Geplaatst op: 24-04-2015
Auteur: Marc Gerlings

Dure dollar stuwt toerisme naar Nederland omhoog

Dure dollar stuwt toerisme naar Nederland omhoog

Britten, Amerikanen en Canadezen boeken significant vaker een trip naar Nederland dan een jaar geleden. De reden: we zijn een stuk goedkoper geworden, de dollar staat hoog. Het resultaat: groeicijfers met dubbele getallen.

Dit signaal komt van een vergelijking van boekingen rondom Koningsdag 2014 en 2015 door reissite Expedia. De dure dollar is de reden dat makkelijker de trip naar Nederland wordt geboekt om Koningsdag mee te maken. Valuta is niet altijd de factor voor groei. Duitsland wordt steeds belangrijker als markt. Rondom Koningsdag is een procentuele stijging van +20 procent. Ook NBTC Holland Marketing liet gister bij de presentatie van een grootschalig onderzoek zien dat Duitsland een groeimarkt is. Het zal een uitdaging worden voor de Nederlandse toeristische sector om die groei om te zetten naar een vast aandeel.

De opvallendste procentuele stijgingen van het aantal boekingen en bezoekers uit het buitenland ten opzichte van vorig jaar zijn als volgt:


· Toename boekingen en bezoekers uit Groot-Brittannië: +48 procent;

· Toename boekingen en bezoekers uit Verenigde Staten: +21 procent;

· Toename boekingen en bezoekers uit Duitsland: +20 procent;

· Toename boekingen en bezoekers uit Canada: +12 procent.


René Nieuwmans, Senior Commercial Manager bij Expedia.nl, over de uitkomsten van de analyse: "Als we de boekingsdata voor Koningsdag vergelijken met vorig jaar, zien we een flinke toename van boekingen uit niet-eurolanden. Dit heeft ongetwijfeld te maken met de positie van de dollar, die duurder is geworden. Nederland en in het bijzonder Amsterdam profiteren van deze verschuiving. Doordat we wereldwijd actief zijn, zien we ook meer Amerikanen en Canadezen naar Europa komen tijdens Koningsdag. Daarbij valt op dat vooral de combinatie van vlucht en hotel als boeking populair zijn. Hierdoor kunnen reizigers besparen op hun reis. Verder valt op dat de boekers met name voor 4- en 5-sterren accommodaties kiezen.”
Trefwoorden: toerisme, economie, dollar, euro, reizen, Amsterdam, Koningsdag

CELTH





||| Nieuws |||

12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Exclusief voor leden
Meer dan 50 miljoen verblijfstoeristen in Nederland
Weer een recordjaar voor het Nederlands verblijfstoerisme met 51,7 miljoen gasten en 146,1 miljoen overnachtingen. In 2012 telden Nederlandse logiesaccommodaties slechts 33,4 miljoen gasten die samen 92,9 miljoen overnachtingen realiseerden. Dat blijkt uit voorlopig cijfers van het CBS op basis van de Statistiek Logiesaccommodaties.
11/02/25
DMO en Groninger Museum maken samen podwalk door de stad
Marketing Groningen en het Groninger Museum introduceren de nieuwe podwalk ‘Hoe van Gogh naar Groningen kwam’. Deze podwalk neemt luisteraars mee langs historische locaties in de stad Groningen, waar de kunststroming door het eind van de 19e eeuw/de eeuwwisseling voelbaar is.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
10/02/25
Winnaars Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel
Op 6 februari vond de jaarlijkse uitreiking van de Persprijzen Toerisme Vlaanderen & Brussel plaats in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Tijdens dit evenement werden de meest inspirerende reportages over toeristisch en cultureel Vlaanderen in Nederlandse media gevierd.
10/02/25
Exclusief voor leden
Bezoekersrecord voor Toverland
Attractiepark Toverland heeft in 2024 voor het derde jaar op rij een bezoekersrecord behaald. Het park in het Limburgse Sevenum werd bezocht door 1,2 miljoen gasten. Deze groei is te danken aan investeringen in kwaliteit, seizoensevenementen en gasttevredenheid.
10/02/25
Meer aandacht voor voetgangersveiligheid
Voor het eerst sinds jaren is er tijdens het Commissiedebat Verkeersveiligheid op 11 februari prominent aandacht voor het verbeteren van voetgangersveiligheid. Directeur VeiligheidNL Martijntje Bakker pleit voor meer aandacht voor de vele enkelvoudige ongevallen.

||| Agenda |||

12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...