Markt watersport pikt groei op
Hiswa te water / OTTI fotografie Zowel de HISWA
Vereniging als de organisatie van de watersportbeurs HISWA te water melden dat
het goed gaat met de markt voor watersport en recreatie. "De exposanten melden
dat de markt groei oppikt.”
"Er zijn positieve signalen voor de watersport”, zegt Geert Dijks, sinds juni
van dit jaar is hij directeur van HISWA Vereniging, brancheorganisatie van de
watersport. "Ten opzichte van vorig jaar is de verkoop van gebruikte
boten gestegen, met name van grote jachten. In de afgelopen twee seizoenen
realiseerden de bij HISWA aangesloten zeilscholen een toename van 5 – 10% groei
en ook verhuurbedrijven en makelaars deden het tot dusver beter dan vorig jaar.
Dat is vaak een voorbode voor groei in andere segmenten.”
Vooral de verkoop van sloepen lijkt aangetrokken.
Sentiment gepeild
De woordvoerder van de watersportbeurs HISWA te water die op 1 september start,
meldt dat exposanten positief zijn. "We hebben niet naar de harde cijfers
gevraagd bij de exposanten maar of ze meer verkopen. Dat gebeurt. We horen
alleen maar geluiden dat de markt weer groei oppikt. Dat is zowel bij de
verkoop van sloepen, jachten als ook de verhuur van boten.”
Beurs vol
Afgelopen jaar moest de watersport nog veel acties ondernemen om de beurs vol
te krijgen. Dat was dit jaar niet nodig. Dit is ook een teken dat aanbieders in
waterrecreatie weer marge hebben om meer aan marketing te doen.
De HISWA Vereniging houdt nog een trend goed in de gaten, het SAIL effect.
Het SAIL effect
"We zien daarnaast de opkomst van platforms waarop particulieren hun boten
kunnen (ver)huren of delen. En er was dit voorjaar een flinke impuls in de
verkoop van nieuwe sloepen, mogelijk onder invloed van SAIL. We peilen op dit
moment of dat nog een na-ijleffect teweeg brengt. Een sloep is gewild bij alle
generaties, maar vooral bij ‘young executives’; als je succesvol bent hoort een
snel varende boot erbij.”
Trefwoorden: water, waterrecreatie, varen, sloep, hiswa
|
|
26/11/24
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
|
26/11/24
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
|
25/11/24
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
|
25/11/24
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
|
25/11/24
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
|
25/11/24
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
|
22/11/24
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
|
22/11/24
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
|
|
28/11/24
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
|
03/12/24
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
|
|