Nederland krijgt eerste Museumweek
Naast een museumweekend krijgt Nederland nu van 18 tot en met 26 april 2015 een eerste Museumweek. Onder de titel ‘Ons echte goud’ laten de deelnemende musea deze week hun pronkstuk zien. Daarnaast zullen zeven museumschatten, buiten de muren van de musea, op spectaculaire wijze worden belicht om zo heel Nederland kennis te geven van het verborgen ‘goud’.
Elk museum is vrij om zelf invulling te geven aan de Nationale Museumweek. En tegen welke entreeprijs: de reguliere toegangsprijs, met korting of door gratis toegang te bieden. De pronkstukken van alle deelnemende musea staan op de website http://www.nationalemuseumweek.nl/
Focus op niet-museumbezoeker
Waar het Museumweekend succesvol was door zich te richten op de sporadische en frequente museumbezoeker, is de inzet van de eerste Nationale Museumweek meer gericht op de niet-museumbezoeker. Volgens Mirjam Moll van de Museumvereniging moet de reputatie van alle musea worden versterkt en de waardering voor museale collecties bij het grote publiek vergroot. "Doel van de eerste Nationale Museumweek is om heel Nederland trots te laten zijn op hun eigen kunstschatten in de regio en meer waardering te laten krijgen voor de musea in hun buurt!
"Ons echte goud' is de titel van een meerjarig programma
voor collectieve promotie vanuit de
Museumvereniging.
"Of het nu gaat om de Museumkaart, Museumkids of de programma’s die we
op televisie mogelijk maken. Er is één paraplu. De Nationale Museumweek is het
eerste, zichtbare
onderdeel uit dat hele programma. Maar
wel met een heel verrassende en prikkelende
aanpak.”
Heel Nederland zal Museumweek meemaken
In het Museumweekend worden de kunstobjecten naar buiten gebracht. Voor iedereen bereikbaar, ook voor hen die nooit naar een museum gaan.” Vandaar dat we kunstobjecten letterlijk naar het publiek gaan brengen. Want in deze snel veranderende wereld zijn musea belangrijker dan ooit. En is het goed daar een week lang expliciet aandacht voor te vragen. "Heel Nederland zal de Nationale Museumweek beleven en meemaken door verrassende initiatieven, binnen en buiten de muren van het museum,” stelt de Museumvereniging.
Zeven kunstschatten naar buiten
Tijdens de Nationale Museumweek zullen zeven museumschatten, buiten de muren van zeven musea, op spectaculaire wijze worden belicht om zo heel Nederland kennis te geven van ons verborgen ‘goud’. Regionaal verspreid organiseren we 7 grote live-events die prikkelen en nieuwsgierig maken en zo aandacht vragen voor de verhalen, de geschiedenis en de belangrijke lessen die ons die museumschatten verschaffen. Waar we de 7 gouden pronkstukken onthullen, blijft tot de week zelf een verrassing. Per dag maken we een nieuwe locatie en een nieuw object bekend.
Publiciteit
Een week voorafgaand aan de Nationale Museumweek is met de
landelijke publiciteit gestart. Met name via TV en Social Media zal Nederland
nieuwsgierig gemaakt worden naar wat er gaat gebeuren tijdens de eerste
Nationale Museumweek. Op publieke en commerciële zenders is voorafgaand aan de
week op primetime een commercial te zien. Een langere versie ervan is hieronder
al te bekijken en ook rechtenvrij te gebruiken. De commercial verwijst naar de
responsive website waarop naast nieuws en achtergronden zo'n 300 musea hun
eigen pagina hebben. Met daarop hun 'eigen échte goud' en informatie over
tentoonstellingen en speciale activiteiten.
Selfiecampagne
Iedereen zal worden opgeroepen om massaal met haar favoriete "Gouden” museumschat op de foto te gaan. Dat kan via Instagram, Twitter of Facebook met de hashtags #museumweekNL en #OnsEchteGoud. Iedere dag worden onder de allerleukste inzendingen een aantal Museumkaarten verloot.
Over Nationale Museumweek
De Nationale Museumweek wordt mede mogelijk gemaakt door deelnemers aan de Bank Giro Loterij. De Nationale Museumweek is geen eenmalig initiatief, maar zal ook volgend jaar nieuwe museumschatten selecteren en hun verhalen doen vertellen. Musea zullen tijdens deze week op geheel eigen wijze aansluiten bij de Nationale Museumweek. Er worden allerlei activiteiten georganiseerd die in het teken staan van het thema ‘Ons echte goud’. Het doel is om aan alle Nederlanders duidelijk te maken dat elk van de 450 musea in Nederland heel verrassende, interessante culturele rijkdom biedt.