Geplaatst op: 05-02-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

BankGiro Loterij redt Open Monumentendag

BankGiro Loterij redt Open Monumentendag
Roy Beusker Fotografie
De BankGiro Loterij is de nieuwe partner van de Open Monumentendag. De loterij schenkt € 1,7 miljoen aan de stichting en redt daarmee het voortbestaan van dit populaire evenement. Het evenement dreigde te verdwijnen omdat per 2016 de vaste financier wegviel. De Open Monumentendagen trekken jaarlijks ongeveer 1 miljoen bezoekers. Ook het Openluchtmuseum in Arnhem viel in de prijzen en kreeg ruim € 700 duizend voor de Canon van Nederland.


Stichting Open Monumentendag ontvangt 1,7 miljoen euro van de BankGiro Loterij, verspreid over een periode van vijf jaar. De toekenning van de BankGiro Loterij maakt het mogelijk de bestaande Open Monumentendag te verbreden en te verdiepen, waardoor Nederlanders het hele jaar door kunnen genieten van alle soorten erfgoed in ons land.


Ruim € 700 duizend voor Openluchtmuseum

Ook het Openluchtmuseum in Arnhem viel in de prijzen en ontving € 707.905 van BankGiro Loterij, waarvan € 207.905 uit de verkoop van ‘geoormerkte’ loten. Met deze bijdrage realiseert het Openluchtmuseum onder meer de presentaties van de canonvensters Karel de Grote, De Stijl, Willem Drees en Kinderarbeid (op het land) uit de Canon van Nederland. Vanaf de meivakantie 2016 zijn deze exposities open voor publiek.


Canon van Nederland

Het Openluchtmuseum werkt met het Rijksmuseum aan de presentatie van de Canon van Nederland in Arnhem die in 2017 zal worden geopend. Een prikkelende expositie in het Entreegebouw verbindt de geschiedenis van Nederland met ons dagelijks leven en dat van onze voorouders. Met een digitale polsband (RFID) stellen bezoekers zelf een digitaal paspoort samen. Met interactieve games in de tentoonstelling en het museumpark verbinden ze hun eigen leven met de geschiedenis en gaan ze verder op onderzoek uit; in het museumpark, online, of elders in het land. Daarnaast worden vanaf 2014 jaarlijks enkele onderwerpen - vensters - uit de Canon van Nederland gepresenteerd in de historische gebouwen in het museumpark.


Impact van Open Monumentendag vergroten

Stichting Open Monumentendag wil samen met een breed scala aan erfgoedorganisaties deze grote potentie van het tweedaagse evenement benutten om Nederland nog meer beleving te geven als het gaat om hún culturele erfgoed. Door een verdere uitbreiding van de openstelling van monumenten, het organiseren van verrassende activiteiten én een verbeterde communicatie en marketing van het evenement, wordt de impact van de Open Monumentendag vergroot.


Samen met 300 lokale en regionale comités

De landelijke Stichting Open Monumentendag, die verantwoordelijk is voor de landelijke coördinatie van de Open Monumentendag, doet dit samen met circa 300 comités en vele vrijwilligers in het hele land. Met een bezoekersaantal van rond het miljoen is de Open Monumentendag een van de grootste culturele evenementen van Nederland. Met de toezegging van het bedrag van de BankGiro Loterij is de stichting in staat het evenement ook de komende jaren landelijk te organiseren, samen met het Nationaal Restauratiefonds en andere fondsen (Fonds voor Cultuurparticipatie, Prins Bernhard Cultuurfonds, VSBfonds, Mondriaan Fonds), met provincies, en dit jaar ook met een extra bijdrage van het Ministerie van OCW (via het Fonds voor Cultuurparticipatie). Van het bedrag wordt niet alleen de Open Monumentendag georganiseerd maar ook regionale monumentendagen.


Recordbedrag verdeeld

De BankGiro Loterij heeft dit jaar een recordbedrag van ruim € 62,8 miljoen verdeeld over 69 culturele organisaties. Het gaat hierbij om zowel vaste jaarlijkse bijdragen als eenmalige schenkingen. Van ieder verkocht lot gaat de helft rechtstreeks naar deze organisaties.

Trefwoorden: cultuur, monumenten, evenementen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...