Geplaatst op: 03-03-2015
Auteur: Marc Gerlings

Amsterdamse hotels stuwen gemiddelde kamerprijzen omhoog

Amsterdamse hotels stuwen gemiddelde kamerprijzen omhoog
De prijzen voor hotelkamers in Nederland stijgen met 2%. Dat lijkt een kloppend beeld maar dat is het niet. Slechts in enkele steden stijgen de kamerprijzen. Amsterdam stuwt de gemiddelden omhoog.

De gemiddelde prijs per hotelovernachting in Nederland, betaald door reizigers van over de hele wereld, is met 2% licht gestegen in 2014. Dit blijkt uit de vandaag gepresenteerde Hotel Price Index (HPI) van Hotels.com. In Amsterdam betaalden reizigers het meest voor een hotelovernachting. Van de acht Nederlandse bestemmingen in de HPI kenden maar liefst vijf steden een prijsdaling.

121 euro gemiddeld
In Nederland betaalden reizigers gemiddeld 121 euro voor een hotelovernachting in 2014. Dit is vergelijkbaar ten opzichte van 2013. Amsterdam bleef de bestemming waar reizigers gemiddeld het meest betaalden voor een hotelovernachting, namelijk 141 euro, na een stijging van 4% ten opzichte van 2013. Op plaats twee en drie volgen Maastricht (110 euro) en Den Haag / Utrecht (102 euro).

Bestemming   2014   2013 %
Amsterdam     €141    €135 4%
Maastricht      €110     €113 -3%
Utrecht           €102    €99 3%
Den Haag       €102    €104 -2%
Haarlem         €97      €102 -5%
Rotterdam      €90      €94 -5%
Eindhoven      €87      €89 -2%
Groningen      €83      €83 0%

Amsterdam op het wereldpodium
In Amsterdam stegen de hotelprijzen het sterkst, met gemiddeld 4% naar 141 euro per overnachting. De hoofdstad wordt nog steeds internationaal geroemd om zijn indrukwekkende musea. Zo bezocht bijvoorbeeld president Barack Obama ‘De Nachtwacht’ in het Rijksmuseum medio maart en had het Anne Frank Huis wederom een record aantal internationale bezoekers.

Vergelijking trend met wereldwijd?
Wereldwijd is de gemiddelde prijs van een hotelovernachting gestegen met 3% in 2014. Dit betekent dat de hotelprijzen nu vijf opeenvolgende jaren van groei hebben gekend, na aanzienlijk te zijn gedaald tijdens financiële crisis van 2008/2009.
Trefwoorden: hotel, kamerprijs, marketing, evenementen, reizen, inkomend toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...