Geplaatst op: 09-02-2015

Veel extra banen in Overijssels toerisme

Veel extra banen in Overijssels toerisme

De vrijetijdseconomie in Overijssel zit in de lift. De werkgelegenheid in de vrijetijdssector is in de periode 2009-2014 fors gegroeid met 1.300 banen, van 30.842 banen in 2009 tot 32.142 banen in 2014. Een stijging van ruim vier procent. Met een aandeel van 6% is het belang van de vrijetijdseconomie voor de werkgelegenheid in Overijssel groter dan de sectoren landbouw en openbaar bestuur. Dit blijkt uit een analyse van LISA-statistieken door het Kennispunt van MarketingOost en het Twents Bureau voor Toerisme.


Overijssel had de afgelopen maanden veel positief nieuws te melden. Zo steeg de spontane naamsbekendheid van de Overijsselse regio's en overwegen meer Nederlanders een bezoek. En kon de provincie een groei van het aantal binnenlandse toeristische vakanties noteren waarbij heel Nederland een daling moest incasseren. Aan binnenlandse toeristische vakanties verdiende Overijssel in 2014 een kleine 244 miljoen euro, een toename van 8% ten opzichte van 2013. In de werkgelegenheidscijfers van Lisa is overigens de hele vrijetijdseconomie meegenomen, dus ook inkomend toerisme en dagtochten.


Nog veel groeipotentie

Henk van Voornveld, directeur van MarketingOost, en Anna Waanders, directeur van het Twents Bureau voor Toerisme, zijn blij met de cijfers: "De mooie cijfers bewijzen dat de vrijetijdseconomie steeds belangrijker wordt als motor van de regionale economie. Uit onderzoek blijkt dat de sector nog veel groeipotentie heeft, bijvoorbeeld door ons te richten op interessante buitenlandse markten, zoals onze Duitse oosterburen, de Vlamingen en de Aziatische toeristen. Maar ook de cross-sectorale verbindingen met bijvoorbeeld zorg, agro & food, sport en cultuur worden steeds belangrijker. De provincie Overijssel heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan deze positieve ontwikkelingen en wij gaan er van uit dat ze ook in de komende jaren samen met ondernemers en gemeenten blijven investeren in de vrijetijdseconomie. Niet in de laatste plaats omdat een investering in de vrijetijdseconomie ook een positieve impact heeft op de leefbaarheid en een impuls geeft aan andere economische sectoren”.


Ontwikkeling vrijetijdssector Overijssel 2009 – 2014


2009

2010

2011

2012

2013

2014

Aantal banen in de vrijetijdssector (fulltime, parttime en uitzend)

30.842

31.635

31.599

32.135

31.764

32.142

x 1.000

Aantal toeristische binnenlandse vakanties (x 1.000)*

1.096

1.225

1.246

1.259

1.184

1.219

Totale bestedingen tijdens toeristische binnenlandse vakanties

(x 1.000 in euro’s)

196.850

221.677

230.003

223.956

223.954

243.806

*Exclusief vaste standplaatsvakanties.

Bron: LISA en NBTC-NIPO Research

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     





       

       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    27/01/25
    Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
    De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.
    27/01/25
    Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
    Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
    27/01/25
    Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
    Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
    24/01/25
    Commissie voor natuurherstel opgericht
    Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
    24/01/25
    Positief oordeel over drie Limburgse musea
    Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
    24/01/25
    Perspectieven op internationalisering in Uncover
    We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
    24/01/25
    Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
    De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
    24/01/25
    Exclusief voor leden
    Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
    Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.

    ||| Agenda |||

    29/01/25
    29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
    Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
    06/02/25 t/m 10-02-25
    06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
    HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
    12/02/25 t/m 13-02-25
    12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
    Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
    11/03/25
    11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
    Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
    20/03/25
    20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
    Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...