Geplaatst op: 24-02-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

130-jarige VVV Zuid-Limburg kijkt vooral vooruit

130-jarige VVV Zuid-Limburg kijkt vooral vooruit

Met de onthulling van een speciale plaquette in de Gemeentegrot in Valkenburg en een miniconferentie over de toekomst van het Zuid-Limburgse toerisme heeft de VVV Zuid-Limburg haar 130-jarig jubileum gevierd. Het Limburgs toerisme moet het in de toekomst vooral hebben van kwaliteit, beleving, innovatie, luisteren naar de klant, bereikbaarheid en samenwerking.


Op 22 februari 1885 werd in Valkenburg de eerste Vereniging voor Vreemdelingen Verkeer opgericht: VVV ‘het Geuldal’. De focus van deze gloednieuwe organisatie lag op het organiseren van evenementen voor de al aanwezige gasten uit Aken en Luik alsook het werven van nieuwe bezoekers uit ‘Holland’. De VVV Het Geuldal had al snel succes, dat ook elders in Nederland werd opgemerkt: vele toeristenplaatsen begonnen een VVV. Op maandag 23 februari 2015 werd dan ook met trots het 130-jarig bestaan van deze oudste VVV van ons land gevierd. Niet door terug te kijken, maar juist door vooruit te blikken.


Onthulling plaquette

Voor deze speciale gelegenheid werd in de Gemeentegrot van Valkenburg aan de geul een muurschildering gemaakt, die op maandag 23 februari werd onthuld en ondertekend door afgevaardigden van bestuur en directie van VVV Zuid-Limburg, directie van VVV Nederland, bestuur van de gemeente Valkenburg aan de Geul en het bestuur van de Provincie Limburg. Maker van dit kunststuk is overigens Antoine Aarts.


Miniconferentie: de toekomst van toerisme

Na de onthulling en ondertekening volgde een miniconferentie in het Holland Casino. 130 jaar geleden waren de speerpunten van toerisme in het Geuldal de mooie natuur en gezonde lucht. Nu, 130 jaar later ziet toerisme er heel anders uit. Twan Beurskens, gedeputeerde Economische Zaken van de Provincie Limburg en eerste gastspreker, sprak over "Kiezen voor kwaliteit, investeren in de toekomst”. Jean Gelissen (Gelissen Group) benadrukte dat innovatie en beleving de maatstaf zullen worden. Fiedel van der Hijden (Abraxas Culturele Evenementen BV) stipte vervolgens aan dat vooral luisteren naar de doelgroep centraal moet staan, naast het gecombineerd aanbieden van cultuur, attracties en verblijfsmogelijkheden. Camille Oostwegel (ChâteauHotels) voegde tenslotte toe dat de bereikbaarheid van de regio en het bouwen op de originele kwaliteit van cultuur en erfgoed een unieke positie biedt. Over één onderwerp was eenieder het unaniem eens: uitblinken in grensoverschrijdende samenwerking is in alles de doorslaggevende factor.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, vvv, rbt, limburg

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...