Waarom het nieuwe hotelconcept Zoku een succes wordt
Verslag van CELTH at Work
Amsterdam krijgt in het najaar van
2015 een nieuw hotelconcept voor global nomads, de Zoku. Deze
internationale kenniswerkers verblijven nu veelal in b&b’s,
appartementen of hotelkamers maar zijn daar eigenlijk niet gelukkig.
Het plan voor de Zoku komt van Hans Meyer die eerder betrokken was
bij de ontwikkeling van het CitizenM hotel. Hij lichtte zijn plannen
toe op de tweede CETH at Work bijeenkomst eind 2014 in Amsterdam. Deze
bijeenkomst had als thema Verdienmodellen en Waardecreatie. Dit verslag mocht pas na de presentatie van Zoku in mei 2015 breed worden gepubliceerd.
De Zoku is een ecosysteem voor
internationale kenniswerkers waar ze kunnen wonen en werken. Deze
global nomads werken op projectbasis steeds een korte periode (3-5
maanden) op één plek. Volgens Meyer zijn ze vooral op zoek een
lokaal sociaal leven en dat wil hij met Zoku faciliteren. Zijn
doelgroep is ondernemender, internationaler dan gemiddeld, 24/7
connected en mixt werken en leisure continu door elkaar. We spreken
dat ook wel van de bleisure generatie.
Bedenker CitizinM ontwikkeld nieuw concept
Wie CitizenM kent, weet dat daar op een bijzondere manier met ruimte en de gast wordt omgegaan. CitizinM-hotelkamers zijn niet groter dan een scheepscontainer maar doen niet klein aan terwijl ze wel alle functionaliteiten bevatten en luxe uitstralen. Ook de bejegening van de gasten en de publieke ruimten doen nauwelijks aan een hotel denken. Zonder dat Meyer het CitizinM principe heeft gekopieerd naar Zoku zie je wel duidelijk de invloeden in dit nieuwe concept. Ook hier is het efficiënte gebruik van de ruimte weer essentieel. Dat is noodzakelijk als je op een centrumlocatie een dergelijk model financieel wil laten slagen.
Wonen, werken en recreëren vloeit in elkaar over
Meyer vroeg zich tijdens de bijeenkomst openlijk af hoeveel ruimte we als mens eigenlijk nodig hebben. "Onze huizen zijn steeds groter geworden en die zetten we dan vol met troep.” Ook de manier waarop wij ons leven hebben ingericht vindt hij maar bizar. We leven in huizen, die we verlaten om te gaan werken. Die huizen staan dus 10 uur per dag leeg. Dan gebruiken we kantoren die dan weer ’s avonds leeg staan. Daartussenin staan we in de file. Als je het zo bij elkaar zet, hebben we een bizarre wereld ingericht. Meyer is een groot voorstander van het in elkaar laten overvloeien van wonen, werken en recreëren. Ook de sharing economie kan op zijn sympathie rekenen. "Jongeren zijn niet meer geïnteresseerd in bezit.”
Vijf jaar ontwikkeltijd
Meyer is bij de ontwikkeling van Zoku
niet over één nacht ijs gegaan. Met zijn nieuwe bedrijf HotelsAhead
werkt hij al vijf jaar aan het nieuwe concept. Waar veel nieuwe
initiatieven uitgaan van een gebouw of een structuur ontwikkelt Meyer
zijn concepten vanuit het gebruik. De gebruiker staat centraal en om
er achter te komen wat de wensen zijn van internationale
kenniswerkers heeft hij meer dan 250 gesprekken gevoerd en zelf een
half jaar over de wereld gewerkt. Deze global nomads verblijven
tussen de drie en vijf maanden in een stad en voelen zich vaak
behoorlijk eenzaam. De collega’s die in Nederland wonen, vertrekken
om vijf uur naar huis en daar zit je dan in je eentje op een
onpersoonlijke hotelkamer.
Op zoek naar een surrogaatfamilie
Naast een goede woon- en werkomgeving zijn deze global nomads dus vooral op zoek naar andere internationale kenniswerkers. Ze zoeken in feite een surrogaatfamilie waarmee ze samen kunnen optrekken. Zoku moet een ‘thriving neighbourhood worden voor global nomads’ waar het comfortabel wonen en efficiënt werken is.
