Geplaatst op: 03-02-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Van massamarketing naar 1 op 1 marketing

Verslag van NRIT/CELTH ontbijtsessie

Van massamarketing naar 1 op 1 marketing
Donderdag 28 januari organiseerden NRIT Media en CELTH een ontbijtsessie over nieuwe digitale marketing strategieën voor de toeristisch-recreatieve sector. Peter Sprenger van Techonomy ging in op de verschuiving van massamarketing naar gepersonaliseerde marketing en Corné Dijkmans van CELTH op het effect van social media op de reputatie van bedrijven. Lees hier het verslag van de sessie van Corné Dijkmans.


Peter Sprenger is CEO van Techonomy en adviseert bedrijven hoe ze de switch kunnen maken van massamarketing naar 1 op 1 marketing, in de sport beter bekend als fanbasemarketing.


V&D is de connectie met de klant kwijtgeraakt

Peter Sprenger begon zijn betoog met een actueel voorbeeld dat de rode draad werd in zijn verhaal, de ondergang van V&D: "Ze hebben zich niet in de klant verdiept, zich niet met de klant verbonden en zijn daardoor de connectie met hun klanten kwijtgeraakt”, vatte Sprenger de situatie bij het warenhuis eenvoudig samen. Als tegenhangers voerde hij Bol.com, Zalando en Facebook op, bedrijven die werkelijk alles van hun klanten weten.


Veel zenden heeft geen zin

Het gaat volgens Sprenger tegenwoordig vooral om timing en relevantie. "Er is een overvloed aan informatie en mensen selecteren dus.” Daarom werkt veel zenden niet. Als voorbeeld had Sprenger Perry Sport die hem al twee jaar lang bombardeert met e-mails. Helaas totaal niet relevant en slecht getimed. "Dat willen we dus als consument niet”, hield Sprenger de aanwezigen voor. "Perry wil iets van mij maar ze zijn totaal niet in mij geïnteresseerd en denken niet met me mee.”



Mensen willen ergen bij horen

Volgens Sprenger wordt advertising steeds minder waard en moeten bedrijven de focus leggen op voor de doelgroep relevante content. Ze moeten daarvoor een eigen community bouwen. De verzuiling is dan wel verleden tijd maar mensen willen nog steeds ergens bij horen. "Denk daarom als bedrijf in de verhalen die je wilt vertellen en de verhalen van je klanten. Je kunt achter je eigen website/contentplatform mensen echt leren kennen.”


Wordt net zo slim als Facebook

Sprenger maakte een uitstapje naar Facebook om duidelijk te maken wat de technologie die dit bedrijf gebruikt, kan betekenen voor bedrijven in het mkb. Het product dat Facebook verkoopt zijn we in feite zelf. Facebook weet alles van je en kan daardoor adverteerders gesegmenteerd klanten aanbieden. En segmentatie leidt tot een veel hogere conversie. Wat veel bedrijven zich niet realiseren is dat ze op hun eigen customer dataplatform net zoveel mogelijkheden hebben als Facebook: "Als je weet wie regelmatig zoekt op 'campings in Europa' kun je die persoon een gericht aanbod presenteren.”


Ken je klant

De privacybezwaren pareerde Sprenger door zijn eigen kaasboer ten tonele te voeren. Van hem verwacht je juist dat hij weet welke kaas je elke zaterdag komt kopen en waarvan je vrouw houdt. Het gaat erom dat bedrijven in de digitale wereld datzelfde doen. "In de echte wereld kennen onze winkeliers ons ook. Dan is het vreemd dat we dat in de digitale wereld niet zouden willen”, stelde Sprenger. Iedere klant in de digitale wereld op maat bedienen, was vroeger heel lastig maar nu helpt de technologie ons daarbij. Als gevolg daarvan technoliseert het marketingvak. De verwachting is dat in 2017 de marketingafdeling meer geld aan IT uitgeeft dan de ict-afdeling.


Verlies je klanten niet aan…..

