Geplaatst op: 22-06-2015
Auteur: Hans Dominicus
CELTH

Brede discussie voor de Nationale Wetenschapsagenda gaat voortvarend verder

Democratische weg naar een breed gedragen onderzoeksagenda

Brede discussie voor de Nationale Wetenschapsagenda gaat voortvarend verder
Op dit moment loopt een brede discussie om te komen tot een Nationale Wetenschapsagenda voor de komende 10 jaar voor Nederland. Dit actiekader moet sturing geven aan wetenschappelijke, ongebonden onderzoek en toegepaste onderzoek, dat de Rijksoverheid wil stimuleren en voor een deel ook geënt is op de economische zwaartepunten voor de Nederland.

De achtergrond is dat het kabinet de toppositie van de Nederlandse wetenschap verder wil versterken. Het kabinet wil middelen en energie gerichter gaan inzetten, met oog voor wetenschappelijke sterktes, maatschappelijke vraagstukken en economische kansen, een koers die ook al is ingezet met o.a. het topsectorenbeleid ("innovatie en verdienkracht”). Nieuw is dat uitdrukkelijk toegepast onderzoek (door o.a. Centres of Expertise) uitdrukkelijk valt onder deze agenda. De onderzoeksagenda wordt opgebouwd vanuit drie perspectieven: vragen die het meest relevant zijn voor de wetenschap zelf (Science for Science), voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken (Science for Society) en voor het benutten van economische kansen (Science for Competitiveness). Doel is universiteiten en hogescholen, bedrijfsleven en de maatschappij sterker aan elkaar te koppelen. Samenwerken en kenniscirculatie worden als essentieel gezien.

CELTH organiseerde eind april voor de bij toerisme, leisure en hospitality betrokken hogescholen in Nederland een discussie om de belangrijkste onderzoeksvragen op dat terrein samen met de industrie te formuleren. Deze vragen oogsten veel waardering door de bede maatschappelijke focus en onderbouwing.


In totaal werden door opleidingen, de industrie en individuen 11.700 vragen ingediend (40% vanuit groepen (zoals die door CELTH is gevormd), 60 % vanuit individuen). Een team olv Alexander Rinnooy Kan en Beatrice de Graaf is binnen NWO aan de slag met het terugbrengen van deze vragen in concrete onderzoeksthema’s. Daartoe werden drie conferenties gehouden in Den Haag met wetenschap en bedrijfsleven.


De vragen van de TL&H sector vielen, begrijpelijkerwijs voornamelijk onder science for competitiveness. De inleiders van deze conferentie, minister Kamp, voorzitter MKB Nederland en de voorzitters van de NWA, benadrukten de noodzaak voor innovatie in het MKB, waar Nederland achterblijft in de wereld: 12% werkt met universiteiten samen, tegen 36% in de rest van de wereld.


De vraag is natuurlijk wel of MKB bedrijven zich willen verbinden aan ongebonden onderzoek. Dat onderzoek moet, voortkomend uit nieuwsgierigheid en fundamenteel onderzoek of toegepast onderzoek uiteindelijk leiden tot spectaculaire innovaties via bedrijfsleven voor de eindgebruikers in de markt. Die keten moet sterker in beeld komen.


In de groepsgewijze discussies, waarin de vragen werden gewogen en geclusterd door de aanwezigen, bleek dat toerisme, leisure & hospitality als sector nog (te) weinig in beeld is. De vragen die eerder waren ingediend waren slechts deels herkenbaar in de 248 vragen uit de 11.700 die werden beoordeeld. Lering die daaruit getrokken kan worden is dat onze sector zich met en middels alle betrokkenen consistenter, eensgezinder, eenduidiger en luider zal moeten laten horen in de maatschappelijke en andere discussies, om ooit als topsector te kunnen worden gezien.


Een paar aandachtsgebieden bleven echter duidelijk overeind: Healthy Ageing (lees gezond blijven leven en werken), inclusief de ondersteunende rol van leisure en entertainment hierbij, Smart Cities en hoe metropolen goed kunnen functioneren (inclusief capaciteitsbeheersing en sociaal-maatschappelijke balans) en waar verdienen we op termijn ons brood mee en de concurrentiekracht van de Nederlandse economie behouden (effecten sharing op gastvrijheidsindustrie en nieuw verdienmodel), terwijl andere vragen als de relatie met arbeidsmigratie, de mentale effecten van gastvrijheid op het individu alleen geïntegreerd in andere (topsector) thema’s werden besproken en vastgelegd.


Thom de Graaf en Kan en Alexander Lundqvist (Topsector HTSM) gaven bij de afsluiting aan dat het van groot belang is dat de sectoren zich herkennen in maar ook geïnspireerd worden door de wetenschapsagenda. Immers, dat is een randvoorwaarde voor draagvlak en gezamenlijke financiering. De komende maanden wordt de discussie op het web in blog-vorm voortgezet (zie www.wetenschapsagenda.nl ), om uiteindelijk in september in een white paper te worden gevat. U allen bent dus aan zet om deel te nemen aan de discussie. Laat die kans niet voorbij gaan!

Trefwoorden: onderzoek, celth, wetenschapsagenda

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
12/11/24
Exclusief voor leden
Prima derde kwartaal voor Nederlandse logiesaccommodaties
In het derde kwartaal van 2024 hebben Nederlandse logiesaccommodaties zowel meer gasten als overnachtingen gerealiseerd, vergeleken met dezelfde periode in 2023 en 2019. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...