Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-03-2015
Auteur: Marc Gerlings

De wensen bij gastvrijheid

30% van de Nederlanders gaat 3x weekend weg

De wensen bij gastvrijheid
Luuk Scholte over gastvrijheid: “Denk zeker dan aan passend personeel.” Foto: Horecava

Een weekend weg is mateloos populair. Wat verwacht de Nederlander dan van de gastvrijheidsindustrie? Luuk Scholte, beursmanager vakbeurs Horecava, geeft zijn visie.


De koele cijfers rondom een weekend weg. Eén op de drie Nederlanders gaat 3x per jaar of vaker een weekendje weg naar een hotel of vakantiehuisje. Circa driekwart doet dit voor de ontspanning (73%) en pas op de tweede plaats komt ‘voor de gezelligheid’ (61%). Overige redenen zijn: Omdat het goed is voor het hele gezin, met kinderen erbij (31%), Om iets te vieren (20%) en Omdat het goed is voor mijn relatie, even zonder kinderen (12%). 25% gaat vrijwel nooit. Dat betekent een enorme massa aan potentiële klanten voor toerisme.


Weekend weg: verplaats je in de gast

Dat klinkt als makkelijke omzet, je hoeft maar een accommodatie of restaurant te openen en de gasten komen binnen. Gastvrijheid is hard werken en goed zien waar de gast behoefte aan heeft. Luuk Scholte: "Een weekend naar een hotel of een vakantiehuis, dan heb je bijna altijd wel de cross over naar de horeca. Gezellig uitgaan betekent ook buiten de deur eten en ontdekken wat de ondernemers bieden. Het buitenshuisgevoel is nauw verbonden met de horeca. Dan moet je weten waar de gast voor komt. Ik adviseer aan bedrijven om je te verplaatsen in de gast. Dat kan zijn dat een eerlijke prijs, een interessant aanbod of bijzonder interieur beter werkt dan een compleet marketingplan. Je moet zeker goed worden in doelgroep denken. De meeste horecaondernemers handelen en ondernemen vanuit een eigen gevoel. Voeg daar aan toe wat de doelgroepen willen die een weekend weg en horeca combineren. Denk zeker dan aan passend personeel. Blijf daarin dicht bij jezelf en bij wat past bij je bedrijf. Ik vind dat Koninklijke Horeca Nederland erg veel aandacht heeft voor het trainen van mensen. Dienstverlening en het soort ontvangst hoort zeker bij de doelgroepgedachte.” Dat past weer bij de diepgewortelde wens naar een leuke tijd. Nederlanders bezoeken een café of restaurant met name ‘voor de gezelligheid’ (88%), blijkt uit het Horecava marktonderzoek.


Trends: gezond en internationaal

Twee trends in het onderzoek werden niet naar buiten gebracht. Iets meer dan de helft van de respondenten (n=240) heeft de wens om gezond te eten. Daarbij vinden veel toeristen het fijn om internationaal te eten. "De eerste trend speelt al wat langer. Je ziet daarin nog iets. Dit zijn brede trends en daar moet je aan toevoegen dat gasten het heel fijn vinden om gezond te eten én daarbij horen waar het eten vandaan komt. Dat past helemaal bij de opkomst van vers eten in de horeca en als beleving bij het weekend weg. Ondernemers moeten echt weten hoe het zit met duurzaamheid en kennis over de ingrediënten verzamelen. Ik zie dit bij brede groepen consumenten, het is geen niche meer. We zien het ook terug op de beursvloer en bij de standhouders. Steeds meer kennis over voeding en ingrediënten wordt verzameld en het verhaal er achter wordt gebruikt in de businessconcepten.”


Consument heeft wat over voor gastvrijheid

Het lijkt een kleine kwestie: aanbieden van kraanwater. Hierin schuilt de discussie hoever je als accommodatie of horeca een product gratis of betaald kunt maken. Een meerderheid van de Nederlanders wil best betalen voor kraanwater (57%). Voor een karaf water (0,75 liter) is men bereid om € 0,50 (22%), € 1,- (24%) of meer (11%) te betalen. Als er brood plus boter bij wordt geserveerd wil nog eens één op vijf gasten (21%) hiervoor betalen, waarmee het totaal op 78% (57% + 21%) komt.


