Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-01-2016

NHTV ontwikkelt betere berekening regionaal-economische impact toerisme

NHTV ontwikkelt betere berekening regionaal-economische impact toerisme

De economische impact van toerisme is een belangrijk onderwerp, voor zowel beleidsmakers als ondernemers. Beleidsmakers willen vaak weten hoeveel geld toeristen in een regio uitgeven en wat dit betekent voor de toegevoegde waarde en werkgelegenheid. Voor ondernemers is het van belang om de impact goed en betrouwbaar te kunnen presenteren. Jeroen Klijs heeft in zijn promotieonderzoek gekeken naar manieren om de berekening van de regionaal-economische impact van toerisme te verbeteren. Het doel was beter bruikbare en meer realistische uitkomsten, zonder dat dit de berekeningen onnodig complex en data-intensief maakt.


Het input-output model; voordelen en nadelen

De verbetering is nagestreefd door het vergelijken van bestaande economische rekenmodellen en de doorontwikkeling van het Input-Output (IO) model. Dit IO-model, dat vaak wordt vaak gezien als beste optie voor impactmetingen, begint met bestedingen van toeristen en recreanten in een regio. Dat geld komt op allerlei plekken de economie binnen, bijvoorbeeld in een restaurant, hotel of de trein. Maar dat geld blijft daar niet, dat gaat ook weer naar andere sectoren. Zo koopt een restaurant producten in bij de landbouw, groothandel of industrie. Het IO-model laat al die relaties zien. Waar het geld binnenkomt en waar het naar toe gaat. Het model brengt dus niet alleen de impact in de toeristische sector in kaart, maar ook voor alle sectoren die daar achter hangen.


Voordelen van het IO-model zijn dat de datavereisten relatief beperkt zijn en de uitkomsten van een hoog detailniveau en vergelijkbaar. Ook is het model (relatief) eenvoudig. Het model heeft echter ook een aantal nadelen, zoals de sterke veronderstellingen waarop het gebaseerd is. Een van die veronderstellingen is dat als een hotel twee maal zoveel gasten krijgt, ze ook twee maal zoveel uitgeven aan personeel, inkoop en alle andere zaken. In werkelijkheid is dat natuurlijk niet zo. Een vergroting van de afzet maakt het vaak mogelijk personeel efficiënter in te zetten. Daar zit een zekere productiviteitswinst in.


Realistischer rekenmodel

Het proefschrift bespreekt onder meer de ontwikkeling van een ‘niet-lineair’ IO-model. Dit nieuwe model biedt aanzienlijk meer realisme. Bovengenoemde productiviteitswinst wordt meegenomen en het model houdt daarnaast ook rekening met schaarste, prijsveranderingen en de gevolgen die dit alles heeft voor inkoopbeslissingen van ondernemingen. Het model benadert daardoor in potentie beter de werkelijkheid. Ook biedt het meer flexibiliteit. In het ‘traditionele’ IO-model kon je alleen meer of minder bestedingen stoppen. In het nieuwe model heb je veel meer mogelijkheden om aan de knoppen te draaien.


Daarmee creëert dit onderzoek meer mogelijkheden om de regionale economische impacts van toerisme te berekenen. Een realistische en goed onderbouwde berekening van die impacts is een overtuigend argument en uiteindelijk in ieders belang. Hoewel het onderzoek is uitgevoerd binnen een context van toerisme is het ook toepasbaar binnen impactstudies in andere domeinen. Denk bijvoorbeeld aan investeringen in infrastructuur of de impact van (toegenomen of afgenomen) vraag naar de producten van andere bedrijfstakken.


Reacties onderzoek

Diana Korteweg Maris, projectmanager van het Kenniscentrum Kusttoerisme, is zeer ingenomen met het uiteindelijke resultaat: "Het model is bij uitstek geschikt om veranderingen in de markt in beeld te brengen. Voor nieuwe ontwikkelingen kunnen we goed aangeven wat deze toevoegen aan de regionale economie. Maar we kunnen met het model ook uitstekend de huidige economische waarde in beeld brengen. Zo hebben we inmiddels voor twee provincies, Noord-Brabant en Zeeland, de economische waarde van toerisme en recreatie in kaart gebracht. Voor initiatiefnemers van nieuwe projecten is het model van belang om impacts op bestedingen en werkgelegenheid goed en betrouwbaar te presenteren. We hebben meegemaakt dat een project in eerste instantie met scepsis werd ontvangen, maar de rode loper werd uitgelegd nadat de regionale impacts duidelijk werden.”


Jeroen Klijs is als onderzoek / docent verbonden aan NHTV Breda, Academy for Tourism waar hij doceert in de professionele en academische onderwijsprogramma’s. Zijn promotietraject heeft plaatsgevonden bij Wageningen University

Trefwoorden: economische betekenis, input output model, onderzoeksmethoden

CELTH



||| Nieuws |||

14/04/25
Hoofdkantoor Landal in Amsterdam geopend
Door de fusie van Landal GreenParks en Roompot verhuist een groot deel van de kantoormedewerkers van Zwolle, Den Haag, Uithoorn en Goes naar Amsterdam. Zo´n 300 medewerkers werken vanuit één internationaal hoofdkantoor aan de Wibautstraat en vormen een internationale hub voor kantoren en parken.
14/04/25
Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen
Reisorganisatie Better Places presenteert deze week haar impactrapport over 2024. Ondanks flinke inspanningen om haar reizen duurzamer te maken, is het doel om de CO?-uitstoot per reiziger jaarlijks met 5% te verminderen ten opzichte van 2019 niet gehaald.
14/04/25
Exclusief voor leden
130 km per uur op drie snelwegen
Vanaf vandaag mag er overdag weer 130 kilometer per uur worden gereden op delen van drie Nederlandse...
14/04/25
Exclusief voor leden
Center Parcs opent eerste Scandinavische resort in Denemarken
Na dertien jaar van planning en voorbereiding opent Center Parcs op 20 juni 2025 haar allereerste vakantiepark in Scandinavië. et resort verwacht jaarlijks 450.000 overnachtingen en 25.000 dagbezoekers, wat een economische impuls zal geven aan de regio Nordals.
11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...