Geplaatst op: 04-02-2016

Vaste gasten verdienen meer aandacht

Vaste gasten verdienen meer aandacht
Nederland telt 1.065.000 vaste gasten, 84% uit eigen land en 16% uit het buitenland (vooral Duitsland en België). Al met al besteedden vaste gasten € 2,26 miljard in Nederland in 2014. Van alle vakantie-overnachtingen door Nederlanders wordt twintig procent doorgebracht in een eigen accommodatie. Dat blijkt uit onderzoek van CELTH die verwacht het aantal tweede woningen tot 2020 nog zal toenemen. Daarentegen zullen stacaravans, kamperen op de seizoensplaats en de boot op een vaste ligplaats in aantal verder afnemen.


Twintig procent van alle vakantie-overnachtingen van Nederlanders wordt doorgebracht in een eigen vakantie-accommodatie, zoals een tweede woning, stacaravan, seizoensplaats op de camping of boot op een vaste ligplaats. Deze vaste gasten zijn dus een omvangrijk marktsegment voor het toerisme in eigen land. Een paar kerncijfers zijn bekend, verder is er vooral sprake van vooroordelen: deze gasten ondernemen weinig activiteiten, geven nauwelijks geld uit en zijn daarom economisch niet relevant.


"Ria (67) schenkt twee kopjes koffie in nadat ze de tuinstoelen heeft uitgeklapt voor de stacaravan, terwijl Henk (69) de thuis ingekochte boodschappen en de heggenschaar uit de auto pakt voor een lang weekend op de camping.”


Eerste grote onderzoek naar vaste gasten

Maar kloppen de vooroordelen wel? Wat is de omvang van deze markt, wat is het economisch belang en hoe gaat deze markt zich ontwikkelen? Vragen die CELTH opmerkte in gesprekken met provincies, toeristische regio’s en brancheorganisaties. Volop reden voor een grootschalig onderzoeksproject, mede mogelijk gemaakt door financiële bijdragen van NBTC Holland Marketing, Marketing Oost, Provincie Gelderland en Provincie Zeeland en door de medewerking van Recron en HISWA Vereniging.


Economisch belang: € 2,26 miljard

Nederland telt 1.065.000 vaste gasten, 84% uit eigen land en 16% uit het buitenland (vooral Duitsland en België). De vaste gast bevindt zich voornamelijk in twee levensfases; het oudere echtpaar en de gezinnen met (jonge) kinderen. Opvallend is dat er nauwelijks significante verschillen zijn in het gedrag van deze verschillende groepen vaste gasten.


"Peter (38) en Linda (35) hebben een druk leven met drie jonge kinderen en kijken uit naar de voorjaarsvakantie: met het hele gezin een paar dagen naar hun huisje aan de kust. Met z’n allen uitwaaien op het strand, natuurlijk eindigend met warme chocomel in een strandtent.”


Vaste gasten geven meer geld uit dan toeristen

De vaste gast geeft gemiddeld € 13 per persoon per dag uit, meer dan alle andere toeristen (na aftrek van accommodatiekosten). Vaste gasten besteden hun geld vooral in de horeca en aan boodschappen. Daarnaast besteedt men op jaarbasis gemiddeld € 3.100 aan hun accommodatie (huur, onderhoud, verzekeringen). Al met al besteedden vaste gasten € 2,26 miljard in Nederland in 2014. Om dit bedrag in perspectief te zetten: de totale bestedingen van Nederlandse en buitenlandse gasten tijdens toeristische kampeervakanties bedroegen € 683 miljoen in 2014 en de totale bestedingen aan toeristische bungalowvakanties bedroegen € 1,96 miljard.


Tabel 1: Bestedingen van vaste gasten


Toekomst van de vaste gast

Het aantal vaste gasten is de afgelopen 10 jaar nog heel licht toegenomen, vooral dankzij de toename van het bezit van tweede woningen. De vaste gasten met een stacaravan, seizoensplaats op de camping of boot op een vaste ligplaats namen in aantal af. Kijkend naar de toekomst zegt 11% van de vaste gasten het vakantieverblijf binnen 5 jaar te verkopen, nog eens 26% overweegt dit. Kijkend naar deze cijfers en relevante trends en ontwikkelingen maakte CELTH een marktprognose tot 2020. CELTH verwacht dat het aantal tweede woningen tot 2020 nog zal toenemen. Daarentegen zullen stacaravans, kamperen op de seizoensplaats en de boot op een vaste ligplaats in aantal verder afnemen.


Figuur 1: Marktprognose vaste gasten 2020, indexcijfers 2004=100



Gastenbinding door aandacht

Hoewel de markt onder druk staat, kunnen ondernemers hun vaste gasten behouden door goed in te spelen op (soms onuitgesproken) wensen, interesses en behoeften. Door aandacht voor de gast, het aanbieden van relevante diensten en het ontzorgen van de gast, wordt de binding met het bedrijf vergroot. Zo kunnen de vele bestedingen van de vaste gast worden behouden voor het bedrijf en voor de regio.

Link: http://www.celth.nl/nl/vastegast
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vaste gasten, seizoensrecreatie, tweede woningen, watersport, kamperen, campings, bungalowparken

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Vanaf 1 april geen emissie meer van boten in grachten Amsterdam
Vanaf 1 april 2025 wordt het centrumgebied een uitstootvrije zone voor recreatievaartuigen, meldt gemeente Amsterdam. Dit betekent dat alleen vaartuigen die varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht zijn toegestaan. Je mag geen uitstoot meer produceren.
07/02/25
Staatssecretaris pleit voor middentarief btw
Het kabinet heeft op verzoek van het parlement alternatieven in kaart gebracht voor de btw-verhoging op cultuur, media en sport. Opeens tovert staatssecretaris Van Oostenbruggen een middentarief uit zijn hoed.
07/02/25
Brabant gaat met innovatief monitoringssysteem en de Wandelstarter recreatie beter spreiden
Vanaf 2025 wordt in Noord-Brabant een innovatief monitoringssysteem gelanceerd dat de recreatiedrukte in kaart brengt en helpt bij het afstemmen van routes en startlocaties op de behoeften van bezoekers.
06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
06/02/25
Exclusief voor leden
Drie ton voor extra publieksprogramma Groninger Museum
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft besloten om het Groninger Museum een vierj...
06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
06/02/25
Van Gogh Homeland presenteert de Groene Kathedraal
De Tilburgse Spooorzone krijgt in het voorjaar van 2026 in de vorm van een Groene Kathedraal een tijdelijk stedelijk lunapark. De Groene Kathedraal wordt een podium voor een prikkelend programma voor een breed publiek, waar met positiviteit en verbeeldingskracht aandacht wordt gevraagd voor dilemma’s en oplossingen voor de grote duurzaamheidsopgaven in Brabant, het Homeland van Vincent van Gogh.
05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...