Geplaatst op: 26-02-2015
Auteur: Marc Gerlings

Groningen partnerstad van Hamburg havenfeest

Groningen partnerstad van Hamburg havenfeest

Groningen presenteert zich op de Hafengeburtstag in Hamburg, het grootste maritieme feest ter wereld. Groningen is door Hamburg gevraagd partnerstad te zijn en organiseert tijdens het evenement het ‘Niederlande Groningen Festival’.

De Hafengeburtsdag trekt jaarlijks zo’n 1,5 miljoen bezoekers. Het ‘Niederlande Groningen Festival’ speelt zich af op de Kehrwiederspitze, de punt van het beroemde pakhuizeneiland in de Elbe: Speicherstadt. De precieze programmering voor dit festival is nog niet helemaal rond, maar krijgt inmiddels wel steeds meer vorm. Duidelijk is dat Noord-Nederlandse bedrijven en instellingen hun specialiteiten zullen presenteren in speciaal voor dit doel omgebouwde zeecontainers.

Ook de culturele sector zal goed vertegenwoordigd zijn. In de centrale tent, die door studenten van Academie Minerva wordt ingericht, kunnen bezoekers op een interactieve manier kennismaken met Noord-Nederland. Op het podium treden verschillende artiesten op.


Maar ook op andere plekken in Hamburg zal Noord-Nederland zich manifesteren, met het programma ‘Groningen aan de Elbe’. Dat gebeurt voor een langere periode dan tijdens de havenfestiviteiten alleen. Zo zijn er uitwisselingen van kunst tussen Nederlandse en Hamburgse musea en ook komt er een foto-expositie.


Hafengeburtstag is niet zo maar een feestje, maar het grootste havenfeest ter wereld. Driehonderd schepen liggen aangemeerd of doen de haven aan. Indrukwekkende cruiseschepen, tallships, marinevaartuigen, sleepboten en heel veel pleziervaartuigen. Anderhalf miljoen bezoekers genieten van het spektakel op het water, van de terrasjes, markten, muziek en activiteiten langs de kades. Wie er niet bij kan zijn, kijkt tv, want de Hafengeburtstag wordt ook live uitgezonden. En dat allemaal dankzij het feit dat keizer Friedrich Barbarossa de stad op 8 mei 1189 havenrechten schonk.


Niederlande Groningen Festival

Trefwoorden: havenfeest, hamburg, Groningen, regiomarketing, citymarketing

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...