Minihuisje op 25m2
Maar het ontwerpen van deze zogenaamde smart lofts waar wonen en werken kan worden gecombineerd was niet eenvoudig. Net als bij CitizinM wilde Meyer op een centrumlocatie zijn Zoku realiseren met 133 eenheden. De uitdaging was op 24m2 een minihuisje te bouwen met een woon- en werkplek inclusief een goed tweepersoonsbed, een douche en een keuken. Door functies te stapelen is dat gelukt en kunnen de bewoners gasten ontvangen zonder zicht op het bed en de persoonlijke leefruimte. Daarvoor waren wel vier prototypes nodig. Om de gasten zich thuis te laten voelen mogen ze de kunstcollectie op de gang wisselen met die op de kamer. Personeel is geen personeel maar stelt zich op als personal assistent van de gasten.
Optimale mix tussen social en private leven
Het gaat in het concept van Meyer om een optimale mix tussen een social en een private leven. In het publieke gedeelte van de Zoku is ruimte voor een bar, een huiskamer, een bibliotheek en een woonkeuken. Coworkerspaces complementeren het geheel. De bewoners kunnen elkaar in de Zoku ontmoeten, netwerken gaat fysiek of via een app waar bewoners andere bewoners rechtstreeks kunnen benaderen: "Wie wil vanavond mee naar de film?” Door de slimme inrichting van de appartementen en het geringe ruimtegebruik outperformt dit concept volgens Meyer elk ander longstay concept. Zoku voegt namelijk waarde toe door het creëren van een sociale structuur.
Eerste Zoku in Amsterdam
De eerste Zoku komt in Amsterdam in het
lege Metropoolgebouw aan de Weesperstraat. Het coworkgedeelte wordt
ingevuld door de Amerikaanse keten WeWork. Op elke etage komen 25
units. Het publieke gedeelte is op het dak compleet met stadspark en
kas waar zelf eten wordt gekweekt. In alle ruimten zijn de barrières
tussen gasten en personeel verdwenen. Meyer wil hiermee het ultieme
thuisgevoel creëren. Wie verwacht voor een dubbeltje op de eerste
rang te slapen, komt van een koude kermis thuis. Zoku krijgt een 4
sterren plusniveau tegen een driesterrenprijs.
Extreme nieuwsgierigheid
Waar Meyer met zijn CitizinM het
traditionele hotelconcept volledig onderuitschoffelde mogen we
verwachten dat dit concept een revolutie in het longstayconcept
teweeg zal brengen. Helaas voor de internationale kenniswerker en
positief voor Meyer is wel dat zijn concepten zo goed zijn uitgedacht
dat eenvoudig kopiëren niet makkelijk zal blijken te zijn. Want hoe
revolutionair CitizinM ook was en is, de uitbouw naar een grote
internationale keten bleek best lastig.
Meyer gaf de aanwezigen nog wel een
inkijkje in zijn werkwijze. Volgens Meyer moet je om dit soort
concepten te ontwikkelen extreem nieuwsgierig zijn, beschikken over
een zowel geestelijk als financieel uithoudingsvermogen en je
realiseren dat je er nooit bent. Je moet blijven nadenken en
innoveren.
Samenvattend
De presentatie van Hans Meyer was een inspirerende vorm van waardecreatie die perfect past in de context waarop CELTH zich concentreert en was onderdeel van een succesvolle CELTH@Work bijeenkomst op 18 november 2014. Op deze bijeenkomst werden diverse lopende CELTH-projecten en nieuwe leisureconcepten besproken tussen, onderzoekers, docenten en werkveld. Dat leverde nieuwe contacten en samenwerking op tussen de deelnemers. Toeristisch bedrijfsleven of culturele instellingen die willen delen en discussiëren met sprekers en vakspecialisten uit het onderwijs en bedrijfsleven kunnen aan deelnemen de @Work-reeks. Ze kunnen zich melden bij CELTH en ontvangen dan een uitnodiging voor de volgende bijeenkomst.
CELTH
Binnen CELTH is Graciella Karijomedjo (Stenden) verantwoordelijk voor de taskforce ‘Business Concepten en Waardecreatie’. Wilt u samen met CETH op zoek naar nieuwe business concepten en waardecreatie? Neem dan contact op met Graciella Karijomedjo.
Trefwoorden: horeca, hotels, concepten, appartementen