Geplaatst op: 06-11-2015
Auteur: Ton Vermeulen
Publicatie: Recreatie & Toerisme oktober 2015

Identiteitsgebonden innovatie en de rol van de gemeente

CELTH organiseert tweedaagse cursus

Identiteitsgebonden innovatie en de rol van de gemeente

Veel Nederlandse gemeenten hebben hun onderscheidend vermogen goed gedefinieerd. Ze weten prima wat hun gemeente mooi, leuk en aantrekkelijk maakt. DNA, identiteit, compleet met slogan is dik in orde. Maar wat dan? Vaak spelen gemeenten de bal dan naar het bedrijfsleven die invulling aan de vele mooie woorden mag geven. Maar gemeenten kunnen veel meer doen om hun profiel te versterken. Om dat bewustwordingsproces een boost te geven organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) voor beleidsmedewerkers van gemeenten een tweedaagse cursus ‘Identiteitsgebonden innovatie en de rol van de gemeente’.


De eerste cursusronde met gemeenten uit West-Brabant en Zeeland is onlangs afgerond en in het voorjaar van 2016 staan weer twee rondes op het programma. Experts van NHTV en HZ begeleiden de cursisten die tijdens de cursus zelf ook de handen uit de mouwen steken. Studenten van de opleidingen worden ingezet als mystery guests in de deelnemende gemeenten en komen met verrassende bevindingen en ideeën.


Beleving maken is lastig

De training ‘Identiteitsgebonden innovatie en de rol van de gemeente’ is niet zomaar uit de lucht komen vallen. CELTH heeft aan gemeenten gevraagd op welk gebied zij getraind zouden willen worden en dit thema stond met stip op nummer één. Dat is volgens Mylène van der Donk die samen met Esther Groenendaal van NHTV en Timo Derriks van HZ de cursus heeft ontwikkeld en gegeven niet zo verwonderlijk aangezien het toeristisch beleid bij veel gemeenten erg versnipperd is: "Gemeenten hebben duidelijk zicht op wat hun gemeente aantrekkelijk maakt. Welke rol zij kunnen spelen in het implementeren van de visie om een unieke beleving te creëren, wordt als lastig ervaren”, vertelt Mylène die met de cursus gemeenten vooral wil inspireren. "Voor de uitwerking van het toeristisch beleid wordt overwegend naar de private sector gekeken. Maar gemeenten kunnen veel meer doen om de beleving van de bezoeker te beïnvloeden. Zo kunnen ze bijvoorbeeld op het gebied van de inrichting van de openbare ruimte en het stimuleren van samenwerking een grotere rol spelen”, vertelt Mylène die gelijk een mooi voorbeeld heeft hoe je met simpele middelen als gemeente een duidelijk statement kunt maken: "Een kustgemeente heeft met strandstoelen de openbare ruimte aangekleed. Dat gaf een mooie vakantieuitstraling bij binnenkomst van die gemeente.”


Uitgangspunt

Grote vraag is hoe een gemeente ervoor kan zorgen dat iedere partij optimaal gebruik maakt van de identiteit van de gemeente en zo bijdraagt aan een optimale beleving van de gast. Het uitgangspunt van de cursus is dat gemeenten hun eigen DNA hebben geïdentificeerd. Mylène van der Donk: "Dan is het belangrijk om binnen de gewenste identiteit te kijken hoe alle onderdelen in de gemeente met elkaar samenhangen. Als je weet wat jou uniek maakt, is de vraag hoe je dat communiceert en hoe je dat uitdraagt om een betere beleving van die bezoeker te creëren. Daarbij moet je de lokale bevolking niet vergeten want een mooi toeristisch aanbod heeft geen waarde als de lokale bevolking ontevreden is, of als het met ruimtegebruik van bewoners en bezoekers conflicteert.”



Emotionele beleving, hoe werkt dat?

