Geplaatst op: 18-12-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Attractie op veerplein kan rekenen op 50.000 bezoekers

Attractie op veerplein kan rekenen op 50.000 bezoekers
De natuurattractie Wad & Zoo bij de veerboot naar Borkum in de Eemshaven kan jaarlijks rekenen op 50.000 bezoekers die naar verwachting 925.000 besteden. Dat heeft Marklinq van de Hanzehogeschool Groningen berekend. De attractie was eerst in Delfzijl voorzien maar daar heeft de gemeente de gesprekken met de initiatiefnemers in 2014 afgebroken nadat ze niet konden aantonen over voldoende financiers te beschikken. De focus werd toen naar de Eemshaven verlegd met een kleiner attractiepark.

Wad & Zoo bestaat uit een aquariumattractie, een restaurant en een uitkijktoren en vertelt het verhaal van het leven in de Eems, van bron tot Wad en Noordzee. De attractie is op het veerplein gepland en de verwachting is dat veel wachtende passagiers (die zich vaak al vroeg melden) de attractie zullen bezoeken. De totale kosten worden op 4,5 miljoen euro geraamd.

Vanuit de groep wachtende passagiers worden jaarlijks 15.000 bezoekers verwacht. Vanuit de regio rekenen de onderzoekers op circa 36.000 bezoekers, totaal dus ruim 50.000. De totale verwachte bestedingen inclusief de horeca zouden circa €925.000 kunnen bedragen. Hierbij is geen rekening gehouden met mogelijke positieve effecten van samenwerking met andere attracties, of de mogelijke spoorlijn naar de Eemshaven.

Wie bezoeken Borkum?
Borkum wordt hoofdzakelijk (86%) door Duitse toeristen bezocht. De meeste Duitsers gaan als (echt-)paar op reis naar Borkum (36%) of met kinderen (28%), terwijl de Nederlanders (13% van alle bezoekers) liever met een groep (31%) op reis gaan naar Borkum of als echtpaar (22%). Bijna de helft van de toeristen blijft langer dan een week, 27% blijft vier dagen tot een week. Van de Nederlanders bezoekt 72% Borkum voor het eerst, voor een kwart van de Duitsers was het een eerste bezoek. De meeste toeristen (89%) reizen naar Borkum met de auto. Voor 66% duurde de reis naar de veerboot langer dan twee uur. Zo'n zestig procent is gemiddeld een half uur tot een uur voor vertrek van de boot aanwezig.

Hoeveel willen ze besteden?
De attractie Wad & Zoo wordt door 25% van de respondenten heel interessant bevonden en door 53% interessant. De helft zou vijf tot tien euro entreeprijs willen betalen. Gemiddeld is men bereid 5,76 euro te betalen. Hoewel de meerderheid (69%) de uitkijktoren interessant vindt, zijn 38% van de Nederlanders en 22% van de Duitsers niet bereid te betalen voor de toegang tot de uitkijktoren. Opvallend hier is dat geen enkele Nederlander en maar 2% Duitsers bereid is meer dan €5 te betalen voor de toegang tot de uitkijktoren. Gemiddeld zijn de respondenten bereid €2,07 te betalen. Van het horecaconcept vinden de respondenten het vooral interessant om voor de boottocht wat te drinken. Het totaalconcept wordt met een rapportcijfer 6,5 beoordeeld. De onderzoekers hebben berekend dat de bezoekers gemiddeld tussen de € 9,40 en  € 10,00 gaan besteden. Daarvan is 56% voor de entree 25% voor de horeca en 12% aan merchandise.

Stoppen mensen wel voor de attractie?
Alhoewel de attractie op een strategische plek is voorzien (de veerhaven naar Borkum) is dit volgens deskundigen ook een valkuil. Deze mensen zijn met een andere intentie dan een bezoek aan Wad & Zoo in de Eemshaven en willen zo snel mogelijk naar Borkum. De Eemshaven is (evenals Harlingen en Den Helder) een passantenhaven, geen eindbestemming. Wad & Zoo zou in elk geval de mogelijkheid van een combikaart met het vervoersbewijs van AG EMS moeten onderzoeken, dit kan drempelverlagend werken.
Link: http://marklinq.hanze.nl/wp-content/uploads/2015/12/Marklinq-WadZoo.pdf
Trefwoorden: attracties, waddengebied, bezoekerscentra, natuur, veerdiensten, duitsland

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Vanaf 1 april geen emissie meer van boten in grachten Amsterdam
Vanaf 1 april 2025 wordt het centrumgebied een uitstootvrije zone voor recreatievaartuigen, meldt gemeente Amsterdam. Dit betekent dat alleen vaartuigen die varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht zijn toegestaan. Je mag geen uitstoot meer produceren.
07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
07/02/25
Brabant gaat met innovatief monitoringssysteem en de Wandelstarter recreatie beter spreiden
Vanaf 2025 wordt in Noord-Brabant een innovatief monitoringssysteem gelanceerd dat de recreatiedrukte in kaart brengt en helpt bij het afstemmen van routes en startlocaties op de behoeften van bezoekers.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
06/02/25
Exclusief voor leden
Drie ton voor extra publieksprogramma Groninger Museum
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft besloten om het Groninger Museum een vierj...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
06/02/25
Van Gogh Homeland presenteert de Groene Kathedraal
De Tilburgse Spooorzone krijgt in het voorjaar van 2026 in de vorm van een Groene Kathedraal een tijdelijk stedelijk lunapark. De Groene Kathedraal wordt een podium voor een prikkelend programma voor een breed publiek, waar met positiviteit en verbeeldingskracht aandacht wordt gevraagd voor dilemma’s en oplossingen voor de grote duurzaamheidsopgaven in Brabant, het Homeland van Vincent van Gogh.
05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...