En kraanwater op de menukaart? Dat gaat voor de meeste horecaondernemers te ver: hiertoe is slechts één op de zeven (14%) van de cafés en restaurants bereid en slechts één op de vijf hotels (19%). De gemiddelde Nederlandse horecaondernemer denkt dat gratis water schenken meer oplevert dan het kost (46% mee eens), maar er is ook duidelijk een groep (26%, een kwart) die niet hierin gelooft.


Goed prijskaartje afwegen

"Ja,” is het antwoord van Scholte of mensen snel geneigd zijn om te betalen voor eenvoudige diensten. "Het is een beetje gissen. Ik zie hierin dat mensen de ondernemer snappen. De Nederlander is wel kritisch op wat iets mag kosten. Mensen reizen meer en in het buitenland is het heel gewoon dat voor brood en water iets wordt betaald. Er mag iets voor gevraagd worden. De ondernemer moet het goed afwegen wat hij hiermee doet en bereikt. Water en brood is een gastvrij gebaar. Het helpt ook uitstekend als gasten moeten wachten.”


5x Trend VS

Onderzoek in Amerika laat ook zien dat duurzaamheid en gezondheid grote onderwerpen zijn voor de consument. Wat vinden de Amerikanen belangrijk als het aankomt op eten?

1) Kortingsacties

2) Duurzaamheid

3) Keus voor gezond eten

4) Innovatie van de keuken

5) Wisselen in internationale keuken

Bron: Marketresearch.com


Trefwoorden: horeca, weekend weg, recreatie, onderzoek, markt, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

01/04/25
Vloer Recreatie Vakbeurs voor 80% gevuld
Met nog ruim zeven maanden te gaan tot de Recreatie Vakbeurs op 11, 12 en 13 november 2025 in Evenementenhal Hardenberg, is de beursvloer nu al voor maar liefst 80% geboekt.
01/04/25
Week van de Duurzame Waterrecreatie
In de week van 22 tot en met 28 mei 2025 vindt voor de derde keer op rij de Week van de Duurzame Waterrecreatie plaats. Tijdens deze week staan verschillende kennisonderwerpen op het gebied van duurzame waterrecreatie in de schijnwerpers.?
01/04/25
Tegenslagen voor culturele sector en
"Laten we samen verder bouwen aan een culturele en creatieve sector die blijft verbinden en vernieuwen". Met deze oproep opent voorzitter Kristel Baele het online jaarverslag 2024 van de Raad voor Cultuur, dat vandaag is gepubliceerd.
01/04/25
Exclusief voor leden
Plopsaland De Panne viert 25e verjaardag met spectaculaire parade
Plopsaland De Panne heeft op 29 maart 2025 haar 25e jubileumseizoen geopend met een groots feest, in aanwezigheid van talrijke bekende Vlamingen en prominenten. Het hoogtepunt van de viering is de gloednieuwe 25 Celebration Parade, een kleurrijke stoet met acht praalwagens, tientallen dansers en de Studio 100-figuren.
01/04/25
Brabant verwelkomt nieuw wandelplatform: WandelStarter
Brabantse wandelaars kunnen vanaf vandaag hun hart ophalen met het nieuwe platform WandelStarter. Dit digitale initiatief, gelanceerd door Brabant Partners en partners, biedt een overzicht van meer dan 200 startpunten voor prachtige wandelroutes in de regio.
01/04/25
Nieuw personage in Slagharen: Burgemeester Bright verwelkomt gasten
De introductie van Burgemeester Bright naast alle bestaande personages zorgt voor extra beleving voor de bezoekers.
01/04/25
Exclusief voor leden
Cruiseschepen in Rotterdam aan de stekker
Een mijlpaal in de verduurzaming van de Rotterdamse haven is bereikt: cruiseschepen aan de Wilhelminakade kunnen vanaf nu gebruikmaken van walstroom. Dit betekent dat ze hun motoren niet langer hoeven te laten draaien om stroom te produceren wat en aanzienlijke verminderen van geluidsoverlast en luchtvervuiling oplevert.
31/03/25
Nederlandse reizigers ontdekken Korea
Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...