De wensen bij gastvrijheid
30% van de Nederlanders gaat 3x weekend weg
Een weekend weg is mateloos populair. Wat verwacht de Nederlander dan van de gastvrijheidsindustrie? Luuk Scholte, beursmanager vakbeurs Horecava, geeft zijn visie.
De koele cijfers rondom een weekend weg. Eén op de drie Nederlanders gaat 3x per jaar of vaker een weekendje weg naar een hotel of vakantiehuisje. Circa driekwart doet dit voor de ontspanning (73%) en pas op de tweede plaats komt ‘voor de gezelligheid’ (61%). Overige redenen zijn: Omdat het goed is voor het hele gezin, met kinderen erbij (31%), Om iets te vieren (20%) en Omdat het goed is voor mijn relatie, even zonder kinderen (12%). 25% gaat vrijwel nooit. Dat betekent een enorme massa aan potentiële klanten voor toerisme.
Weekend weg: verplaats je in de gast
Dat klinkt als makkelijke omzet, je hoeft maar een accommodatie of restaurant te openen en de gasten komen binnen. Gastvrijheid is hard werken en goed zien waar de gast behoefte aan heeft. Luuk Scholte: "Een weekend naar een hotel of een vakantiehuis, dan heb je bijna altijd wel de cross over naar de horeca. Gezellig uitgaan betekent ook buiten de deur eten en ontdekken wat de ondernemers bieden. Het buitenshuisgevoel is nauw verbonden met de horeca. Dan moet je weten waar de gast voor komt. Ik adviseer aan bedrijven om je te verplaatsen in de gast. Dat kan zijn dat een eerlijke prijs, een interessant aanbod of bijzonder interieur beter werkt dan een compleet marketingplan. Je moet zeker goed worden in doelgroep denken. De meeste horecaondernemers handelen en ondernemen vanuit een eigen gevoel. Voeg daar aan toe wat de doelgroepen willen die een weekend weg en horeca combineren. Denk zeker dan aan passend personeel. Blijf daarin dicht bij jezelf en bij wat past bij je bedrijf. Ik vind dat Koninklijke Horeca Nederland erg veel aandacht heeft voor het trainen van mensen. Dienstverlening en het soort ontvangst hoort zeker bij de doelgroepgedachte.” Dat past weer bij de diepgewortelde wens naar een leuke tijd. Nederlanders bezoeken een café of restaurant met name ‘voor de gezelligheid’ (88%), blijkt uit het Horecava marktonderzoek.
Trends: gezond en internationaal
Twee trends in het onderzoek werden niet naar buiten gebracht. Iets meer dan de helft van de respondenten (n=240) heeft de wens om gezond te eten. Daarbij vinden veel toeristen het fijn om internationaal te eten. "De eerste trend speelt al wat langer. Je ziet daarin nog iets. Dit zijn brede trends en daar moet je aan toevoegen dat gasten het heel fijn vinden om gezond te eten én daarbij horen waar het eten vandaan komt. Dat past helemaal bij de opkomst van vers eten in de horeca en als beleving bij het weekend weg. Ondernemers moeten echt weten hoe het zit met duurzaamheid en kennis over de ingrediënten verzamelen. Ik zie dit bij brede groepen consumenten, het is geen niche meer. We zien het ook terug op de beursvloer en bij de standhouders. Steeds meer kennis over voeding en ingrediënten wordt verzameld en het verhaal er achter wordt gebruikt in de businessconcepten.”
Consument heeft wat over voor gastvrijheid
Het lijkt een kleine kwestie: aanbieden van kraanwater. Hierin schuilt de discussie hoever je als accommodatie of horeca een product gratis of betaald kunt maken. Een meerderheid van de Nederlanders wil best betalen voor kraanwater (57%). Voor een karaf water (0,75 liter) is men bereid om € 0,50 (22%), € 1,- (24%) of meer (11%) te betalen. Als er brood plus boter bij wordt geserveerd wil nog eens één op vijf gasten (21%) hiervoor betalen, waarmee het totaal op 78% (57% + 21%) komt.
En kraanwater op de menukaart? Dat gaat voor de meeste horecaondernemers te ver: hiertoe is slechts één op de zeven (14%) van de cafés en restaurants bereid en slechts één op de vijf hotels (19%). De gemiddelde Nederlandse horecaondernemer denkt dat gratis water schenken meer oplevert dan het kost (46% mee eens), maar er is ook duidelijk een groep (26%, een kwart) die niet hierin gelooft.
Goed prijskaartje afwegen
"Ja,” is het antwoord van Scholte of mensen snel geneigd zijn om te betalen voor eenvoudige diensten. "Het is een beetje gissen. Ik zie hierin dat mensen de ondernemer snappen. De Nederlander is wel kritisch op wat iets mag kosten. Mensen reizen meer en in het buitenland is het heel gewoon dat voor brood en water iets wordt betaald. Er mag iets voor gevraagd worden. De ondernemer moet het goed afwegen wat hij hiermee doet en bereikt. Water en brood is een gastvrij gebaar. Het helpt ook uitstekend als gasten moeten wachten.”
5x Trend VS
Onderzoek in Amerika laat ook zien dat duurzaamheid en gezondheid grote onderwerpen zijn voor de consument. Wat vinden de Amerikanen belangrijk als het aankomt op eten?
1) Kortingsacties
2) Duurzaamheid
3) Keus voor gezond eten
4) Innovatie van de keuken
5) Wisselen in internationale keuken
Bron: Marketresearch.com