Geplaatst op: 09-04-2015
Auteur: Hans Dominicus
CELTH

Hogere dichtheid en kwaliteit van faciliteiten gewenst in stedelijke gebieden

Hogere dichtheid en kwaliteit van faciliteiten gewenst in stedelijke gebieden

Eind maart organiseerde NHTV het congres ‘Cities in Transition’. De opleiding wil middels kennisdeling en -verbinding nieuwe creatieve oplossingen vinden voor toekomstige stedelijke ontwikkelingen. NHTV is vooral actief in toerisme, vrije tijd, hospitality, games, media, stedenbouw en verkeer en wil die disciplines inzetten voor de steden van de toekomst. Een keur aan internationale sprekers vulde het plenaire gedeelte van de eerste dag van het congres dat door zo’n 200 experts uit binnen en buitenland werd bezocht. De tweede dag splitste het gezelschap op in diverse parallelsessies. In dit artikel de highlights van de sessie Metropolitan Placemaking.


Als gevolg van de voortdurende 'mobiliseren' van de wereldbevolking zijn zowel stedelijke gebieden als grootschalige recreatieve en toeristische bestemmingen zichzelf verder en breder aan het positioneren in de markt. Daarbij worden stedelijke gebieden en bestemmingen steeds afhankelijker van elkaar. Om zich sterker in de globaliserende markt te zetten, naast kleinschalige creatieve milieus, moeten stedelijke gebieden een hogere dichtheid en kwaliteit van faciliteiten kunnen realiseren. De infrastructuur moet hierop afgestemd worden.


Daarvoor is een betere afstemming en samenwerking essentieel, waarbij zowel overheden als bedrijven in plaats van elkaar te beconcurreren meer strategisch te kijken naar de samen te bereiken markt, zowel voor bewoners, bezoekers als bedrijven.


Een uitgelezen scale aan sprekers vanuit de markt brachten verschillende voorbeelden in. Prof. Hans Mommaas modereerde de sessie en legde helder de verbanden tussen spelers en doelstellingen in een groter verband. Aan het woord kwamen naast onderzoekers van NHTV en de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit van Marne-la-Vallée: Rob van Aerschot, senior beleidsmedewerker/ Park 21, Haarlemmermeer; Marjan Schrama, manager Tourism & Conferences Amsterdam Metropolitan region; Henk Groenen, Europapark Benelux; Peter Bertholet en Thierry Goossens, Parkstad Limburg; Ryan Palmen, burgemeester Hilvarenbeek; Bas Kapitein, programma manager regio Hart van Brabant.


In de verschillende presentaties kwamen bijzondere initiatieven en zeer nuttige oplossingen naar voren, die de deelnemers inspireerden en zeer bruikbaar zijn op andere plekken. Het voorbeeld van Amsterdam liet de aanpak van een conceptueel model naar werkelijkheid zien. Zo kwam bij Parkstad Limburg duidelijk naar voren dat toerisme en bezoekersstromen ook een aanjager van ontwikkeling en investeringen kunnen zijn. Daarbij ging de discussie ook over werkelijk implementeerbare oplossingen en conceptuele modellen. Een belangrijk verschil wat nog wel eens over het hoofd wordt gezien. Bij Midpoint Brabant werd helder wat de overheidsmogelijkheden zijn in het kader van een ‘gemeenschappelijke regeling’ formule. Na het volgen van al deze presentaties is wel duidelijk dat als alles doorgaat er sprake is concurrentie tussen regio’s en – als men niet alert is - van een forse overcapaciteit en dubbeling. Ook bovenregionale afstemming blijft belangrijk. Vugts (Efteling en NHTV) benadrukte vanuit de zaal de lijn lokaal – regionaal – nationaal niet uit het oog te verliezen. Werk aan de winkel dus.

Link: http://www.nhtv.nl/
Topics:CELTH
Trefwoorden: celth, stedelijk toerisme, cities in transition

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
12/11/24
Exclusief voor leden
Prima derde kwartaal voor Nederlandse logiesaccommodaties
In het derde kwartaal van 2024 hebben Nederlandse logiesaccommodaties zowel meer gasten als overnachtingen gerealiseerd, vergeleken met dezelfde periode in 2023 en 2019. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...