Geplaatst op: 11-02-2015
Auteur: Marc Gerlings

8 vakantiedagen over. Marktonderzoek boekingsgedrag wintersporter

8 vakantiedagen over. Marktonderzoek boekingsgedrag wintersporter
De Nederlander neemt zeker niet al zijn vakantiedagen op. De overgebleven dagen willen we niet inleveren voor extra salaris.

Nederlanders hielden gemiddeld 8 vakantiedagen over in 2014, zo blijkt uit een onderzoek van MasterCard® over het vakantiegedrag van Nederlanders. Toch wil de overgrote meerderheid van de Nederlanders voor geen goud vakantiedagen inruilen voor meer salaris. Alleen jongeren vormen hierop een uitzondering. Driekwart van de ondervraagden voelt zich significant meer uitgerust en geïnspireerd tot nieuwe ideeën en plannen.

Boeking- en betaalgedrag wintersport
De creditcardmaatschappij bekeek ook het boeking- en betaalgedrag van de Nederlander tijdens de wintersport. Ook bij de wintervakantiegangers is online boeken de favoriet: 39% heeft één of meerdere onderdelen online geboekt en nog eens 20% kwam op deze manier aan een pakketreis. Over het algemeen geeft men tijdens de wintersport het meeste uit aan het eten en drinken op de piste en in het dorp (83%), de skipas (69%) en het huren van materialen (45%).

Voor bedragen vanaf 20 euro en grotere uitgaven tijdens de skivakantie – zoals skihuur, skipas, nieuwe skibril, etc. - haalt men de betaalpas uit de portemonnee vanwege veiligheid (36%) en gemak (30%). Toch rekenen Nederlanders kleine bedragen (<20 euro) nog wel af met contant geld en geeft 32% van de Nederlanders aan bij aankomst op de vakantiebestemming een grote hoeveelheid cash te pinnen.

 

Trefwoorden: Vakantie, toerisme, wintersport, boeking, betaalgedrag

CELTH





||| Nieuws |||

13/02/25
Verkiezing Leukste Uitje weer terug in 2026
Na een tussenjaar zonder verkiezing Leukste Uitje van Nederland, wordt de draad in 2026 weer opgepakt door een samenwerking van partijen in de dagrecreatie branche: Go-Kids, Pretwerk, de Great Stay App en de organisatie van Recreatie Vakbeurs / Recreatie Next Level).
12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Exclusief voor leden
Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland
Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
10/02/25
Winnaars Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel
Op 6 februari vond de jaarlijkse uitreiking van de Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel plaats in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden de meest inspirerende reportages over toeristisch en cultureel Vlaanderen in Nederlandse media gevierd.
10/02/25
Exclusief voor leden
Bezoekersrecord voor Toverland
Attractiepark Toverland heeft in 2024 voor het derde jaar op rij een bezoekersrecord behaald. Het park in het Limburgse Sevenum werd bezocht door 1,2 miljoen gasten. Deze groei is te danken aan investeringen in kwaliteit, seizoensevenementen en gasttevredenheid.

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...