Actuele thema’s centraal in nieuwste editie van Vrijetijdstudies
Afgelopen maand verscheen de nieuwste editie van Vrijetijdstudies. In deze editie gedegen artikelen en bijdragen rond veel actuele thema’s zoals de drukte op toeristische hotspots, de gevaren van social media en hoe je samenwerkingsverbanden levend houdt.
In deze editie van Vrijetijdstudies aandacht voor de druk van toeristen op het stadscentrum van Amsterdam en de mogelijke rol van Airbnb-hosts bij het spreiden van toeristen, de rol die sociale media kunnen spelen in de reputatie van een bedrijf, hoe het duiktoerisme op St. Eustatius kan worden gestimuleerd en een discussie over de afhankelijkheid van de sector van social media platforms. Verder wordt het nieuwste boek van Diane Nijs ‘Imagineering the Butterfly Effect’ besproken, staan in de rubriek studentenbijdragen de voorwaarden voor een goed toeristisch samenwerkingsverband centraal en maken we kennis met de Inspiratie van Wendy Jacobs, senior beleidsmedewerker bij de gemeente Cromstrijen.
CELTH-onderzoek naar bezoekersdruk in steden
In de rubriek het Oog laat dr. Ko Koens, taskforce coördinator duurzaamheid van CELH, zijn licht schijnen op de balans die Amsterdam zoekt in de toegenomen populariteit van de stad. CELTH is daartoe met een onderzoek gestart naar bezoekersdruk in zes grote Europese steden en mogelijke oplossingsrichtingen. http://www.nritmedia.nl/kennisbank/35036
In Memoriam Jeremy Boissevain
Prof. Dr. Jaap Lengkeek schrijft een In Memoriam voor Jeremy Boissevain die in juni van dit jaar overleed. Boissevain heeft als cultureel antropoloog veel voor de wetenschappelijke positie van toerisme betekent.
Airbnb als hulpmiddel voor spreiding toerisme in Amsterdam?
Desiree van der Heide en Karin Peters hebben onderzocht wat de populariteit van Airbnb betekent voor routes die toeristen afleggen in Amsterdam en wat de rol daarin is van de host. Ze concluderen dat Airbnb in sommige gevallen van invloed kan zijn op de routes die toeristen afleggen en daarmee ook op de wijken die zij bezoeken (toeristisch versus niet-toeristisch). Dit komt doordat Airbnb-listings verspreid over de stad liggen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld hotels, en door de interactie met de Airbnb-host. http://www.nritmedia.nl/kennisbank/35037
Social media-inzet door KLM
Corné Dijkmans, Peter Kerkhof en Camiel Beukeboom onderzochten of en wanneer social media-activiteiten van een bedrijf bijdragen aan de reputatie van dat bedrijf. De resultaten bij case-bedrijf KLM laten zien dat intensiteit van social mediagebruik bij consumenten -met name bij klanten- positief samenhangt met de online engagement met KLM. Online engagement blijkt positief gerelateerd aan de bedrijfsreputatie van KLM, vooral bij niet-klanten. http://www.nritmedia.nl/kennisbank/35038/
St. Eustachius, duikparadijs met gebreken
Yvanka Westerduin, René van der Duim en Rene Henkens onderzochten het sociaaleconomische profiel van duikers op St. Eustatius, met als doel om de belangrijkste toeristische doelgroep van het eiland beter te kunnen duiden en de kwaliteit van het product te verbeteren. Vooral de wat oudere, hoog opgeleide, kapitaalkrachtige en ervaren duikers uit Nederland, Frankrijk, Zwitserland en Amerika bezoeken St. Eustatius en besteden wekelijks circa $2.000-$2.300. Het aantal duikers groeit weliswaar gestaag, maar de ondervraagden vinden het eiland qua voorzieningen, nevenactiviteiten, zwerfvuil en servicegerichtheid nog te weinig ingericht op het toerisme. Het oplossen van deze beperkingen zou kunnen leiden tot een verdere groei van het duiktoerisme. http://www.nritmedia.nl/kennisbank/35039
De gevaren van social media
In de rubriek Forum vraagt Jeroen Vinkesteijn zich af of bedrijven zich wel genoeg bewust zijn van de risico’s van social media platforms als Facebook, Youtube, Twitter, Instagram of Whatsapp. Hij signaleert drie bedreigingen: totale afhankelijkheid, de onberekenbare consument en de lastig te bepalen waarde van likes, comments en posts. Ook Sanne van der Laan maakt zich zorgen om Facebook met een laag bereik voor bedrijven waarbij wel veel persoonlijke data door gebruikers wordt gegeven. Corné Dijkmans vraag zich in de afsluitende bijdrage van het Forum af wat je aan de door Jeroen Vinkesteijn gesignaleerde bedreigingen kunt doen. Volgens hem komen na de kindertijd van social media nu de jaren van verstand. Niet alleen voor de venture capitalists die na de ‘bubble’ minder snel zullen investeren in social media platformen, maar vooral ook aan de gebruikerskant: de toeristische bedrijven die social media als professioneel en regulier kanaal in willen zetten in hun marketing- en communicatiestrategie.
Voorwaarden voor een goed samenwerkingsverband toerisme
In de tweede studentenbijdrage in Vrijetijdstudies concludeert NHTV-student Ben IJpelaar dat ieder samenwerkingsverband uiteindelijk draait om het combineren of laten samenvallen van de eigen belangen van de deelnemers met die van het collectief. Zolang men elkaars belangen herkent en erkent om vervolgens te zoeken naar acties die het gezamenlijk ‘eigenbelang’ dienen zal de samenwerking door alle partijen als vruchtbaar worden ervaren. IJpelaar onderzocht waarom het Toeristisch-Recreatief Actie Platform (‘TRAP-form’) in de gemeente Dongen minder daadkrachtig is als in de eerste jaren van haar bestaan. http://www.nritmedia.nl/kennisbank/35041
Over Vrijetijdstudies
Vrijetijdstudies is het enige Nederlandstalige (semi-)wetenschappelijke tijdschrift gericht op de vrijetijdssector, waarin onderzoeksuitkomsten en beleidsvoornemens over verschillende deelvelden van de vrije tijd - sport, recreatie, toerisme, media, vrijwilligerswerk, ruimte- en tijdgebruik - met elkaar in verband worden gebracht en in samenhang worden geanalyseerd. Vrijetijstudies wordt uitgegeven door NRIT Media. Meer informatie op: www.nritmedia.nl. Een abonnement op Vrijetijdstudies maakt onderdeel uit van het lidmaatschap op het NRIT Media Vrijetijdsplatform.