Geplaatst op: 19-11-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Zakelijke gast goed voor twee vijfde van de ruim 16 miljoen hotelovernachtingen

Zakelijke gast goed voor twee vijfde van de ruim 16 miljoen hotelovernachtingen

Van de 40 miljoen overnachtingen die toeristen in 2014 in Nederlandse hotels doorbrachten hadden ruim 16 miljoen nachten een zakelijke achtergrond. Daarmee zijn zakelijke toeristen verantwoordelijk voor twee van de vijf overnachtingen in Nederlandse hotels. Dat blijkt uit het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2015 van NRIT Media, CBS, NBTC Holland Marketing en CELTH.


Het aantal nachten dat binnen en buitenlandse zakelijke toeristen in Nederlandse hotels doorbrachten is vorig jaar met 3,1 procent gegroeid ten opzichte van 2013. In het eerste half jaar van 2015 zette die groei door en nam het aantal zakelijke overnachtingen met 2,8 procent toe.


Meeste zakenreizigers uit VK, VS en Duitsland

De meeste buitenlandse zakenreizigers die in hotels verbleven kwamen uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Duitsland. Van de toeristen die uit China, Italië en Japan kwamen, was meer dan 45 procent zakenreiziger.



Zakelijk toerisme geeft meer uit

Zakenreizigers geven meer geld uit aan hun reis dan vakantiegangers. Zo besteedde in 2013 een Nederlandse zakenreiziger die in Nederland verbleef gemiddeld 350 euro per persoon per zakenreis. Een Nederlandse vakantieganger gaf in 2014 in eigen land gemiddeld zo’n 166 euro per persoon per vakantie uit. Buitenlandse zakenreizigers geven het meest uit. Zij besteedden vorig jaar gemiddeld 1.035 euro per persoon per trip, terwijl buitenlandse vakantiegangers gemiddeld 600 euro per persoon uitgaven. Zakenreizigers geven vooral meer uit aan hun reis en verblijf dan recreatieve toeristen. Het grootste deel van de zakelijke overnachtingen wordt doorgebracht in hotels van het duurdere segment. Van alle zakelijke overnachtingen wordt 87 procent doorgebracht in 3, 4 of 5 sterren hotels, bij de niet-zakelijke reizigers is dit 76 procent.


Meeste zakelijke overnachtingen in Noord-Holland

De meeste zakelijke overnachtingen (6,9 miljoen) vonden vorig jaar plaats in Noord-Holland. Dat is 42 procent van alle zakelijke overnachtingen in Nederlandse hotels. Amsterdam speelt daarbij een belangrijke rol. Daar werden 28 procent van alle Nederlandse zakelijke overnachtingen doorgebracht. De minste zakelijke overnachtingen werden in Flevoland doorgebracht. In deze provincie is het marktaandeel zakelijke overnachtingen wel het grootst. Van alle hotelovernachtingen in die provincie had 65 procent een zakelijke achtergrond. Ook in onder meer de provincies Utrecht, Noord-Brabant en Zuid-Holland was het aandeel zakelijke overnachtingen groter dan het aandeel recreatieve overnachtingen.



Voor en na de zomervakantie

De meeste zakelijke overnachtingen vinden plaats in de twee maanden voor en de twee maanden na de zomervakantie. De dip in het aantal zakelijke overnachtingen in de zomer periode wordt voor hotels ruimschoots gecompenseerd door de komst van meer vakantiegangers.


Schaf het onmisbare Trendrapport 2015 nu aan. Drie delen met trends, heldere cijfers en verdeling naar sectoren.
Trefwoorden: zakelijk toerisme, overnachtingen, hotels

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
04/12/24
Exclusief voor leden
Goed jaar voor PiNCAMP
Het gaat goed met PiNCAMP, het campingbedrijf van ADAC, ANWB en TCS. Het aantal boekingen groeide in 2024 met 28% in vergelijking met 2023. De website PiNCAMP en anwbcamping.nl trok 14 miljoen bezoekers.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achert
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme zoekt voorzitter
De nieuwe Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT) zoekt een onafhankelijk voorzitter. Deze mag het stokje overnemen van kwartiermaker Rob van Gijzel. De Raad is op zoek naar een voorzitter met publiek-privaat bestuurlijke statuur die tegelijkertijd overtuigend en verbindend is.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
04/12/24
Nieuwe voorzitter en ambassadeur voor Varend Corso
Varend Corso Westland krijgt een nieuwe voorzitter. Irma Smits neemt de voorzittershamer over van Ro...
03/12/24
Exclusief voor leden
Hotel en ontmoetingsplaats voor design Kazerne krijgt twee nieuwe eigenaren
Hotel, horeca en ontmoetingsplaats voor design Kazerne BV in Eindhoven is officieel overgenomen door Bram Bijnen en Dick Spierenburg. Samen brengen zij een frisse visie en jarenlange ervaring mee om deze unieke plek verder te ontwikkelen als dé ontmoetingsplek, melden de oprichters.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...