De training bestaat uit twee dagen die enkele weken uit elkaar liggen om de resultaten van de eerste dag te laten bezinken en een touch point analysis van de eigen gemeente te maken. Mylène: "Op de eerste dag maken we de deelnemers bewust van het verschil tussen fysieke en emotionele beleving en hoe dat werkt. We brengen ze ook op de hoogte van de nieuwste inzichten op het gebied van identiteit, reputatie en imago. In de middag behandelen we de touch points van de gast, de bezoekers. Waar en wanneer heb je nu als gemeente de mogelijkheid in contact te treden met je bezoekers? Denk daarbij een informatie vooraf, bewegwijzering ter plaatse, parkeerterreinen, winkels, horeca, accommodaties, bewoners, algemene indruk op straat.”


Touch point analyse

Tussen de eerste en tweede cursusdag maken zowel de deelnemers aan de cursus als de studenten een zogenaamde touch point analyse. Studenten van HZ en NHTV hebben als mystery guest de verschillende touch points van de deelnemende gemeenten bezocht en gekeken hoe zij als buitenstaander die punten beleven. "Wat zijn de verwachtingen die ik van tevoren had, welk gevoel kreeg ik bij de informatie op internet en werden mijn verwachtingen waargemaakt of niet. Tot slot brachten ze de goede en minder goede punten in kaart.” Studenten kwamen met kritische en verrassende opmerkingen. "Je bekijkt je gemeente nooit als bezoeker. Juist die externe blik is voor de deelnemers enorm verhelderend geweest. Het was voor de studenten ook geweldig hoe ze de theorie over beleving, identiteit en touch points in de praktijk konden brengen.” Timo Derriks, zelf promoverend op het onderwerp innovatie, begeleidt deze dag de discussie over de kracht en mogelijkheden van innovatie binnen de sector.


Eyeopener

Mylène: "Voor veel deelnemers was het echt een eyeopener. Het was ook goed om weer eens na te denken over dit soort dingen en daar de tijd voor nemen.” Omdat het geheel in een kleine setting wordt georganiseerd met maximaal 12 deelnemers ontstaat er ook gelegenheid en vertrouwen om zowel succesverhalen als missers met elkaar te delen. Ze hoopt dat de ambtenaren na deze training het idee hebben dat ze veel meer kunnen betekenen in het creëren van een unieke beleving van de kenmerkende eigenschappen van de gemeente waarin ze werken. "Daarom wordt in het middagprogramma van de tweede dag ingegaan op het innovatieproces in gemeenten en regio’s en zoomen we in op de rol van de gemeenten. Hoe kunnen zij gebiedsgebonden innovatie aanjagen?”


De training

Deze training ‘Identiteitsgebonden innovatie en de rol van de gemeente’ is gericht op beleidsadviseurs bij gemeenten die zich bezighouden met toerisme, recreatie, leisure, citymarketing en/of evenementenbeleid. Na afloop zijn zij op de hoogte van de nieuwste inzichten rond de beleving van de gast, geïnspireerd door best practices, inzicht gekregen in de rol van de gemeente en andere actoren in de regio en gaan naar huis met praktisch toepasbare ideeën voor de eigen gemeente. www.celth.nl/training


Reacties van deelnemende gemeenten

  • "De ochtendsessie met de studenten gaf veel energie en was een groot succes.”
  • "Een goede toelichting op nieuwe theoretische inzichten rond productinnovatie en identiteit.”
  • "Een erg inspirerende cursus waar nog meer ruimte innovatieve vraagstukken mag worden ingeruimd.”
  • "De inzet van studenten was verrassend en een eyeopener.”
  • "De kennisuitwisseling met andere deelnemers was zeer nuttig.”
  • "Volgens mij was er voldoende stof voor een derde dag waardoor sommige onderwerpen beter kunnen worden uitgediept.”

Link: http://www.celth.nl/nl/training
Trefwoorden: CELTH, beleving, gemeente, touch point, leisure, gastvrijheid, identiteit

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
12/11/24
Exclusief voor leden
Prima derde kwartaal voor Nederlandse logiesaccommodaties
In het derde kwartaal van 2024 hebben Nederlandse logiesaccommodaties zowel meer gasten als overnachtingen gerealiseerd, vergeleken met dezelfde periode in 2023 en 2019. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...