Geplaatst op: 15-10-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Kröller-Müller Museum wint Museumeducatie Prijs 2015

Kröller-Müller Museum wint Museumeducatie Prijs 2015
De nieuwe Museumeducatie Prijs is gewonnen door het Kröller-Müller Museum voor het basisschoolprogramma ‘Elke dag kunst’. De prijs van € 50.000 is gisteren voor het eerst uitgereikt tijdens het internationale congres Hands On! Children in Museums in het Tropenmuseum in Amsterdam. De prijs stimuleert samenwerking tussen basisscholen en musea. Andere finalisten waren Museum Boijmans Van Beuningen en het Flipje en Streekmuseum Tiel.

Minister Bussemaker van OCW heeft de Museumeducatie Prijs van 50.000 euro ingesteld voor het meest aansprekende samenwerkingsproject tussen scholen in het primair onderwijs en musea. De prijs is bestemd om goede voorbeelden met het veld te delen en navolging ervan te stimuleren. De Museumvereniging geeft middels de Taskforce Museumeducatie hieraan uitvoering.


Een vakjury van deskundigen op het gebied van cultuur en onderwijs heeft op grond van de inzendingen en een locatiebezoek aan de drie finalisten de winnaar gekozen. Over de winnaar, het Kröller-Müller Museum, zegt de jury: "De digitale scheurkalender van Kröller-Müller is iedere dag aanwezig in de klas. De flexibiliteit van het programma geeft docenten de mogelijkheid en de vrijheid om de kunstwerken en daaraan verbonden opdrachten en werkvormen dagelijks in te passen in het onderwijs. Het relatief eenvoudige format verbindt kunst met lokale geschiedenis, filosofie en aardrijkskunde en biedt volop mogelijkheden om in samenwerking met scholen, gemeentes en archieven eigen scheurkalenders te ontwikkelen.”




Tijdens het congres is het rapport ‘In musea komt onderwijs tot leven’ aangeboden aan het ministerie van OCW. In dit rapport wordt aan de hand van de inzendingen voor de Museumeducatie Prijs en gesprekken met musea en scholen door de Taskforce Museumeducatie een advies aan minister Bussemaker van OCW gegeven over succesvolle samenwerking tussen het basisonderwijs en musea. De belangrijkste adviezen:

  • Gebruik goede voorbeelden ter inspiratie en raadpleeg de dragers van deze goede voorbeelden
  • Vergroot de algemene kennis en kunde over cultuureducatie op basisscholen
  • Versterk de positie van de internet cultuureducatiecoordinator
  • Voer stimulerend toezicht in
  • Musea moeten scholen betrekken bij het maken van cultuureducatieprogramma's

Het rapport is te raadplegen via www.museumvereniging.nl.


Word lid en krijg onbeperkt toegang tot alle NRIT artikelen.

Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, kinderen, activiteiten, cultuureducatie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...