VVV Zuid-Limburg legt focus op Millennials
VVV Zuid-Limburg bereidt zich voor op de ‘millennial’ generatie. Limburg heeft jarenlang geïnvesteerd in het werven van de financieel krachtige babyboomers. "Onze inspanningen waren succesvol en resulteerden in de hoogste bestedingen per persoon per dag van Nederland. Echter, voor de komende jaren zal ook gemikt moeten worden op de Millennials, die nu de wereld bestormen”, aldus de directeur van de VVV Zuid-Limburg Anya Niewierra.
Wie zijn de Millenials?
De Millennials zijn geboren tussen ± 1980 en 2000 en zijn anders dan de voorgaande generaties. Zij zijn namelijk de eersten die in de digitale wereld opgroeiden. Niewierra toonde tijdens haar nieuwjaarsrede de kenmerken van deze aparte groep en hoe de VVV in de toekomst haar organisatie wil gaan inrichten om de online klantreis van de Millennials goed te kunnen regisseren.
Tijdens de bijeenkomst in het Holland Casino in Valkenburg, ontmoetten een kleine 400 toeristisch-recreatieve collega’s uit de politiek en het bedrijfsleven elkaar. Gedeputeerde Mobiliteit, Stedelijke Ontwikkeling en Toerisme Eric Geurts informeerde de aanwezigen hier over het investeringsprogramma van de Provincie Limburg en de 12 miljoen euro die de provincie de komende vier jaar gaat uittrekken om het toerisme in Limburg te stimuleren. "Die inspanningen moeten meer toeristen en bezoekers en meer structurele banen in de toeristische sector opleveren”, aldus gedeputeerde Geurts.
Hoe reizen ze?
Millenials zijn nu volwassen en bestormen de wereld. Ze hebben op jonge leeftijd al veel reiservaring opgedaan en ze weten daardoor goed wat ze wel en niet willen. Millenials doen graag mee met de ‘locals’, ze zoeken naar onbekende bestemmingen, ze willen op reis streekproducten, ze participeren in de deel-economie, het zijn community mensen die bloggers en vloggers volgen. Millenials communiceren via oneliners, films en sterke beelden en doen ervaringen op via virtual reality. Ze weten niet beter dan dat je ‘online’ boekt, want in hun jeugd begon de opmars van allerlei boekingskanalen. Het is een generatie die al als tiener een mobieltje had waarmee ze nu werken, shoppen, gamen en communiceren. Millenials bezoeken graag evenementen, delen hun ervaringen en misschien wel het belangrijkste; ze willen als individu benaderd worden.
De VVV Zuid-Limburg wil graag de ‘millennial’ generatie bereiken door:
- In maart een nieuwe site te lanceren waarop films, beeldmateriaal, info graphics en bloggers & vloggers de dienst gaan uitmaken.
- Zuid-Limburg via ‘storytelling te verkopen’ door informatie - inclusief plattegronden - via verhalen te vertellen.
- ‘Braggie’ plekken te ontwikkelen oftewel ‘opschep plekken’.
- Social media prominenter in te zetten.
- Free publicity te creëren op nieuwe manieren.
- De online boekingsformule ‘Tickli’- Ticketshop Limburg - verder door te ontwikkelen.
- Virtual reality in te zetten op de fysieke VVV kantoren.
- Via een pop-up store bezoekers te informeren.
- Augmented reality apps te ontwikkelen.
- Mogelijkheden te creëren om informatie te ‘sharen’.
- Via 1 op 1 marketing de doelgroep te benaderen.
De aanwezigen konden ter plekke al een foto laten maken op een voor de gelegenheid ingerichte ‘braggie’ plek die daarna digitaal gedeeld kan worden.