Geplaatst op: 07-04-2015
Auteur: Hans Dominicus
CELTH

CELTH in dialoog met Raad van Kinderen

CELTH in dialoog met Raad van Kinderen

De Raad van Kinderen is een initiatief van The Missing Chapter Foundation in samenwerking met Unicef Nederland. In 2009 is zij gestart met een paar bedrijven en scholen en inmiddels werken totaal 21 organisaties samen met 21 basisscholen.


Kinderen in de leeftijd van 10 tot 12 jaar adviseren Raden van Bestuur over hun strategische vraagstukken. Zij buigen zich over onderwerpen als vertrouwen in de bankwereld, duurzamer vervoer, energiebesparing, het bevorderen van een gezonde levensstijl en … toerisme. Dit laatste in samenwerking met reisbrancheorganisatie ANVR. "De Raad van Kinderen moet de standaard worden in het bedrijfsleven”, aldus Laurentien van Oranje, oprichter en directeur van de Missing Chapter Foundation. De stichting initieerde en begeleidt samen met UNICEF Nederland de Raad van Kinderen. "Volwassenen nemen nu alle beslissingen over de toekomst. Terwijl degenen die het langst met die beslissingen moeten leven, niet gehoord worden.”


CELTH was uitgenodigd op 1 april samen met enkele CEO’s uit de reiswereld om te reflecteren op mogelijke oplossingen aangedragen door de kinderen van de Malelande School in Amersfoort. De 17 kinderen, die voor de ANVR de Raad van Kinderen vormen, hebben in de afgelopen drie maanden op initiatief van de ANVR veldwerk verricht over o.a. hoe een reisorganisatie de vakantie nog beter en leuker kan maken, waarbij in het kader van ‘Better holidays’ natuurlijk de aandacht vooral uitgaat naar lokale bevolking, natuur, cultuur en milieu. De door de kinderen aangedragen oplossingen zetten aan tot denken en de dialoog die volgde verrijkte dat nog eens.


Duidelijk is dat kinderen in deze leeftijdsgroep al veel meer betrokken zijn met onderwerpen als duurzaamheid, samenleven, dan dat we beseffen. De oplossingen die ze bedachten hadden soms zeer verassende invalshoeken, kwamen voort uit een open en niet beperkte blik op problematiek en leverden deels ook voorbeelden op. Bijvoorbeeld een ‘app’ die je ter plekke helpt met het maken van afwegingen in je activiteitenpatroon in relatie tot belasting van natuur en samenleving, ideeën voor lokale talencursussen op camping of park om met de lokale bevolking te kunnen communiceren of een wedstrijd in het beperken van watergebruik. Tevens bleek dat de ouders een dominante rol hebben in het bepalen van de bestemming, terwijl de kinderen hun eigen afwegingsmatrix hebben, die best wel rekening wil houden met de ouders en hun voorkeuren. Een schatting leert dat een derde van de kinderen een andere bestemming zou kiezen dan de ouders! Het ANVR initiatief bracht een interessant spanningsveld in beeld en levert zeker voer voor de reisindustrie en CELTH om over na te denken.

Topics:CELTH
Trefwoorden: celth, reisbranche, kinderen, vakanties, vakantiegedrag, keuzebeslissingsproces

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
12/11/24
Exclusief voor leden
Prima derde kwartaal voor Nederlandse logiesaccommodaties
In het derde kwartaal van 2024 hebben Nederlandse logiesaccommodaties zowel meer gasten als overnachtingen gerealiseerd, vergeleken met dezelfde periode in 2023 en 2019. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...