Geplaatst op: 19-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Eenderde van de kampeerders wil nieuw kampeermiddel kopen

Groot kampeeronderzoek van KCK

Eenderde van de kampeerders wil nieuw kampeermiddel kopen

Er gloort hoop voor de verkopers van caravans. Precies één op de drie actieve kampeerders is van plan om binnen nu en drie jaar een ander kampeermiddel te kopen. Zo’n 65% kiest voor een caravan. Daarna volgen de camper (21%) en de vouwwagen (9%).


Dat blijkt uit de resultaten van de Grote Kampeer & Caravan Kampioen Koopenquête die vandaag is gepubliceerd. Meer dan 500 kampeerders deden hieraan mee.


Caravan meest gebruikt

Deelnemers aan het onderzoek houden van kamperen en dat doen ze het meest in de caravan (77%) gevolgd door de camper (10%), de vouwwagen (8%) en de tent (6%). Stacaravan, mobilhome, chalet of huisje (1%) sluiten de rij. De meeste kampeerders (84%) bezitten één kampeermiddel en 16% heeft er meerdere. De tent wordt het meest gebruikt als tweede kampeermiddel.


Gemiddelde caravan is acht jaar oud

Caravanners wachten lang voordat ze een andere caravan kopen. De caravan die ze nu bezitten, is gemiddeld acht jaar geleden aangeschaft, in 2007. Sommigen gaan zelfs nog op stap met de caravan die ze in 1980 nieuw hebben aangeschaft: deze hebben de respectabele leeftijd van 35 jaar! Van alle caravans in het onderzoek werd precies de helft nieuw gekocht, de andere helft is tweedehands.


Meeste campers zijn occasions

De campers in het onderzoek werden gemiddeld zeven jaar geleden aangeschaft (in 2008) en de meeste campers zijn – net als de caravans – gekocht bij een merkdealer (43%) of een willekeurige dealer (27%). Een op de vijf campers is bij een particulier gekocht. En in tegenstelling tot de caravans is slechts één van elke vijf campers nieuw gekocht, de meeste campers (80%) zijn occasions.


Prijs niet belangrijkste

Kampeerders die een ander kampeermiddel dan een caravan gaan kopen, letten in het bijzonder op de volgende aspecten: gewicht, kwaliteit, prijs, indeling en comfort. Het meest belangrijke bij de aanschaf van een camper zijn: betrouwbaarheid, indeling, (gebruiks-)gemak, prijs, toilet en keuken. Bij zowel de caravan als de camper staat de prijs dus op de derde plaats.


Kopers gaan niet over één nacht ijs

De nieuwe kampeermiddelen worden niet zomaar gekocht, daar gaat gedegen onderzoek aan vooraf. Informatie wordt ingewonnen bij dealers (21%), shows en beurzen (18%), Kampeer en Caravan Kampioen (16%), anwb.nl/kamperen (9%), andere websites (14%), andere kampeerders (8%) en vrienden of familie (5%). De andere websites die worden geraadpleegd, zijn meestal websites van dealers (29%) en van fabrikanten (28%).


Aankoopkanaal divers

Ruim een derde van de gevraagde kampeerders gaat naar de dealer voor zijn nieuwe of tweedehands kampeermiddel. Iets minder dan een derde bezoekt een willekeurige dealer en weer een derde heeft nog niets besloten. Een enkeling zegt bij een particulier te gaan kopen (3%). De prijs van de meeste caravans zal liggen tussen € 10.000 tot € 15.000. Bij de campers zoeken de meeste kandidaatkopers het in categorie € 30.000 of meer.


Kampeermiddelen worden ook gedeeld

Eén op de vijf kampeerders (20%) heeft er wel eens over nagedacht om de kosten van een kampeermiddel te delen met vrienden of familie om er beiden gebruik van te maken. En precies de helft van hen heeft dat ook wel eens gedaan. De bevindingen zijn over het algemeen positief.


Eenderde heeft wel eens kampeermiddel gehuurd

Van alle deelnemers aan het onderzoek heeft een op de drie ooit weleens een kampeermiddel gehuurd. Vaste kampeermiddelen werden het meest gehuurd, zoals een stacaravan (27%), een chalet of huisje (25%) of een kant-en-klare tent (16%). Toch kozen sommigen ook wel mobiele kampeermiddelen zoals caravans (15%), campers (14%) en vouwwagens (3%). De helft van alle kampeerders die weleens gehuurd heeft, deed dit terwijl hij of zij al een kampeermiddel bezat. De belangrijkste reden daarvoor was omdat het bijvoorbeeld te koud was voor het eigen kampeermiddel, om eens iets anders te proberen (zoals een camper) of omdat men op vakantie was in een verderweg gelegen land en met het vliegtuig reisde.


Het onderzoek

Het onderzoek is in opdracht van en in samenwerking met de redactie van de KCK uitgevoerd door bureauTeraKnowledge® in de maand oktober 2014 door middel van online interviews, afgenomen onder 500 Nederlandse kampeerders.

Link: http://www.anwb.nl/bestanden/content/assets/anwb/pdf/kamperen/2014/uitkomst-kck-koopenquete.pdf
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, kampeermiddel, campers, caravans, tenten

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Vanaf 1 april geen emissie meer van boten in grachten Amsterdam
Vanaf 1 april 2025 wordt het centrumgebied een uitstootvrije zone voor recreatievaartuigen, meldt gemeente Amsterdam. Dit betekent dat alleen vaartuigen die varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht zijn toegestaan. Je mag geen uitstoot meer produceren.
07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
07/02/25
Brabant gaat met innovatief monitoringssysteem en de Wandelstarter recreatie beter spreiden
Vanaf 2025 wordt in Noord-Brabant een innovatief monitoringssysteem gelanceerd dat de recreatiedrukte in kaart brengt en helpt bij het afstemmen van routes en startlocaties op de behoeften van bezoekers.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
06/02/25
Exclusief voor leden
Drie ton voor extra publieksprogramma Groninger Museum
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft besloten om het Groninger Museum een vierj...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
06/02/25
Van Gogh Homeland presenteert de Groene Kathedraal
De Tilburgse Spooorzone krijgt in het voorjaar van 2026 in de vorm van een Groene Kathedraal een tijdelijk stedelijk lunapark. De Groene Kathedraal wordt een podium voor een prikkelend programma voor een breed publiek, waar met positiviteit en verbeeldingskracht aandacht wordt gevraagd voor dilemma’s en oplossingen voor de grote duurzaamheidsopgaven in Brabant, het Homeland van Vincent van Gogh.
05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...