Geplaatst op: 13-04-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederland krijgt eerste Museumweek

Nederland krijgt eerste Museumweek

Naast een museumweekend krijgt Nederland nu van 18 tot en met 26 april 2015 een eerste Museumweek. Onder de titel ‘Ons echte goud’ laten de deelnemende musea deze week hun pronkstuk zien. Daarnaast zullen zeven museumschatten, buiten de muren van de musea, op spectaculaire wijze worden belicht om zo heel Nederland kennis te geven van het verborgen ‘goud’.


Elk museum is vrij om zelf invulling te geven aan de Nationale Museumweek. En tegen welke entreeprijs: de reguliere toegangsprijs, met korting of door gratis toegang te bieden. De pronkstukken van alle deelnemende musea staan op de website http://www.nationalemuseumweek.nl/


Focus op niet-museumbezoeker

Waar het Museumweekend succesvol was door zich te richten op de sporadische en frequente museumbezoeker, is de inzet van de eerste Nationale Museumweek meer gericht op de niet-museumbezoeker. Volgens Mirjam Moll van de Museumvereniging moet de reputatie van alle musea worden versterkt en de waardering voor museale collecties bij het grote publiek vergroot. "Doel van de eerste Nationale Museumweek is om heel Nederland trots te laten zijn op hun eigen kunstschatten in de regio en meer waardering te laten krijgen voor de musea in hun buurt!


"Ons echte goud' is de titel van een meerjarig programma voor collectieve promotie vanuit de Museumvereniging. "Of het nu gaat om de Museumkaart, Museumkids of de programma’s die we op televisie mogelijk maken. Er is één paraplu. De Nationale Museumweek is het eerste, zichtbare onderdeel uit dat hele programma. Maar wel met een heel verrassende en prikkelende aanpak.”


Heel Nederland zal Museumweek meemaken

In het Museumweekend worden de kunstobjecten naar buiten gebracht. Voor iedereen bereikbaar, ook voor hen die nooit naar een museum gaan.” Vandaar dat we kunstobjecten letterlijk naar het publiek gaan brengen. Want in deze snel veranderende wereld zijn musea belangrijker dan ooit. En is het goed daar een week lang expliciet aandacht voor te vragen. "Heel Nederland zal de Nationale Museumweek beleven en meemaken door verrassende initiatieven, binnen en buiten de muren van het museum,” stelt de Museumvereniging.


Zeven kunstschatten naar buiten

Tijdens de Nationale Museumweek zullen zeven museumschatten, buiten de muren van zeven musea, op spectaculaire wijze worden belicht om zo heel Nederland kennis te geven van ons verborgen ‘goud’. Regionaal verspreid organiseren we 7 grote live-events die prikkelen en nieuwsgierig maken en zo aandacht vragen voor de verhalen, de geschiedenis en de belangrijke lessen die ons die museumschatten verschaffen. Waar we de 7 gouden pronkstukken onthullen, blijft tot de week zelf een verrassing. Per dag maken we een nieuwe locatie en een nieuw object bekend.


Publiciteit

Een week voorafgaand aan de Nationale Museumweek is met de landelijke publiciteit gestart. Met name via TV en Social Media zal Nederland nieuwsgierig gemaakt worden naar wat er gaat gebeuren tijdens de eerste Nationale Museumweek. Op publieke en commerciële zenders is voorafgaand aan de week op primetime een commercial te zien. Een langere versie ervan is hieronder al te bekijken en ook rechtenvrij te gebruiken. De commercial verwijst naar de responsive website waarop naast nieuws en achtergronden zo'n 300 musea hun eigen pagina hebben. Met daarop hun 'eigen échte goud' en informatie over tentoonstellingen en speciale activiteiten.




Selfiecampagne

Iedereen zal worden opgeroepen om massaal met haar favoriete "Gouden” museumschat op de foto te gaan. Dat kan via Instagram, Twitter of Facebook met de hashtags #museumweekNL en #OnsEchteGoud. Iedere dag worden onder de allerleukste inzendingen een aantal Museumkaarten verloot.


Over Nationale Museumweek

De Nationale Museumweek wordt mede mogelijk gemaakt door deelnemers aan de Bank Giro Loterij. De Nationale Museumweek is geen eenmalig initiatief, maar zal ook volgend jaar nieuwe museumschatten selecteren en hun verhalen doen vertellen. Musea zullen tijdens deze week op geheel eigen wijze aansluiten bij de Nationale Museumweek. Er worden allerlei activiteiten georganiseerd die in het teken staan van het thema ‘Ons echte goud’. Het doel is om aan alle Nederlanders duidelijk te maken dat elk van de 450 musea in Nederland heel verrassende, interessante culturele rijkdom biedt.

Link: www.nationalemuseumweek.n
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/01/25
2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...