Geplaatst op: 31-12-2014
Auteur: Margaret-Ann McDonald
TNR Advies
Publicatie: NRIT Magazine 2014-4

Toppers in de regio: Bert van Zijtveld, De Heikamp

Het creëren van beleving zit in onze natuur

Toppers in de regio: Bert van Zijtveld, De Heikamp
Rijdend door de statige, met bomen omzoomde lanen geniet ik van de rust van het mooie Achterhoekse coulisselandschap. Wanneer ik bij De Heikamp kom, neemt de bedrijvigheid toe: vrolijke groepjes fietsers, peuters op het Kabouterpad, wandelaars met kilometers in de benen en stoere jongelui in rode klimgordels. Allemaal weten ze De Heikamp te vinden als een weldadige pleisterplaats.


Bert van Zijtveld vertelt trots dat deze mix van leeftijden precies is wat ze willen. "Wij genereren op deze plek onze eigen traffic, we bieden veel verschillende activiteiten aan, zodat veel mensen zich hier echt thuis voelen en er voor iedereen iets leuks te beleven valt.” Alle bezoekers hebben echter één ding gemeen: ze houden van pannenkoeken. "Mijn moeder begon in 1974 pannenkoeken te bakken voor passanten, met een vierpitsfornuis en twaalf borden. Dat groeide verder en de grote doorbraak kwam in 1985, toen we volgens het AD de beste pannenkoek van Nederland hadden.” Steeds is de kwaliteit een constante factor gebleven in het bedrijf. Ook in 2014 is De Heikamp verkozen tot Winnaar 2014 NK Pannenkoekenbakken Vakjury-prijs. Dat komt niet vanzelf: het hele proces wordt in de voorbereiding van de verkiezingen nog eens met het hele team tegen het licht gehouden.


De beleving en het pannenkoekenrestaurant

Het bijzondere is dat de grondstof, de tarwe, naast het bedrijf zelf verbouwd wordt. De bezoeker ziet in de zomer het graan groeien. Grote spandoeken prijken langs de akker om deze relatie te onderstrepen. Daarmee dringt het nog niet door tot de consument. Daarom staat op de tafels een klein potje met graan: dit roept bij de bezoekers vragen op. Het personeel is erop getraind om met de gasten het gesprek aan te gaan en zo gezamenlijk een bijzondere belevenis te creëren. Van Zijtveld investeert veel in zijn medewerkers: "De medewerkers stromen hier op jonge leeftijd in, vanaf 15jaar. En wanneer ze gaan studeren, gaat men door met een vakantiebaan in de stad. We leiden ze op voor het terras in de grote stad, zeg ik weleens voor de grap. Dat vinden wij geen probleem, want wanneer je kwaliteit wilt neerzetten, dan moet je daar in blijven investeren.”


Verschillende doelgroepen

Zoals verwacht mag worden, is de toeristische infrastructuur prima in orde: het Toeristisch Overstappunt verbindt de locatie met andere attracties van belang in de Achterhoek, de verschillende routes komen hier samen en er is veel te doen.


Het Kabouterpad schept voor de jongste bezoekers een spannend avontuur. Twee jaar geleden ging De Heikamp de samenwerking aan met Staatsbosbeheer en werd een avontuurlijk klimbos ontwikkeld, dat voor zowel de beginner als de meer gevorderde avonturier toegankelijk is. Het werkt net als de skipiste met makkelijke en moeilijke parcoursen.

Ook in de horeca wordt niet achterover geleund: de hooiberg biedt een beschutte plek voor het voor- en naseizoen, de bosveranda wordt momenteel ontwikkeld voor aparte groepen. "We kijken wat de consument met deze plek wil doen. We hebben binnenkort een kookworkshop voor een groep. Dat regelen we helemaal. Maar we kijken wel steeds weer of het bij ons past.”


Kwaliteit loont

Het meest opvallend is de glazen boerderij, een mix tussen een overdekt terras en een boerderij van glas. Nergens in Nederland is tot nu toe zoiets te vinden. "We weten alleen nog niet hoe we het moeten noemen”, zegt Van Zijtveld, want ook de naam van de verschillende onderdelen wordt met dezelfde zorg gekozen.


Was het niet moeilijk om een bouwvergunning te krijgen? "Nee, absoluut niet. De Welstandscommissie was juist zo enthousiast dat men het wil gebruiken als voorbeeld voor een moderne invulling van een traditioneel concept.” Het geheim van Van Zijtveld is dat hij zijn plannen tot in de puntjes voorbereidt en klaar is om op de eigentijdse ontwikkelingen in te spelen. "Timing is alles. Acht jaar geleden had ik al plannen voor een klimbos, maar de tijd was er nog niet rijp voor. Een paar jaar later was het wel mogelijk.”


In Nederland zijn verschillende prijzen te winnen op het gebied van architectuur, waardering voor de terrassen en ga zo maar door. Van Zijveld legt de lat hoog en gaat voor de hoofdprijs, want dat motiveert om tot kwaliteitsverbetering te komen.


De marketing in de Achterhoek

"De Achterhoek is een heel mooi gebied, maar dat zeggen we niet genoeg”, vindt Van Zijtveld. "We weten het met z’n allen te weinig over te brengen. Bescheidenheid zit in de natuur van de Achterhoeker. Toscane vind ik een mooi voorbeeld, daar weet men zelfs over een tomaat een heel bijzonder verhaal te vertellen.”


De regio die je promoot moet duidelijk herkenbaar zijn voor de consument. Daar iets kunstmatigs van maken helpt niet. Dat slaat niet aan bij de consument en zeker niet bij de bewoners uit de regio. Deze ondernemer heeft een duidelijke visie op hoe de Achterhoek beter in het toeristisch daglicht gesteld kan worden. "Je moet enkele kerngebieden kiezen en die doorontwikkelen, zodat daar altijd veel te doen is. Dan weet de gast dat hij daar altijd terecht kan.” Hier geldt ook dat er een kwalitatief hoogwaardig product moet worden aangeboden. Daarvan hebben dan ook de andere ondernemers profijt!


TNR Advies

TNR Advies adviseert regio’s en provincies over toeristische beleidsontwikkeling. Daarbij zijn steeds de essentie van de regio en de kernwaarden van de ondernemers het uitgangspunt. Deze vormen gezamenlijk de basis, die in alle elementen van de toeristische keten wordt doorvertaald. Voor meer informatie over TNR Advies: www.TNRAdvies.nl.

CELTH





||| Nieuws |||

13/02/25
Verkiezing Leukste Uitje weer terug in 2026
Na een tussenjaar zonder verkiezing Leukste Uitje van Nederland, wordt de draad in 2026 weer opgepakt door een samenwerking van partijen in de dagrecreatie branche: Go-Kids, Pretwerk, de Great Stay App en de organisatie van Recreatie Vakbeurs / Recreatie Next Level).
12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Exclusief voor leden
Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland
Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
10/02/25
Winnaars Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel
Op 6 februari vond de jaarlijkse uitreiking van de Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel plaats in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden de meest inspirerende reportages over toeristisch en cultureel Vlaanderen in Nederlandse media gevierd.
10/02/25
Exclusief voor leden
Bezoekersrecord voor Toverland
Attractiepark Toverland heeft in 2024 voor het derde jaar op rij een bezoekersrecord behaald. Het park in het Limburgse Sevenum werd bezocht door 1,2 miljoen gasten. Deze groei is te danken aan investeringen in kwaliteit, seizoensevenementen en gasttevredenheid.

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...