunt zetten op weg naar een betere vakantieplek. Nikki White, Head Destinations & Sustainability bij de Britse reisbrancheorganisatie ABTA, geeft u praktische tips en adviezen, waardoor u als ondernemend reisprofessional een nog aantrekkelijker bestemming kunt creëren binnen uw business model. Zowel de consument als de lokale bevolking zullen mede daardoor een bestemming beter ervaren.


In het ochtendprogramma is er ook nog ruimte voor de uitreiking van de ‘Groene Veer’ en de lancering van de Carbon Calculator.


Link: http://www.anvr.nl/nieuws/presentaties-changes-in-tourism-dag-2015-16553/
Trefwoorden: celth, vakantiebeurs, duurzaam toerisme, anvr

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...