CELTH haalt wavemakers bij elkaar in Amsterdam
Kenniscentrum CELTH is vandaag bezig met zijn
CELTH@work bijeenkomst. Topsprekers, onderwijs en bedrijfsleven zijn bij elkaar
om kennis verder te ontwikkelen voor de gastvrijheidssector. De maand september
is beslissend want op 1 oktober moet een heldere onderzoeksagenda af zijn.
"Denk en doe als een zeezeiler”
Vandaag is de redactie van NRIT media aanwezig bij CELTH at work #4. Dit jonge kenniscentrum haalde enkele topsprekers naar Amsterdam voor de bijeenkomst. Hans van der Loo sprak over de VUCA wereld. Vuca staat voor volatile, uncertain, complex en ambigious. "Dat klinkt misschien negatief maar je kunt het ook positief uitleggen en dan kom je uit bij een wereld van energie, van hoop en kansen,” aldus Van der Loo. Hij is gefascineerd door wavemakers. Mensen die zaken veranderen. Deze mensen, zoals bij Airbnb of bij andere jonge bedrijven in de gastvrijheidsindustrie, combineren leergierigheid en doen. Die eigenschappen ziet hij terug bij oceaanzeilers. Van der Loo pleit dan ook voor het combineren van hoogwaardige kennis aan de mentaliteit van startups.
Crowdfunding en platforms worden volwassen
Key note spreker Martijn Arets bracht de aanwezigen op de hoogte van nieuwe platforms, de opkomst van crowdfunding en hoe bestaande grote merken, overheden en bedrijven daar op reageren. Arets is onder meer digitaal inwoner geworden van Estland. Dat land heeft een aantal overheidsmensen die het land zien als een platform. Onder meer wordt iedereen in de wereld de e-citizenship van dat land aangeboden. Een vorm van destinatiemarketing waarmee dit kleine landje (1,3 miljoen inwoners) opvalt. Na zijn tientallen interviews met nieuwe en bestaande merken komt hij onder meer tot de volgende conclusie: "Platforms kun je oprichten als het gebaseerd is op toegevoegde waarden met tijdelijke partners. Belangrijk is de toevoeging van tijdelijke partners.” Voor een startup is een jaar lang, daarom zullen steeds vaker partners wisselen naarmate het platform ontwikkelt.
Onderzoeksagenda maken
In de middag gaan de aanwezigen in 4 workshops aan de gang met nieuwe business modellen, de toekomstige consument, duurzame ontwikkeling in de gastvrijheidsindustrie en destinatie- en productontwikkeling. Ook uit deze workshops worden onderzoekspunten gedistilleerd die bijdragen aan de agenda die op 1 oktober naar buiten komt.
Trefwoorden: kennis, business, CELTH