Geplaatst op: 03-02-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Overijssel zesde vakantieprovincie van Nederland

Gelderland populairst

Overijssel zesde vakantieprovincie van Nederland

Nederlanders hebben in 2014 bijna 1,2 miljoen toeristische vakanties in de provincie Overijssel doorgebracht. Overijssel staat met een marktaandeel van bijna 9% op de 6e plek binnen Nederland. 2014 was voor Overijssel een prima jaar. De provincie deed het qua toeristische vakanties en bestedingen beter dan gemiddeld Nederland. Alleen het aantal overnachtingen daalde harder dan in de rest van ons land.


Op de binnenlandse toeristische vakantiemarkt staat Gelderland met een aandeel van 16% op de eerste positie, gevolgd door Limburg met 14% en Noord-Holland met 12%. Noord-Brabant (10%) en Drenthe (9%) staan op een respectievelijke vierde en vijfde plaats.


Binnenlandse vakanties in de min

De economische crisis van de afgelopen jaren heeft slechts beperkte invloed gehad op het vakantiegedrag van de Nederlanders. In de beginjaren van de crisis stabiliseerde het aantal vakanties. Vakantiegangers bezuinigden door korter en minder ver te gaan en door wat minder uit te geven, maar bleven wel met vakantie gaan. In 2014 kende de binnenlandse toeristische vakantiemarkt een daling van 3%.


Overijssel doet het beter dan rest van Nederland

Overijssel week positief af van het landelijk gemiddelde. Terwijl bijna in alle provincies minder vakanties werden doorgebracht dan een jaar daarvoor, steeg het aantal in Overijssel doorgebrachte toeristische vakanties met 3%. Ook de totale bestedingen (244 mln in 2014) en gemiddelde uitgave per persoon laten voor Overijssel een positiever beeld zien dan gemiddeld voor Nederland. Het aantal overnachtingen is in Overijssel echter harder gedaald dan in Nederland. In 2014 werden 6,4 miljoen overnachtingen in Overijssel doorgebracht.


Figuur 1: Ontwikkeling toeristische vakanties, overnachtingen en bestedingen in Nederland en Overijssel t.o.v. 2013 (%)


Figuur 2: Aantal toeristische binnenlandse vakanties (x1.000) en marktaandeel binnenlandse vakantiemarkt per provincies in 2014

Link: http://www.overijssel.nl/over-overijssel/cijfers-kaarten/producten-en/overijssels-feit/nieuwsbrief-ov-feit/overijssels-feit/2015-02-2014-goed/
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, toeristische vakanties, overijssel

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/01/25
2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...