Geplaatst op: 28-08-2015
Auteur: Marc Gerlings

Markt watersport pikt groei op

Markt watersport pikt groei op
Hiswa te water / OTTI fotografie

Zowel de HISWA Vereniging als de organisatie van de watersportbeurs HISWA te water melden dat het goed gaat met de markt voor watersport en recreatie. "De exposanten melden dat de markt groei oppikt.”

"Er zijn positieve signalen voor de watersport”, zegt Geert Dijks, sinds juni van dit jaar is hij directeur van HISWA Vereniging, brancheorganisatie van de watersport. "Ten opzichte van vorig jaar is de verkoop van gebruikte boten gestegen, met name van grote jachten. In de afgelopen twee seizoenen realiseerden de bij HISWA aangesloten zeilscholen een toename van 5 – 10% groei en ook verhuurbedrijven en makelaars deden het tot dusver beter dan vorig jaar. Dat is vaak een voorbode voor groei in andere segmenten.”

Vooral de verkoop van sloepen lijkt aangetrokken.

Sentiment gepeild
De woordvoerder van de watersportbeurs HISWA te water die op 1 september start, meldt dat exposanten positief zijn. "We hebben niet naar de harde cijfers gevraagd bij de exposanten maar of ze meer verkopen. Dat gebeurt. We horen alleen maar geluiden dat de markt weer groei oppikt. Dat is zowel bij de verkoop van sloepen, jachten als ook de verhuur van boten.”

Beurs vol
Afgelopen jaar moest de watersport nog veel acties ondernemen om de beurs vol te krijgen. Dat was dit jaar niet nodig. Dit is ook een teken dat aanbieders in waterrecreatie weer marge hebben om meer aan marketing te doen.

De HISWA Vereniging houdt nog een trend goed in de gaten, het SAIL effect.

Het SAIL effect
"We zien daarnaast de opkomst van platforms waarop particulieren hun boten kunnen (ver)huren of delen. En er was dit voorjaar een flinke impuls in de verkoop van nieuwe sloepen, mogelijk onder invloed van SAIL. We peilen op dit moment of dat nog een na-ijleffect teweeg brengt. Een sloep is gewild bij alle generaties, maar vooral bij ‘young executives’; als je succesvol bent hoort een snel varende boot erbij.”

Trefwoorden: water, waterrecreatie, varen, sloep, hiswa

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...