Geplaatst op: 23-02-2016

Sector steunt reddingsmaatschappij

Sector steunt reddingsmaatschappij
Vakantiepark De Krim op Texel heeft de Gouden Wimpel van de KNRM gewonnen. Het park werd door het publiek verkozen uit een lijst van tien door de KNRM genomineerde relaties. Ook kusthotels ondersteunen de reddingsmaatschappij en hebben daarvoor een stichting opgericht die alle donaties van de aangesloten hotels verzamelt en beschikbaar stelt voor de boothuizen van de KNRM. 


"Voor elke genomineerde geldt dat hij of zij in 2015 iets bijzonders heeft gedaan voor de KNRM. Wel beschouwd waren er dus uitsluitend winnaars”, aldus de KNRM. De Redding Maatschappij is afhankelijk van donaties en hecht om die reden veel belang aan goede relaties.


Bijzondere actie van De Krim

Vakantiepark De Krim heeft gewonnen om het park onder haar gasten elk jaar een groot aantal nieuwe donateurs voor de KNRM werft. Het feit dat het eerste jaar het park het donateurschap uit eigen zak betaald maakt het initiatief extra bijzonder. "Donateurs zijn enorm belangrijk voor het voortbestaan van de KNRM. Dat Vakantiepark De Krim die boodschap niet alleen uitdraagt, maar ook zelf in de buidel tast om de donateurwerfactie tot een succes te maken, is uniek”, zo stelt de KNRM. Saillant detail is dat de Gouden Wimpel met deze winnaar op Texel blijft: vorig jaar won Betsema Scheepsmotoren, eveneens van Texel.



Waarderingsprijs

De Gouden Wimpel is een jaarlijks terugkerende waarderingsprijs voor relaties van de KNRM, die zich in het voorbije jaar hebben onderscheiden. De prijs wordt toegekend door de KNRM zelf, met ondersteuning van Faber Vlaggen, de leverancier van de ‘normale’ KNRM-wimpel. De KNRM maakte de shortlist van genomineerden. Uiteindelijk bepaalde het publiek wie de Gouden Wimpel moest winnen. De Zilveren Wimpel ging naar Laura Borneman uit Hindeloopen, terwijl Hans Sterkenburg uit Egmond met de Bronzen Wimpel naar huis ging. Elke genomineerde ontving een oorkonde.


Ook hotels in actie

Steeds meer hotels langs de kust zamelen geld in voor het reddingwezen langs de Nederlandse kust. Speciaal daarvoor werd vrijdag 19 februari een speciaal fonds in het leven geroepen: het Fonds Palace Noordwijk, vernoemd naar de initiator. Tegelijkertijd sloot opnieuw een aantal kusthotels bij het initiatief aan, waaronder het gerenommeerde Grand Hotel Huis ter Duin.


"De formule is heel simpel”, glundert André Aaij, general manager van het Radisson Blu Palace Hotel en bedenker van de actie. "Wij vragen bij het uitchecken één euro voor de KNRM. Nagenoeg alle leisure gasten geven die graag. Niet in de laatste plaats omdat je de KNRM in ons hotel overal tegenkomt”. Daarmee zegt Aaij niets te veel. Waar je in het hotel ook kijkt, overal zie je grote foto’s van reddingboten en redders.


Navolging

"Bij ons is dat niet anders”, onderstreept Kees Kruyt van Hotel Noordzee uit Katwijk aan Zee, het eerste hotel dat navolging gaf aan de Noordwijker actie. Vorig jaar doneerde het familiehotel € 7.500,- aan de KNRM. "En de gasten vinden het prachtig”, aldus Kruyt. "Ze zijn aan de kust en vinden het logisch dat je daar gevraagd wordt iets voor het reddingwezen te doen”. Alle deelnemende hotels hebben op alle hotelkamers boeken liggen over de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. "Het moet geen platte collecte zijn”, stelt Aaij. "Het moet klóppen. Het totaalplaatje van uitingen in het hotel, het boek op de kamer en de euro bij vertrek voelt heel natuurlijk voor de gast. En dus doneren ze graag”.


Fonds

In het bijzijn van een notaris richtte de KNRM vrijdag het Fonds Palace Noordwijk op. "Alle donaties vanuit al die hotels gaan in dat fonds. En vanuit dat fonds bekostigt de KNRM, die als ongesubsidieerde organisatie geheel afhankelijk is van goede gevers, onderhoud, verbouwingen en inrichting van boothuizen. Zo zorgt de ene accommodatie voor de andere: het hotel onderhoudt het lokale boothuis”, aldus Edward Zwitser van de KNRM. "We hopen dat nog heel veel kusthotels zich bij dit initiatief zullen aansluiten”.




Link: https://www.knrm.nl/
Trefwoorden: watersport, verblijfsrecreatie

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...