Als je in business wilt blijven, moet je volgens Sprenger mee in de digitale marketing. En in die digitale marketing is het nieuwe devies: N=1. Je richt je als bedrijf op de kleinst mogelijke entiteit en dat is de individuele consument. Helaas kunnen veel bedrijven niet volgen en hebben geen idee aan welke bedrijven ze aandeel verliezen. Maar ze verliezen van bedrijven die de nieuwe digitale marketing wel snappen. V&D aan Bol.com, de taxibranche aan Uber en hotels aan Airbnb.



Timing en relevantie

Digital by default is in de visie van Sprenger het nieuwe devies. Als je real time data kunt omzetten in persoonlijke service, ben je spekkoper. In de digitale wereld is je real-time-data je grootste asset. Sprenger wilde de aanwezigen inspireren maar ook waarschuwen: "Als je hier niet in investeert, gaan anderen er met je klanten vandoor.” Kijk maar naar Bol.com, ze produceren niets maar weten meer van klanten dan alle producenten bij elkaar. Ook Zalando weet de consument met het juiste aanbod op het juiste tijdstip te verleiden tot een online aankoop. Sprenger voerde ter illustratie zijn vrouw en dochter op. Zalando weet precies wanneer zij vorig jaar zomerkleding hebben gekocht en weten ook in het nieuwe jaar de familie Sprenger enthousiast te krijgen, met de onvermijdelijke aankopen tot gevolg. Ook Bol.com doet met je verjaardag iets heel simpels 'Je bent jarig en er wacht een cadeau op je', een actie die iedereen kan bedenken maar voor veel bedrijven nog een brug te ver. "Het is in feite geen rocket-science”, betoogde Sprenger. "Je moet de klant centraal stellen, weten wat ze hebben gedaan, wat ze nu doen, wat ze willen en op basis daarvan relevante content presenteren.”


Volg je klant op de diverse touchpoints

Volgens Sprenger verschuift het moment waarop we in contact komen met de klant steeds verder naar voren. Waren we vroeger sterk gericht op het transactiemoment, nu moet je als bedrijf ook in de oriëntatiefase aanwezig zijn met voor de klant relevante content. Dat kun je bereiken met gerichte e-mails of relevante contentblokken op je website. Realiseer je dat klanten geen lineair proces doorlopen, het is ongestructureerd en onvoorspelbaar. Je moet je klant op allerlei touchpoints volgen, van websites, apps, social media, mail tot events.



En nu?

Bedrijven kunnen volgens Sprenger op twee niveaus aan de slag met de nieuwe marketingstrategie. In de operationele fase met opleidingen en strategisch door consultancy. Je kunt natuurlijk altijd de blogs van Peter Sprenger volgen op digitaleconomics.nl

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, fanbase marketing, 1 op 1 marketing, customer data platform, digitale economie

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
04/12/24
Exclusief voor leden
Goed jaar voor PiNCAMP
Het gaat goed met PiNCAMP, het campingbedrijf van ADAC, ANWB en TCS. Het aantal boekingen groeide in 2024 met 28% in vergelijking met 2023. De website PiNCAMP en anwbcamping.nl trok 14 miljoen bezoekers.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achert
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme zoekt voorzitter
De nieuwe Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT) zoekt een onafhankelijk voorzitter. Deze mag het stokje overnemen van kwartiermaker Rob van Gijzel. De Raad is op zoek naar een voorzitter met publiek-privaat bestuurlijke statuur die tegelijkertijd overtuigend en verbindend is.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
04/12/24
Nieuwe voorzitter en ambassadeur voor Varend Corso
Varend Corso Westland krijgt een nieuwe voorzitter. Irma Smits neemt de voorzittershamer over van Ro...
03/12/24
Exclusief voor leden
Hotel en ontmoetingsplaats voor design Kazerne krijgt twee nieuwe eigenaren
Hotel, horeca en ontmoetingsplaats voor design Kazerne BV in Eindhoven is officieel overgenomen door Bram Bijnen en Dick Spierenburg. Samen brengen zij een frisse visie en jarenlange ervaring mee om deze unieke plek verder te ontwikkelen als dé ontmoetingsplek, melden de oprichters.

||| Agenda |||

08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...